HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

Ei se varmaa hirveen kova summa ole, kun voi ajella A2 lähtöjäkin A1 kalustolla.
Yksittäisen väärällä kalustolla ajetun lähdön osalta puhutaan usein vain n. 5-10 euron sanktiosta, mutta sanktiot on suhteutettu kapasiteetin osalta siten, että mitä suurempi ero tilatun ja toteuman välillä on, sitä suurempi on sanktioprosentti. Nivelbussin korvaamisesta 2-akselisella bussilla voi tulla sitten enimmillään jo useiden kymmenien prosenttien vähennys kyseisten lähtöjen liikennöintikorvaukseen. Yleinen periaate on, että vaadittua isommalla kalustolla ajamisesta ei sanktioida. Liikennöitsijän näkökulmasta on varmasti usein järkevää, että varakalustona on telibusseja, koska niillä voi korvata A1-, A2- ja telikalustoa ilman sanktiota ja nivelkalustoa korvattaessakin sanktio on pienempi kuin 2-akselisella kalustolla. Kokonaan ajamatta jääneen lähdön kohdalla sanktiosumma voi nousta enimmillään satasiin, eli lähdöt kyllä kannattaa ennemmin ajaa tilattua pienemmällä kalustolla kuin jättää ajamatta. Vaikka sanktio yksittäisen lähdön kohdalla onkin usein aika pieni, Isolla liikennöitsijällä näistä kertyy jo vuositasolla iso summa. HSL seuraa kalustotyypin lisäksi myös muun muassa kaluston keski- ja maksimi-ikää sekä päästötasoa.
 
Yksittäisen väärällä kalustolla ajetun lähdön osalta puhutaan usein vain n. 5-10 euron sanktiosta, mutta sanktiot on suhteutettu kapasiteetin osalta siten, että mitä suurempi ero tilatun ja toteuman välillä on, sitä suurempi on sanktioprosentti. Nivelbussin korvaamisesta 2-akselisella bussilla voi tulla sitten enimmillään jo useiden kymmenien prosenttien vähennys kyseisten lähtöjen liikennöintikorvaukseen. Yleinen periaate on, että vaadittua isommalla kalustolla ajamisesta ei sanktioida. Liikennöitsijän näkökulmasta on varmasti usein järkevää, että varakalustona on telibusseja, koska niillä voi korvata A1-, A2- ja telikalustoa ilman sanktiota ja nivelkalustoa korvattaessakin sanktio on pienempi kuin 2-akselisella kalustolla. Kokonaan ajamatta jääneen lähdön kohdalla sanktiosumma voi nousta enimmillään satasiin, eli lähdöt kyllä kannattaa ennemmin ajaa tilattua pienemmällä kalustolla kuin jättää ajamatta. Vaikka sanktio yksittäisen lähdön kohdalla onkin usein aika pieni, Isolla liikennöitsijällä näistä kertyy jo vuositasolla iso summa. HSL seuraa kalustotyypin lisäksi myös muun muassa kaluston keski- ja maksimi-ikää sekä päästötasoa.
Muistaakseni A1-lähdön ajamisesta pikkubussilla tulee paljon pienemmät sanktiot kuin nivellähdön ajamisesta A1:llä, vaikka kapasiteettiero on yleensä jopa suurempi. Tämä pitäisi korjata. En voi asiaa tarkistaa, koska en ole tallentanut kyseistä asiakirjaa.
 
Aikaisemmassa viestissä mainittu 75B on hävinnyt kuljettajaohjeesta, mutta 74B on edelleen siellä.

74B:stä on nyt vs. toimitusjohtajan päätös https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202556361 ja se on tosiaan Puistolan peruskoulun väistötiloihin siirtymisen takia.

Linjavariaatio aloittaa 3.3. ja on jo tosiaan reittioppaassakin. Sillä on kaksi lähtöä suuntaansa. Aamuisin Puistolan aseman suuntaan tunnin väliajalla ja iltapäivällä Heikinlaakson suuntaan 40 minuutin välillä.
 
Muistaakseni A1-lähdön ajamisesta pikkubussilla tulee paljon pienemmät sanktiot kuin nivellähdön ajamisesta A1:llä, vaikka kapasiteettiero on yleensä jopa suurempi. Tämä pitäisi korjata. En voi asiaa tarkistaa, koska en ole tallentanut kyseistä asiakirjaa.
Nuo sanktioperusteet muuttuivat elokuussa 2021 alkaneista sopimuksista alkaen. Jos MiniB:llä ajaa A1/A2-kalustolla tilattua lähtöä, vähennetään korvausta 40 % (sama kuin jos ajaisi nivelen tilalla A1/A2:lla), mutta jos MiniB:llä ajaa teli- tai nivellähtöä, on vähennys 100 %. Vanhoissa sopimusehdoissa saattaa tosiaan olla joissain tilanteissa pienemmät sanktiot. Sinänsä tuo ison bussin korvaaminen pikkubussilla on kyllä ollut todella harvinaista, kun isoilla HSL-liikennöitsijöillä ei nykyään ole pikkubusseja. Ne harvat tapaukset viime vuosilta taitavat rajoittua muutamille Tuusulan sisäisille linjoille ja sielläkin lienee yleensä ollut tilanne se, että kaikki matkustajat ovat kuitenkin mahtuneet siihen pienempäänkin bussiin. Lisäksi Siuntiossa on tiettävästi joskus keliolosuhteiden takia ajettu pikkubussilla ison bussin lähtöjä, mutta tuollaisista tapauksista tuskin on sanktioitu.
 
