HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

Olihan tämä jotenkin arvattavissa kun ei kampin terminaaliin saa ajaa kaasuautoillakaan, niin miksi sitten saisi sähköautoillakaan ajaa.
Ei kai sähkökaluston osalta muuta kieltoa ole annettu kuin että sähkölinja-autojen lataaminen terminaalissa on kiellettyä.
 
Sinällään ei yllätä että HSL ei asiaa etukäteen tiedustellut pelastuslaitokselta vaikka Opastinsilta on täynnä insinöörejä. Käytännössä nyt kaikkien Kampin terminaaliin päättyvien linjojen kalusto on joko etanolilla tai dieselillä kulkevia. Yksi vaihtoehto olisi ottaa käyttöön uudelleen metroaseman edusta mutta sitä tuskin HSL tekee vaikka Elielinaukiolta voisi hyvin terminaalin puolelle siirtää linjoja.
 
Sinällään ei yllätä että HSL ei asiaa etukäteen tiedustellut pelastuslaitokselta vaikka Opastinsilta on täynnä insinöörejä. Käytännössä nyt kaikkien Kampin terminaaliin päättyvien linjojen kalusto on joko etanolilla tai dieselillä kulkevia. Yksi vaihtoehto olisi ottaa käyttöön uudelleen metroaseman edusta mutta sitä tuskin HSL tekee vaikka Elielinaukiolta voisi hyvin terminaalin puolelle siirtää linjoja.

Eikös siihen pitäisi tulla terveysasema mikäli tämän korona epistolan jälkeen rahat siihen vielä riittävät?
 
Ite kannatan sitä, että kohteessa vaaditaan kaikki bussit Euro6:sina, joissa esim. EEVit ei kelpaa. Tai johon ei kelpaa muut kuin tuliterät Euro6:set. Tää on mun mielipide, asiasta voi olla montaa eri mieltä. :smile:
Tämä on järjetön vaatimus heikentyneessä taloudellisessa tilanteessa. Vaikka palkkakustannukset ym. muodostavat suuremman osan liikenteen hinnasta kuin kalustoinvestoinnit, niin pelkkien upouusien vaatiminen ei ole mielestäni parinkaan kokopäivävuoron ym. vähentämisen arvoinen. Voisi ainakin nostaa keski-iän kymmeneen vuoteen ja sallia jäkikäteen Euro6:ksi muunnetun kaluston ja vara-autoiksi EEV-kaluston, niin sillä saisi kalustokustannukset jo paljon pienemmiksi.

Savonlinja voitti Turussa vähän aikaa sitten kilpailutuksen saamatta yhtäkään kalustopistettä; se tarjosi koko kaluston Euro4:nä. Kyseessä on vain reilun vuoden pituinen sopimus, mutta HSL-alueella niihinkin pitää tarjota uudempaa kalustoa.
 
Hernesaari jää tosiaakin paitsioon, jos 17:kin jätetään 24:n päätepysäkille Merikadulle. Ratikallakaan ei pääse kuin Eiranrantaan ainakin asti 2023.

17:n päätepysäkki on talviaikataulujen ajan sama paikka kuin linjan 6 päätepysäkki tulee olemaan, eli viimeiset asuintalot ennen Hernesaarta. Kesäaikataulujen ajan se jatkaa Hernesaaren eteläkärkeen. Toivon mukaan näin tehdään myös kesinä 2022 ja 2023 ennen kuin raitiotie sinne otetaan käyttöön. Pitänee laittaa palautetta asiasta, ellei joku tietäjä satu tietämään, onko näin tarkoitus tehdä.
 
Mitähän tuo tarjouskilpailun perumisessa mainittu "liikenteen sopeuttaminen" tarkoittaa? Esimerkiksi 18 ja 39 on jo nyt aika kuormitettuja ainakin ruuhka-aikoina. Voi olla, että linjan 18 keskipäivän 10 minuutin vuorovälissä on harventamisen varaa, kenties.

