- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,492
En näe tässä mitään ongelmaa: Säästyy HSL:ltäkin rahaa, kun ei lipulla voi vaihtaa HSL:n tappiota tekevään liikennevälineeseen - mitä lähes kaikki HSL-liikenne onkin. Ja muutenkin, pitäisikö pelkkä juna ilman vaihto-oikeutta ollakaan muuta kuin edullisempi? Tietysti on eri asia, pitäisikö VR:ltä kieltää näiden lippujen myyminen, en siihen ota kantaa kun en tiedä asiasta enempää, muttaa matkustajille on sekä parempaa palvelua että sekavampaa, kun on edullisempi vaihdoton sekä HSL:n lippu.VR:n liput ovat halvempia kuin HSL:n samalle yhteysvälille. Esimerkiksi Helsingin ja Keravan välillä junalippu vyöhykkeelle ABC maksaa 6.15 € ja Lähiseutu 3 puolestaan 7.00 €. Matkakortin arvolippu toki on halvempi maksaen vain 5.60 €.
Tähän toivonkin muutosta. Lisäksi Käpylässä oli muistaakseni eteläpäässä ennen tämmöinen kaupunkiradalla, mutta nyt siinä on portti. Pitäjänmäellä olin näkevinäni länsipäässä myös mahdollisuuden siirtyä asemalaiturille samalta tasolta, mutta näin tämän junasta joten voisiko joku tsekata?En ole kyllä ihan vastikään käynyt kaikilla HSL-alueen asemilla, mutta eihän kai nytkään ole mahdollista ylittää raiteita samassa tasossa millään kaupunkiratojen asemilla (eli niillä joilla tätä metromaista liikennettä on)?
Ainakin tulevalla Espoon kaupunkiradalla on ainakin Kilon Kartanon tasoristeys sekä ainakin yhdellä, ellei useallakin asemalla mahdollisuus ylittää rata laillisesti jalan. Tietysti kaupunkirataa suunnitellessa näitä harkitaan uudelleen, mutta toivon, ettei ihmisiä pidetä niin tampioina, ettei osattaisi enää ylittää rataakaan. Ajan lisäksi se haaskaa vielä rahaakin.
Niin pääsee, sekä on asemia kuten Tikkurila ja Käpylä, joissa reunalaitur(e)ille pääsee katutasosta.Eikä ero metroasemiin ole sijainnin/kulkuyhteyksien osalta muutenkaan kovin suuri: suuri osa kaupunkiratojen asemista sijaitsee yhtä lailla kuopassa/sillalla/tunnelissa suhteessa ympäristöön kuin metroasemat, ainoat poikkeukset jotka tulee itselle mieleen ovat Leppävaara, Kerava ja tietysti Helsinki, joissa (ainakin jollekin) laiturille pääsee suoraan katutasosta
Suurin osa asemista on katutasossa, mutta laiturit ovat keskellä joten niille pääsee silti vain alikulusta. Ongelmaksi näen, jos alikulku on vain toisessa päässä, mutta silti väki ohjataan kuin pässiä narusta toiseen päähän, josta alikulkutunneliin, sieltä ylös ja radanvartta takaisin parin metrin päähän lähtöpisteestä. Tälläisistä asemista mieleen tulee näin pikaisesti Valimo. Asemalaiturin itäpäästä lähin Vihdintien bussipysäkki on reilun 50 metrin päässä, mutta siitä matkaa ko. pysäkille on 500 metriä, koska radan ylittäminen on kielletty Ei siinä kävelyssä mitään, mutta jos sen takia myöhästyy 30 minuutin välein kulkevasta junasta...
