Minusta poliittisina vaihtoehtoina ovat nyt silta, jossa kulkee myös autoja tai ei siltaa ollenkaan.
No ei sit muuta kuin Kalasataman kaava uusiksi.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Minusta poliittisina vaihtoehtoina ovat nyt silta, jossa kulkee myös autoja tai ei siltaa ollenkaan.
Mutta molemmissa puolueissa on myös autoiluhenkisiä ja suuri tasapainoista kehitystä hakeva ryhmä.
Autopuolueen perusretoriikkaa on juuri tuo "tasapainoinen kehitys", joka autoilun äärimmäisen suuren tilantarpeen takia johtaa käytännössä tilan raivaamiseen autoilulle.
Ongelmana on nykyinen Vihreiden politiikka, jossa kaupunkisuunnitteluvirasto ja joukkoliikenneorganisaatiot on miehitetty omalla vihreällä sakilla, joka suoltaa Vihreää politiikkaa virkamiesvalmisteluna.
Politiikkaan en halua ottaa kantaa, mutta muistin virkistämiseksi vihreiden mielipide Vallilan joukkoliikennekadusta: http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki+kaatoi+Vallilan+joukkoliikennekadun/a1305573080939Lähde? Minun tietääkseni johtotasolla noissa organisaatioissa ei ole yhtään Vihreiden jäsentä. Kokoomuksen jäseniä sen sijaan on huomattavan paljon ja demareitakin ainakin yksi. Apulaiskaupunkijohtaja Sauri toki on vihreä.
Politiikkaan en halua ottaa kantaa, mutta muistin virkistämiseksi vihreiden mielipide Vallilan joukkoliikennekadusta: http://www.hs.fi/kaupunki/Helsinki+kaatoi+Vallilan+joukkoliikennekadun/a1305573080939
Onkohan meno nyt muuttunut, kun eilen kaupunkisuunnittelulautakunta tyrmäsi virkamiesten esittämät kohtuullisen helpot ratikan nopeuttamistoimet. Esim. Helsinginkadulla palautukseen tuli äänin 6 - 2 saatesanoina sellainenkin lausahdus kuin "Muutosten johdosta poistuville asukas- ja asiakaspysäköintipaikoille on osoitettava korvaavaa pysäköinitilaa (Satamaradankatu ei ole vaihtoehto Helsinginkadun asukaspysäköinnille matkaa noin 500-1000m, koko suunnittelualueella, vrt. raideliikenteen 600m läheisyysvaatimus kaavoituksessa)". Kaupunkisuunnittelulautakuntaan päätöstiedote
Tämän foorumin kohta 8-vuotisen historian aikana on keskusteltu paljon ratikan nopeuttamismahdollisuuksista Helsingissä ja minun mielestäni keskustelu on kilpistynyt kysymykseen siitä, onko Helsingissä poliittista tahtoa sallia autoliikenteen edellytysten heikkeneminen joukkoliikenteen edistämiseksi. Nyt on mielestäni saatu konkreettinen todiste siitä, että ei ole, kun tulee todellisten päätösten aika.
Muistaakseni peräänkuulutettiin myös HSL:n lausuntoa.
Tuollaisen puheen jälkeen en muuten tule suosittelemaan sua minkään yrityksen kehitysjohtajaksi :tongue: Mä olen sekä ehtinyt sen verran viettää aikaa Helsingin kaupunkiorganisaatiossa että keskustella siellä mukana olleiden ja olevien kanssa, että luulen saaneeni kohtuu selkeän kuvan siitä, mistä homma on kiikastanut: Raitioliikenteen kehitystyötä ei ole johtanut oikein kukaan (ainakaan riittävin valtuuksiin), kehitysprojekteista ei ole vaadittu näkyviä tuloksia (tai mustaa valkoisella siitä, ettei homma onnistu) ja tavoitteita ei ole selvitetty koko organisaatiolle niin, että kaikki ovat ymmärtäneet, että miksi tätä tai tätä projektia nyt tehdään.
Aika paljon on tekemistä. edit: ja lisätään sekin, ettei 17.5 km/h keskinopeus ole mikään halpa rasti, joka tapahtuu pikkuparannuksilla siellä ja täällä.