Sopeuttaminenhan ei tietenkään koske pelkästään tässä tarjouskilpailussa mainittuja linjoja vaan kaikkea liikennettä ylipäätään. Olisi mielenkiintoista tietää, aiotaanko karsintaa tehdä linjoittain juustohöylällä (esim 2-3 minuutin harvennukset kaikille linjoille) vai katsotaanko täyttöasteita, tulevaa rakentamista jne. HSL ehkä tietää.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:36 ----------

Ja siis kysymyshän ei ole koronan aikaisesta vaan sen jälkeisestä sopeuttamisesta. Kohdassa viitattiin alueen kuntien tuleviin talousvaikeuksiin (verotulot laskevat - sairaanhoitomenot kasvavat).
 
Sinällään ei yllätä että HSL ei asiaa etukäteen tiedustellut pelastuslaitokselta vaikka Opastinsilta on täynnä insinöörejä. Käytännössä nyt kaikkien Kampin terminaaliin päättyvien linjojen kalusto on joko etanolilla tai dieselillä kulkevia. Yksi vaihtoehto olisi ottaa käyttöön uudelleen metroaseman edusta mutta sitä tuskin HSL tekee vaikka Elielinaukiolta voisi hyvin terminaalin puolelle siirtää linjoja.
Hei! Eihän tässä estetä sähköbussien liikennöintiä Kampin terminaaliin. Ainoastaan niiden lataaminen pitää tapahtua jossain muualla, joka ei lienee ongelma.
 
Hei! Eihän tässä estetä sähköbussien liikennöintiä Kampin terminaaliin. Ainoastaan niiden lataaminen pitää tapahtua jossain muualla, joka ei lienee ongelma.

Sama tulos siinä on onko se latauksessa vai ei kun on sähköbussi. Sähköbussit muutenkin tommosta höpö höpö kalustoa joko akut niin isot että paikka määrä liian pieni monelle linjalle tai saa ladata kummassakin päässä että edes kulkee mihkään. Nämä pilipalit voisi vaan unohtaa kokonaan.
 
Sama tulos siinä on onko se latauksessa vai ei kun on sähköbussi. Sähköbussit muutenkin tommosta höpö höpö kalustoa joko akut niin isot että paikka määrä liian pieni monelle linjalle tai saa ladata kummassakin päässä että edes kulkee mihkään. Nämä pilipalit voisi vaan unohtaa kokonaan.

Tervetuloa 2020-luvulle. Nähtäväksi jää mitä vedyllä toimivat bussit tuovat tullessaan. Siihen asti sähköbussi on paras ratkaisu kaupunkien bussiliikenteeseen.
 
Sama tulos siinä on onko se latauksessa vai ei kun on sähköbussi. Sähköbussit muutenkin tommosta höpö höpö kalustoa joko akut niin isot että paikka määrä liian pieni monelle linjalle tai saa ladata kummassakin päässä että edes kulkee mihkään. Nämä pilipalit voisi vaan unohtaa kokonaan.
Kun on testannut niitä, perehdyttänyt työtovereitaan niihin ja ajanut lähes pelkästään niillä viimeisen kahdeksan kuukauden ajan, niin sallinet olla asiasta täysin toista mieltä. Etenkin Yutong ja VDL ovat täysin toimivia sähköbusseja ja ne pystyvät sellaisiin suoritteisiin, joihin dieselbussit eivät pysty. Linkkerin voi kyllä unohtaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:08 ----------

höpö höpö kalustoa joko akut niin isot että paikka määrä liian pieni monelle linjalle.
Jos viittaat Yutongeihin, niin nehän ovatkin A1-tyyppiä eli matalalattiainen, vähintään 31-istumapaikkainen bussi, kuten liikennöintisopimuksessakin vaadittiin.
 
Sama tulos siinä on onko se latauksessa vai ei kun on sähköbussi.