Nyt alkaa kuulostaa paremmalta. En nimenomaan halua metrotasoista liikennettä, metroon liittyviä "moderneja teknisiä ratkaisuja", suljettuja, eristettyjä asemia, kahta eri verkkoa saman katon alle, lipun ennakko-ostopakkoa, lähijuna-brändinimen hylkäämistä enkä metro-brändiäkään, joka saa ainakin 2018 asti lokaa niskaansa, ellei tässä automaatio- ja Länsimetrosotkussa synny ihmeitä. Mutta Lähijuna-brändinimi pois VR:ltä ja sen HSL-brändiin linkittäminen, totaalinen kartta- ja aikataulu-uudistus, niissä ei ole mitään muuta kuin hyvää. Kaikille asemille ei kuitenkaan voi asettaa tasan samoja standardeja, jos rataa aiotaan vetää Kauklahteen asti - vaan asemakohtaisesti tutkitaan kohennustarpeet. Aikataulut ja kartat pitää löytyä kaikilta asemilta, ja yksi VR:n automaatti (sillä voi myös lisäksi ostaa kaikki samat HSL-liput, mitä HSL-automaatistakin) Automaatissa voisi olla myös HSL-logo.Mitä tulee ketjun varsinaiseen aiheeseen, olisi mielestäni lähijunien kytkemisessä muuhun HSL-liikenteeseen vielä paljonkin työtä. Täysin riippumatta siitä, millä nimellä liikennettä kutsutaan, kuka junia ajaa ja millaisia ovat tekniset ratkaisut. Lähijunia nykyään käyttävälle, VR:n kaukojunalla saapuvalle tai liikennejärjestelmää paremmin tuntevan kannalta varmasti nykytilannekin on toimiva, mutta juuri uusien matkustajien, turistien jne. kannalta parannattevaa löytyy. Otetaanpa muutama esimerkki: --
Tästä asiasta ollaan varmaan kaikkein eniten yhtä mieltä. On suorastaan typerää, että lipunmyynti- ja odotushuoneet on noin vain suljettu, ja jätetty matkustajien käyttöön suunnilleen tuulikaappeja. Parasta olisi antaa tilat "ilmaiseksi" vuokralle sillä vastikkeella, että vuokranantaja edellyttää HSL-brändin mukaiset opasteet, lipunmyynnin ja aukioloajat ja että paikka täyttää muut odotushuoneelta vaadittavat laatukriteerit ilman ostopakkoa. Eli ei kaljabaaria, roskaruokapaikka ehkä, jos käry ei ole häiritsevää ja paikka pidetään siistinä.
Sama brändi, mihin on tähänkin mennessä totuttu sekä on selkeää, että sana "juna" löytyy brändin nimestä, kun rautatieasemalta toiselle on matka. En väitä, etteikö metrokaan juna olisi, mutta ei kaikki sitä edes niin pitkälle ajattele.Perustelu?
Sisarbrändit M ja L kuulostavat aika luontevalta, onhan Saksassakin vastaava otettu usein esille. Tämä tukisi paremmin niitä jo olemassa olevia brändejä sekä mielikuvia, eikä sekoittaisi ihmisiä niin paljoa.Totta. Mutta kenen brändi tällöin on kyseessä? Viimeksi kun tarkistin, niissä pyloneissa ja taustavalaistuissa kilvissä oli VR:n, RHK:n ja Liikenneviraston logoja sekä geneerisiä piktogrammeja, jotka sinänsä ovat kyllä asiallisia. Joka tapauksessa kaupunkirataraiteilla yhdistäisin opastejärjestelmän yhteneväiseksi nimenomaan metron kanssa riippumatta siitä, yhdistetäänkö brändejä muuten vai tyydytäänkö sisarbrändeihin M ja L.
Espoolaisille löytyy kaikki tarvittava palvelu Espoosta, joten kunnalla ei ole mitään intressejä yhdistyä. Ja kyllä, monet osaavat erottaa Itä-Helsingin muusta Helsingistä, mutta silloin kun Itä-Helsinki liittyi Helsinkiin ennen muinoin, ei täällä ollut lähes mitään palvelua. Nyt Itä-Helsinki selviäisi yksinkin, kun täällä on jo kaikki palvelu sekä tämä on hallinnollisesti iso alue, asukasluvultaankin. Uskon, että erillisenä kaupunkina Itä-Helsinki voisi jopa kehittyä nopeammin, Helsingin virastot tuntien. No, pysytään aiheessa.Höpö höpö. Olen joskus matkustanut Jokerilla Espoon puolelta Helsingin puolelle ja piti oikein tarkkaan katsoa, koska se kuntaraja vaihtuu. Katu jatkui samanlaisena, eikä sitä olisi huomannut, jollei olisi ollut Mäkkylässä skarppina. Yhtä lailla voisi sanoa, että "Metroskoin" (Itä-Helsingin) ja Stadin välillä on maantieteelliset erot: Vanhankaupunginlahti, Kulosaari, Korkeasaari ja Viapori.
