Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ottaisin eCitaro G:t sähköniveliksi.
eCitaro G:tä ei näytä olevan 45 istuimisena viidellä lastenvaunupaikalla vaikioistuinjärjestyksellä, ei edes kolmiovisena. Mukautettuna ilman muuta mahtuisi, mutta saksalaiset valmistajat eivät kai tee niitä kuin isoihin tilauksiin (yli 100) tai ottavat kovan lisähinnan.
Tuosta paikkamäärästä olisi hyvin voinut joustaa, kyse on kuitenkin runkolinjoista. Tuo paikkamäärä myös karsii mahdollisuuksia pois.
Jos joku on tekemisen puutteessa, voi laatia yhteenvedon valituksista, niiden perusteluista ja menestymisistä. Sitä voitaisiin sitten täydentää jokaisen kilpailutuskierroksen jälkeen.
Pitäisikö matkustajat laittaa tosiaan mielestäsi seisomaan? Silloin pitäisi päästä kulkemaan halvemmalla.
Liikenteen tarkoitus on päästä perille. Kaiken liikenteen järjestämisen pitäisi jossain määrin palvella tavoitetta päästä perille, joko mukavammin, nopeammin tai luotettavammin. Istumapaikat palvelevat lähinnä mukavuutta. Seisomapaikat taas palvelevat nopeutta ja luotettavuutta, sillä niiden avulla kulkuväline toimii luotettavammin ruuhkassa ja nopeuttaa pysäkeillä käyntiä kaikkina aikoina.
Myös nopeus ja luotettavuus ovat laatuasioita joista ihmiset maksavat. Hitaassa ja tukkoisessa kaupunkiliikenteessä joilla joukkoliikenne voi hyödyntää tehokkaasti omia kaistoja ja liikennevaloetuuksia ne ovat aidosti terävä kilpailuvaltti.
Jos halutaan tarjota parasta mahdollista joukkoliikennettä, pitää miettiä asioita laajemminkin kuin maksimoimalla istumapaikkoja kaikissa kohdissa.
Istumapaikat ovat toisaalta tärkeä juttu pitkillä maaseutu- ja lähiölinjoilla jotka pysähtyvät harvemmin. Eiköhän näitäkin linjoja tule seudulla olemaan maailman tappiin asti.
Kun lakkasin mahtumasta istumapaikalle omalla työmatkallani ruuhka-aikoina (n. 20 minuuttia keskustabussissa), aloin käyttämään autoa, kuuntelemaan siellä aamulypsyä ja katselemaan nahkaverhoillulta istumelta viileän raittiin ilman puhaltaessa sitä ihmismassaa, joka sulloutui seisomaan "tehokkaisiin" ja tunkkaisiin busseihin.
Kuulostaa aika neuvostoliittolaiselta.
Himoautoilijoiden huutelun perusteella ei tehdä hyvää joukkoliikennettä.
Joukkoliikenne ei tule koskaan olemaan mukavampaa kuin autoilu. Joukkoliikenteen kilpailuetu liikenteessä on jossain muualla, ja joukkoliikennettä tulee kehittää sen vahvuuksien mukaan.
Muuten käytetään runsaasti rahaa epäolennaisuuksiin (kuten suurempaan määrään, parempia penkkejä) ja autoilijat autoilee silti, koska sitten he keksivät uuden tekosyyn miksei joukkoliikenne sovi heille. Samalla rahalla saadaan enemmän, parempaa palvelua heille joille joukkoliikenne sopii paremmin muutenkin. Antaa himoautoilijoiden autoilla, sitähän ne haluaa kuitenkin.
Terveisiä täältä ihmismassoista.
Markkinaoikeuden sivuilla on kerrottu vastaukset osaan noista kysymyksistä: Hankinta-asioiden oikeudenkäyntiohjeet
Markkinaoikeusvalitus kohdistuu hankintayksikköön eikä kilpailuun osallistujiin, joten jos valitus menestyykin myöhemmin KHO:ssa, ei siitä ole seuraamuksia hankintasopimuksen saaneelle liikennöitsijälle. Mahdollisen virheenhän on tehnyt hankintayksikkö, joka on hyväksynyt tarjouksen väärin perustein (eikä voittajan tarjouksessa välttämättä ole mitään vikaa, esim. tässä leikkurisäännön tapauksessa).
Hyvä joukkoliikenne ei ole sitä, että kulkuneuvoissa SEISTÄÄN jossain sumpussa ja maksetaan siitä suht. kallista maksua.
Himoautoilijoiden huutelun perusteella ei tehdä hyvää joukkoliikennettä.
Joukkoliikenne ei tule koskaan olemaan mukavampaa kuin autoilu. Joukkoliikenteen kilpailuetu liikenteessä on jossain muualla, ja joukkoliikennettä tulee kehittää sen vahvuuksien mukaan.
Muuten käytetään runsaasti rahaa epäolennaisuuksiin (kuten suurempaan määrään, parempia penkkejä) ja autoilijat autoilee silti, koska sitten he keksivät uuden tekosyyn miksei joukkoliikenne sovi heille. Samalla rahalla saadaan enemmän, parempaa palvelua heille joille joukkoliikenne sopii paremmin muutenkin. Antaa himoautoilijoiden autoilla, sitähän ne haluaa kuitenkin.
Terveisiä täältä ihmismassoista.
Zambolta kysyisin sellaista, että kun täällä joskus heitin ilmoille ajatuksen, että kyllä pitäisi (50-luvun tyyliin) voida kilpaila HSL:n kanssa ja perustaa vaikka Olari–Kamppi -bussilinja ja myydä siellä ihan omia lippuja, niin jos sieltä, missä asut, olisi olemassa yksityinen, esim. 4 kertaa tunnissa klo 6-21 kulkeva bussilinja Helsingin keskustaan, ja siinä saisi todennäköisesti istumapaikan, niin siirtyisitkö käyttämään sitä? Jos, niin mitä se saisi maksaa kertamatkalta tai kuukausilippuna?