Vs: Pisararata
Havaintojeni mukaan Varovissa palaa aina jalankulkijoille virheä, ellei raitiovaunu ole onnistunut tilaamaan itselleen vihreää.
Mä en kyllä ymmärrä näiden tarvetta ylipäänsä. Näissä voitaisiin yksinkertaisesti poistaa liikennevalot ratikan osalta, koska:
Kuitenkin vaunut pysähtyvät nyt Kansallismuseon Varoviin jos jalankulkijoilla on vihreää kadun yli, koska joku suunnitteliija/virkamies on päättänyt niin. Mikä siis takaa sen että jos kaikki Mannerheimintien suojatiet varustetaan Varova-valoilla, ettei vaunut joutuisi pysähtymään niissäkin? Eli mikä on niiden hyöty loppujen lopuksi? Voisiko kukaan ajatella rakentaa ratikkapysäkit Helsingissä sellaisiksi kuten ne on esim Göteborgissa tai saksalaiskaupungeissa että jalankulkija joka ylittää kadun, mutta ei aio matkustaa raitiovaunulla, joutuu kiertämään turvakaiteen ennenkuin astuu radalle, jossa ylittäjiä varoitetaan Varovilla joka näyttäis aina punaista jos vaunu on tulossa jommastakummasta suunnast, jolloin Varovista saataisiin täysi hyöty irti? Tietysti se olisi vallitsevan pyörätiepolitiikan vastaista, koska pyöräilijä joutuisi taluttamaan fillarinsa kadun ja pysäkin yli, mutta jompaakumpaa pitää priorisoida!
Havaintojeni mukaan Varovissa palaa aina jalankulkijoille virheä, ellei raitiovaunu ole onnistunut tilaamaan itselleen vihreää.
Mä en kyllä ymmärrä näiden tarvetta ylipäänsä. Näissä voitaisiin yksinkertaisesti poistaa liikennevalot ratikan osalta, koska:
- Ratikka hidastaa joka tapauksessa ennen pysäkkiä
- Valot autokaistojen ylityksessä rytmittää joka tapauksessa jalankulkijoita
- Ratikka väistää aina jalankulkijaa --> jalankulkijan asema ei heikkene
- Jalankulkijat kulkee joka tapauksessa punaisia päin