HSL-alueen runkobussilinjasto 2012-2022

Käsitinköhän nyt oikein, uudelta runkolinjalta 570 karsitaan parikymmentä pysäkkiä/suunta ja näin saadaan teoreettista aikasäästöä n.5min/suunta. Lisäksi jäljelle jää nykyinen 562 jonkinlaiseksi tukilinjaksi joka ajaa lähes samaa reittiä kuin 570 ja pysähtyy kaikilla reitin pysäkeillä. Olin siinä käsityksessä että uusi 570 korvaa kokonaan linjan 562.
 
Käsitinköhän nyt oikein, uudelta runkolinjalta 570 karsitaan parikymmentä pysäkkiä/suunta ja näin saadaan teoreettista aikasäästöä n.5min/suunta. Lisäksi jäljelle jää nykyinen 562 jonkinlaiseksi tukilinjaksi joka ajaa lähes samaa reittiä kuin 570 ja pysähtyy kaikilla reitin pysäkeillä. Olin siinä käsityksessä että uusi 570 korvaa kokonaan linjan 562.

Kyllä 570:n on tarkoitus korvata 562 kokonaan. Pysäkkiharvennusten lisäksi linjaa nopeutetaan mm. liikennevaloetuuksilla ja parantamalla pysäkkejä. Nykyisellä 562:lla on paikoin pysäkkejä alle 200 metrin välein, joten ei pysäkkivälit noilla esitetyillä harvennuksilla vielä mahdottoman pitkiksi mene. Useimmille pysäkeille toki jää edelleen muuta liikennettä.
 
HSL:n taloussuunnitelmassa taidettiin mainita, että linjoilla 58 ja 551 siirrytään jo ensi syksynä "runkolinjamaiseen" liikennöintiin, vaikka ne muuttuvat runkolinjoiksi 500 ja 510 vasta vähän myöhemmin, parannustöiden valmistuttua. Taidettiin mainita myös linjan 562 muuttuminen runkolinjaksi 570 syksyllä 2019.

Itse olen miettinyt, että linjasta 500 saisi ehkä vähän paremman jatkamalla sen Huopalahdentietä suoraan Huopalahden asemalle ja päättämällä jonnekin sen takaiseen maastoon. Toisi vaihtoyhteyksiä junasta Munkkiniemen-Meilahden suuntaan. Itse asiassa matkustaminen runkobussilla Huopalahteen junalle saattaisi olla nopein tapa päästä Munkkivuoren ostarin tienoilta keskustaankin...
 
Itse olen miettinyt, että linjasta 500 saisi ehkä vähän paremman jatkamalla sen Huopalahdentietä suoraan Huopalahden asemalle ja päättämällä jonnekin sen takaiseen maastoon. Toisi vaihtoyhteyksiä junasta Munkkiniemen-Meilahden suuntaan. Itse asiassa matkustaminen runkobussilla Huopalahteen junalle saattaisi olla nopein tapa päästä Munkkivuoren ostarin tienoilta keskustaankin...

Erinomainen idea!
 
Nyt näyttää siltä että syksyllä 2019 alkaisi peräti neljä runkolinjaa eli 200, 500, 510 ja 570. Tulevat ilmeisesti kilpailutukseen tämän vuoden aikana.
 
Nyt näyttää siltä että syksyllä 2019 alkaisi peräti neljä runkolinjaa eli 200, 500, 510 ja 570. Tulevat ilmeisesti kilpailutukseen tämän vuoden aikana.

Uskaltaisiko jo toivoa että vaadittaisiin nivelkalustoa Pasilan runkolinjoille?
 
Uskaltaisiko jo toivoa että vaadittaisiin nivelkalustoa Pasilan runkolinjoille?