Noilla keskinopeusluvuilla pelailu vie oikeastaan ajatukset aika kauas reaalitodellisuudesta.
Hyvässä joukkoliikennejärjestelmässä vaihdot myös toimivat paljon Helsinkiä paremmin.
Trolli meni nyt siltä osin pieleen, että en asu enää Munkkiniemen puistotiellä.
Yleisesti nämä nykyisten linjojen pidentämiset lähiöalueelle kaatuvat aina siihen, että niille lasketaan H/K. Kun ratikka ei ole nykyistä bussia nopeampi, H/K ei nouse riittävän korkeaksi. Munkkivuoren kohdalla kyllä nousi, mutta eipä sille silti ole mitään tapahtunut. Yksi huolenaihe sen kohdalla oli, että ratikkaa näyttää tulevan liikaa matkustajia, eikä 10 min vuoroväli olisi riittänyt. Vähän surkuhupaisaa.
Oikea tapa "nelosen" kohdalla olisi aloittaa siivoamalla muut linjat 2/3/7 pois Manskulta. Sitten, kun Mansku on kunnossa, haaroitetaan sekä nykyinen 4 että 10 siten, että nelosen päätepysäkit ovat Munkkiniemenrannassa, Munkkivuoressa ja Pajamäessä, kympin vastaavasti Etelä-Haagassa ja Pohjois-Haagassa, mahdollisesti kolmas haara Hämeenlinnanväylän ja rautatien (uuden aseman) risteyskohtaan. Luonnollisesti samat 45-metriset vaunut kuin Laajasalossa ja Jokerilla.
Onko se näin? Vaihteita joissa raitiovaunun on pakko jarruttaa ei taida niin hirveän paljon olla tuolla matkalla, omien laskelmieni mukaan niitä on nejässä kohdassa. Vaikka kaikki vaihdettaisiin syväuraisiksi, niin minuutti saataisiin korkeintaan pois, koska vaihteet ovat muutenkin pysäkkien lähettyvillä joissa joudutaan hidastamaan. Se mikä hidastaa raitiovaunujen ajoa ruuhka-aikaan Mannerheimintiellä ovat edessä ajavat vaunut jotka tukkivat radan ja pysäkit ja etenkin Oopperan risteyksen tukkoisuus, kun Runeberginkadulta tulevat 2-linjan Manskulle kääntyvät vaunut tukkivat risteyksen ja pysäkin heti sen jälkeen. Ja sitten vielä se seikka että raitiotien kaista on liian kapea minkä vuoksi vaunut eivät voi ajaa edes sallittua nopeutta koska on vaara että kolhii rinnalla ajavia autoja.Tuo kaksi minuuttia saadaan pelkästään syväuraisilla turvavaihteilla aivan helposti, ilman mitään muita toimenpiteitä. Lähteeksi tälle annan keskustelun erään virassa olevan liikennesuunnitelijan kanssa. Hän arvioi nopeutuksen yhdeksi minuutiksi, jos Töölön hallipihalle johtavat vaihteet olisivat syväuraisia turvavaihteita. Vaihdeasiassa saadaan lisäapua siitä, että liikennevalot on mitoitettu autojen mukaan ja kun ratikan ei tarvitse hidastaa vaihteisiin, se pääsee suuremmalla todennäköisyydellä läpi valoista ilman viiveitä.
Eivätkö Varovat toimi juuri kuten laki määrää, että apua niistä on vain pysäkiltä lähtevälle vaunulle. Pysäkille saapuvalle raitiovaunulle palaa aina punainen jos katua ylittäville jalankulkijoille palaa vihreä, pysäkkikorokkeesta riippumatta. Jos samaan aikaan tulee toisesta suunnasta vaunu pysäkille josta toinen on lähdössä, palaa lähtevällekin punainen kunnes kaikki jalankulkijoiden valot ovat vaihtuneet punaisiksi. Kestovihreät ratikoille Varovissa vaatisi ilmeisesti lakimuutoksen, vai kuinka?Vielä (toimivat) varova-valot suojateiden kohdalle Kansallismuseon suojateille sekä Hesperian ja Oopperan pohjoisille suojateille, niin mihin tuloksiin me oikein pääsisimmekään?