Helmitauluun voisi silti jättää taajamajunien lisäksi myös lähijunat, sillä niillä on paljon yhteistä - ei sekään palvelua pahenna, kun molemmissa käy joka tapauksessa HSL-liput HSL-alueella ja VR-liput ulkopuolella/le/lta. Helmitauluun voisi merkata voimakkaammin HSL-rajan ja harmaalla pohjalla ulkopuolisen alueen.Jos raskasraidejärjestelmät esitetään yhdellä kartalla, julkisilla matkustaminen ei ainakaan vaikeudu. Lähiliikenteen nykyinen helmitaulu on jopa joukkoliikenneharrastajalle vaikeaselkoinen, metron haarukka taas helppo. Koska pysytään HSL-alueella, voidaan helmitaulu jättää pidemmän matkan taajamajunia varten.
En ollut vaatimassa Flirttien maalaamista oransseiksi enkä toisaalta metrojen maalaamista Flirt-väreihin, raitioliikenteen "tilaajaväritys" on ja pysyy keltavihreänä.
Ajetaanhan N-junia nytkin FLIRT-kalustolla, eikä liikennöitsijää junasta huomaa ja HSL-logot ovat esillä. Ja R-junat ajetaan jo VR:n omistamalla ja liikennöimällä Sm4 kalustolla. Ei tämä tästä miksikään muutu, Matti Meikäläisen kannalta.Ajattele vuoteen 2018. Tällöin R-junat ajetaan yksinomaan VR:n omistamalla ja liikennöimällä Sm4-kalustolla ja N-junat (lähes) yksinomaan JKOY:n omistamalla Sm5-kalustolla, jota liikennöi VR, HKL, DB, MTR, OnniRail tai joku muu.
Eikö olisi perusteltua, että myös Keilaniemen asemalta kyytiin noussut voisi ostaa lipun Tampereelle, vaikka Hervantaan saakka? Minusta olisi.
Juu, näin. Tunnukset sitten samalla värillä karttaan, reitin varrelle.Tampereen malli on parannus vanhaan spagettiin, mutta suosittelisin runkolinjoille värikoodatut viivat, jotka voivat haarautua päissään. Koska metro on oranssi haarukka, olisi A/E-juna vihreä soiro, K/N-juna sininen soiro ja M/I-juna keltainen tai punainen ylösalainen pisara.
Kuinka suuria tukipaketteja suostuisit Keravalle maksamaan, jos se ei haluaisi enää maksaa HSL:n riistohintoja ja uhkaisi erota HSL:stä? Ihan oikeasti, olisitko valmis antamaan alennusta muiden kustannuksella? Sipoo olisi seuraavana valittamassa.Minusta Keravan irtoaminen HSL:tä on samanlainen uhkakuva kuin euron totaalihajoaminen. Teoriassa mahdollinen, mutta poliittisesti sellainen katastrofi, jota ei vain päästetä tapahtumaan.
Pikaraitiotien brändiä mietitään sitten, kun oikeasti tänne on tulossa joku bussia nopeampi raitiolinja. Teknisesti mahdollista, silti kaukana tulevaisuudessa. Minusta kaikkien pikaraitiolinjojen brändien pitäisi olla Metron sijaan sama, kuin muilla runkolinjoillakin ja idean myös: esim. ei mieluummin alle 800m pysäkinväliä. Pikaraitiotiet ja runkolinjabussit ovat oikeasti tasan sama tuote, toinen vain kiskoilla. Toivottavasti molemmat sähköllä, mutta saa nähdä.Haluan nähdä metron logon myös Lasipalatsin spårapysäkillä joku päivä. Enkä tarkoita nyt Sokoksen kulmaovea, jossa voi ihailla Rautatientorin kylttiä.