HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 47/2018

Mitään isompaa yllätystä tämä kilpailutuskierros ei tarjonnut. Vantaan linjoista ei edes kilpailua syntynyt kun Nobina oli ainoa tarjoaja kohteissa 248-250 ja 252. VS-bussipalvelut osallistui myös moneen isolla kalustolla ajettavaan kohteeseen. Eikös tämä firma ole yleensä tarjonnut pienkalustokohteisiin? Hieman yllättävää myös että ainoa kohde mistä Tammelund tarjosi, oli Keravan suunnan paketti 256!
 
Itse yllätyin Pohjolan tarjoamasta vanhasta kalustosta mm. Leppävaaraan.
Ainakin 841, 864, 869 on tarjottu (E3-Volvot)
 
Jännä juttu ovat myös Korsisaaren tarjoamat kaksi uutta Setraa. Ovatkohan ensimmäiset HSL-liikenteessä?
 
Itse yllätyin Pohjolan tarjoamasta vanhasta kalustosta mm. Leppävaaraan.
Ainakin 841, 864, 869 on tarjottu (E3-Volvot)

Autot 701, 702, 841, 864 ja 869 on kuitenkin tarjottu vain sopimuksen alkuun ajalle 12.8.2019 - 31.1.2020 jonka jälkeen ne korvataan uusilla autoilla. Eivät siis ole linjalla kuin puolisen vuotta.
 
Itse olen pettynyt etenkin kohteen 242 tulokseen, kun olen pitänyt siitä että 133:a ajetaan Åbergin Linjan Linkkereillä ja "vanhoilla" Scaloilla, mutta nyt tulee tilalle suurempi yhtiö.
 
Tuloksen myötä liikenteeseen saadaan ensi syksynä 30 uutta sähköbussia, myös kohteisiin joihin HSL ei niitä edellyttänyt. Lisäksi 85 uutta Euro 6 -bussia.

Tapahtuuko näiden uusien bussien lataus varikolla ? Toisaalta - riittääkö yöllä ladattu virta sitten koko päivän kierroksiin ? Jos näin on, niin sittenhän akkuteknologia menee harppauksin eteenpäin.
 
Minut yllätti HelB:n vaisuus tässä kisassa: tarjosivat aika harvaan kohteeseen ja voittivat vain yhden, senkin vain 100 bussin rajoituksen ansiosta. HelB lähti tarjouskilpailuissa uuteen nousuun vuosi sitten ja KA-konserni on tänä vuonna ollut aika suvereeni koko maassa kaupunkiliikenteen tarjouskilpailuissa, joten olisin odottanut voittokulun jatkuvan.

PL:ltä taas yllätti, kuinka he ovat tarjoneet käytettyä Euro6-kalustoa enemmän kuin mitä heillä on vapaana. He voittivat liikennettä 26:lle käytetylle VDL Citea LLE-120:lle, kun niitä on vapaana vain 10 kpl (Kuopiosta vapautuvat 201 - 210). VDL Citea SLE-129:itä he taas tarjosivat 7 kpl, vaikka niitä tuskin on yhtään vapaana. Ehkä osa noista korvataan sitten kokonaan uusilla.

Toisaalta näiden tulosten myötä vanhoista sopimuksista myös jää hävinneiltä liikennöitsijöiltä työttömäksi Euro6-kalustoa (Transdevin Keravan telit ja Nurmijärven Linjan 224:n Ivecot), jonka voisi olettaa löytävän uudet omistajat aika nopeasti.
 
Tapahtuuko näiden uusien bussien lataus varikolla ? Toisaalta - riittääkö yöllä ladattu virta sitten koko päivän kierroksiin ? Jos näin on, niin sittenhän akkuteknologia menee harppauksin eteenpäin.

Ei riitä akkukapasiteetti vielä ihan pelkkään varikkolataukseen. Latausasemia pitäisi olla myös useampi varikolla
 
Ei riitä akkukapasiteetti vielä ihan pelkkään varikkolataukseen. Latausasemia pitäisi olla myös useampi varikolla

Tästä oli puhetta asukastilaisuudessa, kun tuli esille nuo nyt rakennetut latausasemat. Kysyin niiden käyttämättä jättämisesti jos linjat lopetetaan. Esittelijä kertoi että on jo joku varikko olemassa, missä kapasiteetti riittää. Mutta jotainhan hänen piti selittää.
 
Kun tilanne on nyt se että akkujen kapasiteetti ei riitä koko päiväksi niin kukahan mahtaa maksaa tuon Keravan laturin? Lisäksi tarvittanee ainakin varikolle yksi latausasema eli yhteensä vähintään kaksi kappaletta. Aika rohkeita on ollut, itse ehkä olisin hybridiä laittanut.
 
Kun tilanne on nyt se että akkujen kapasiteetti ei riitä koko päiväksi niin kukahan mahtaa maksaa tuon Keravan laturin? Lisäksi tarvittanee ainakin varikolle yksi latausasema eli yhteensä vähintään kaksi kappaletta. Aika rohkeita on ollut, itse ehkä olisin hybridiä laittanut.

Joku foorumilla varmaan tietää, mitäs tuollainen asema asennettuna paikalleen maksaa. Esim sellainen kuin Hakaniemen torilla. Asukastilaisuudessa kerrottiin että asema voidaan myös siirtää. (jos linja 51 lakkaa) Paljonkohan maksaa aseman siirto toiseen paikkaan. Kysyn, kun en osaa edes suuruusluokkaa arvata.
 
Takaisin
Ylös