Nimenomaan ei ole. Litiumakut lämpenee ladattaessa ja silloin on todennäköisin ajankohta vaurioitumiselle, joka johtaa paloon. Lisäksi litiumioniakut poksahtaa, jos niitä ylilataa. Latauselektroniikan pitäisi tämä estää, mutta jos tämä pettää, ongelma tulee nimenomaan latauksen aikana. Jälkimmäinen on tosin pienempi huoli terminaalissa, kun busseja tuskin jätettäisiin lataamaan ilman valvontaa niin pitkäksi aikaa, että akut täyttyvät.
 
Hallituksen esityslistassa Kampin terminaalin lataamiskielto on muoltoiltu siten, etten ole varma tarkoitetaanko vain pikaladattavia vai kaikkien akkubussien lataamista. Enkä löydä Pelastuslaitoksen lautakunnan tai viranhaltijoiden päätöksistä tuota myöskään. En usko että hidaslataaminen olisi ongelma, mutta en toisaalta uskonut että, pikalataaminenkaan olisi ollut.
Kyllä siinä varmasti tarkoitetaan kaikkea (sähköajoneuvojen) lataamista. Sähköautojen lataamisesta sisätiloissa on ollut uutisaineistoa mediassa jonkin verran, joskin painottuen busseja pienempiin ajoneuvoihin. YLEn uutinen, jossa paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin tiloihin. Linkin uutinen on joulukuulta 2019.
 
Nimenomaan ei ole. Litiumakut lämpenee ladattaessa ja silloin on todennäköisin ajankohta vaurioitumiselle, joka johtaa paloon. Lisäksi litiumioniakut poksahtaa, jos niitä ylilataa. Latauselektroniikan pitäisi tämä estää, mutta jos tämä pettää, ongelma tulee nimenomaan latauksen aikana. Jälkimmäinen on tosin pienempi huoli terminaalissa, kun busseja tuskin jätettäisiin lataamaan ilman valvontaa niin pitkäksi aikaa, että akut täyttyvät.

Minäpä olin hyväuskoisesti ajatellut, että ammattikäytössä olevissa busseissa käytetään myös parempia akkuja ja latauslaitteita, jolloin tulipalon riski on pienempi kuin massatuotetussa henkilöautossa.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:02 ----------

Kyllä siinä varmasti tarkoitetaan kaikkea (sähköajoneuvojen) lataamista. Sähköautojen lataamisesta sisätiloissa on ollut uutisaineistoa mediassa jonkin verran, joskin painottuen busseja pienempiin ajoneuvoihin. YLEn uutinen, jossa paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin tiloihin. Linkin uutinen on joulukuulta 2019.

Palavan henkilöautonkin upottaminen veteen on helpommin sanottu kuin tehty, saati sitten bussin. Ehkä puistoihin pitää kahluualtaiden sijasta rakentaa bussin mentäviä vesialtaita, itse asiassa nivelbussin. Meren käyttäminen sammutusaltaana ei varmaan ympäristösyistä tule kyseeseen.
 
Uusi lista tullut ja siinä käy ilmi että 17 lopetetaan ja 24 kulkee kamppi-seurasaari välillä 30min välein. 263 kohteeseen tulee edellei 40 nivelautoa ja 264 kohteeseen A1 18kpl (sähkö) ja A2 10kpl joiden ei ole pakko olla sähköbusseja. Jos meinaavat pitää linjojen 37 41 ja 42 vuorovälit 12min niin tarkoittaa se sitä että 14 ja 24 jäisi 4 autoa. Kuitenkin vaaditaan näitä liian pieniä autoja linjoille 37 41 ja 42 mikä on naurettavaa vaikka nyttenkin kulkee 14 18 ja 39(B) samalla osuudella ja elielinaukion suuntaan muutaman minuutin välein ei tarkoita sitä että matkustajat häviäisivät kyseisiltä linjoilta mihinkään tarkoittaa se näillä linjoilla sitä että ruuhka-aikoina saa odottaa aina yhden auton pidempään ja katsella tuulilasi kuormassa kulkevia autoja.
 
Takaisin
Ylös