En usko että noin käy, kun 551:stä ajetaa tällä hetkellä kaksiakselisella kalustolla 5min ruuhkavuoroväliä ja ensi syksynä kun siirrytään runkobussilinjojen reiteille ja vuoroväleihin, ajetaan sitä kai osittain teleillä kun 58B:n loputtua osa vanhan sopimuksen kalustosta siirtyy 551:lle. Korkeintaan HSL tekee samanlaisen tempun kun 550:n kanssa, että antaa tarjota sekä teli- että nivelkalustoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö joku että onko linja 39 tarkoitus muuttaa jossain vaiheessa runkobussilinjaksi ? Muistan joskus jossain lukeneeni tällaista, mutta voin muistaa väärin.
 
En usko että noin käy, kun 551:stä ajetaa tällä hetkellä kaksiakselisella kalustolla 5min ruuhkavuoroväliä ja ensi syksynä kun siirrytään runkobussilinjojen reiteille ja vuoroväleihin, ajetaan sitä kai osittain teleillä kun 58B:n loputtua osa vanhan sopimuksen kalustosta siirtyy 551:lle.

Linjalla 58B nyt käytössä oleva kalusto siirtyy linjalle 58, jonka vuoroväli tihenee. Linjaa 551 ajettaneen nykyisellä kalustolla elokuuhun 2019 asti, jolloin kolmen vuoden optiokausi päättyy.
 
Tietääkö joku että onko linja 39 tarkoitus muuttaa jossain vaiheessa runkobussilinjaksi ? Muistan joskus jossain lukeneeni tällaista, mutta voin muistaa väärin.

En tiedä minäkään, mutta Konala-Myyrmäki-välillä on niin vähän kuormitusta, että silloin saataisiin jo toinen runkolinja 560:n lisäksi, joka ajaa Myyrmäkeen vähäisellä kuormituksella.

Jo nykyinen 39 tarvisi toimivan vaihtomahdollisuuden Malminkartanon asemalle. Katetut portaat tai edes portaat olisivat hyvä alku, joskaan ei toimisi liikuntaesteisten vaihtopaikkana.
 
Linjalla 58B nyt käytössä oleva kalusto siirtyy linjalle 58, jonka vuoroväli tihenee. Linjaa 551 ajettaneen nykyisellä kalustolla elokuuhun 2019 asti, jolloin kolmen vuoden optiokausi päättyy.

Toiminta ja talous suunnitelman 2018-2020 http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2017476-2-1.PDF, s69-70 mukaan Syksyllä 2018 58/B:ltä vähennetään arkisin 3autopäivää ja 551:lle lisätään 3ap, kun siirrytään Runkobussilinjaston reitteihin ja aikatauluun.
Vaikka 58:n vuoroväli tihenee se on kuitenkin minuutin pitempi kuin 58/B nykyinen yhteinen vuoroväli. Kun taas, vaikka 551:n ruuhkavuoroväli pitenee myös minuutilla, reitti pitenee huomattavasti enemmän, jolloin autotarve kasvaa.
 
En tiedä minäkään, mutta Konala-Myyrmäki-välillä on niin vähän kuormitusta, että silloin saataisiin jo toinen runkolinja 560:n lisäksi, joka ajaa Myyrmäkeen vähäisellä kuormituksella.

Jo nykyinen 39 tarvisi toimivan vaihtomahdollisuuden Malminkartanon asemalle. Katetut portaat tai edes portaat olisivat hyvä alku, joskaan ei toimisi liikuntaesteisten vaihtopaikkana.

Monasti siinä on 5-10 matkustajaa S-marketin ja Myyrmäen välillä, mutta ne rappuset sinne Malminkartanon asemalle olisi tosiaan hyvä idea.
 
560:n virka Paloheinän ja Myyrmäen välillä loppuu viimeistään sitten kun 43 jatketaan Kuninkaantammeen. Suurin kuormitus siellä taitaa olla entisen 78:n reittiosuudella. Malmin jälkeen sitten vähenee ja vähenee kunnes Myyrmäkeen saavutaan tyhjänä. Honkasuo lienee kääntöpaikkana vain siksi että Myyrmäen asemalle ei mahdu.
 
Takaisin
Ylös