Kyseessä on edelleen kokeilu, joka jatkuu vuoden loppuun ja jonka jatkoa arvioidaan syksyllä. Käytäntö koskee lähtöjä klo 23-4:30 ja ne ajetaan oranssilla kalustolla suljetusta rahastuksesta huolimatta.
Siis ihanko oikeasti, HSL? Kuka tajuaa, että kello 22:59 lähteneellä lähdöllä saat mennä keskiovista sisälle vielä kello 23:50, mutta jos teet niin 23:01 lähteneellä lähdöllä kello 23:02 lähdöllä niin se on sitten väärin.

Vielä oranssia kalustoa. Olisi nyt edes siniset bussit niin olisi jotain järkeä..

Minulle tuli muuten mieleen, että eikö bussien ovissa voisi olla jokin pieni näyttö jossa on sitten punainen rasti tai vihreä nuoli riippuen että saako siitä nyt sitten kulkea..
 
Siis ihanko oikeasti, HSL? Kuka tajuaa, että kello 22:59 lähteneellä lähdöllä saat mennä keskiovista sisälle vielä kello 23:50, mutta jos teet niin 23:01 lähteneellä lähdöllä kello 23:02 lähdöllä niin se on sitten väärin.
Ehkä se N-kirjain linjatunnuksen yhteydessä vähän helpottaa tunnistamaan eron. Tehokas tiedotuskampanja ennen muutosta on välttämätön joka tapauksessa.
 
Siis ihanko oikeasti, HSL? Kuka tajuaa, että kello 22:59 lähteneellä lähdöllä saat mennä keskiovista sisälle vielä kello 23:50, mutta jos teet niin 23:01 lähteneellä lähdöllä kello 23:02 lähdöllä niin se on sitten väärin.

Vielä oranssia kalustoa. Olisi nyt edes siniset bussit niin olisi jotain järkeä..

Minulle tuli muuten mieleen, että eikö bussien ovissa voisi olla jokin pieni näyttö jossa on sitten punainen rasti tai vihreä nuoli riippuen että saako siitä nyt sitten kulkea..

Käsitin itse, että rahastus on suljettua, jos linjanumeron perässä on N-kirjain, eli linjatunnus ratkaisee, ei kellonaika.

Joka tapauksessa tuosta tulee aikamoinen sirkus, kun ottaa esimerkiksi huomioon, miten puutteellinen kielitaito monella kuljettajalla tai matkustajalla on ja miten huonoa asiakaspalvelua kuljettajilta keskimäärin saa.
 
Tehokas tiedotuskampanja ennen muutosta on välttämätön joka tapauksessa.
Hei seuraa meidän somekanavia snäppää kikkaa wappaa ihanaa kun oot meidän kanssa joo kiitti moi.

Eikö noi Höselin "tehokkaat tiedotukset" ole nykyään tuota luokkaa? Miten ihmeessä ne saisi tällaisen sekamelskan tiedotettua asiakkailleen, kun ei ne osaa viestiä mistään muustakaan järkevästi? Jokerin aloittaessa sen mainoksetkin oli aivan kaistapäisiä, kukaan ei edes tajunnut, että radiossa mainostettiin jotain raitiovaunulinjaa.
 
Joo tiedotuskampanja kyllä, mutta...runkobusseissa taitaa olla teleissä etu- ja keskiovella teipattuna vihreä nuoli ja nivelissä jokaisella ovella.

Vähintään harhaanjohtavaa etten sanoisi
Ne nuolet kannattaisi ottaa samantien yöversioiden aloittamisen aikaan pois, ja korvata jonkinlaisella näytöllä. Nythän HSL:n ohjeessa sanotaan, että jos normaalilla linjalla on oranssi bussi, niin keskiovista voi nousta kyytiin, niin tuon vielä ymmärtää. Mutta sitten jos on virhe mennä ovista joissa on vihreä nuoli niin liian hankalaksi menee.

Mutta pakko todeta, joukkoliikenteellä matkustaminen ei ole (melkein) koskaan ollut näin monimutkaista.

Vähän OT mutta miksi runkolinjat yleensäkään ovat olemassa? Miksi kaikilla linjoilla ei voisi olla samat käytännöt? Miksi kaikilla linjoilla ei ole avorahastusta, jos se on runkolinjoilla mahdollinen?
 
Viimeksi muokattu:
Vähän OT mutta miksi runkolinjat yleensäkään ovat olemassa? Miksi kaikilla linjoilla ei voisi olla samat käytännöt?
Tietääkseni, runkolinjat on suunniteltu ruuhkaisille reiteille. Avorahastus niissä on hyvä asia, niin matka sujuu paljon nopeammin. Toki, huono puoli on se, että runkolinjoilla voi matkustaa ilman lippua avorahastuksen takia.
 
Takaisin
Ylös