Se löytyy nyt HKL:n sivuilta.Vielä kun löytyisi jostain linkki itse tutkimukseen.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Se löytyy nyt HKL:n sivuilta.Vielä kun löytyisi jostain linkki itse tutkimukseen.
Tuo on oikein hyvä linjaus, mutta ratkaisevaa on, miten se toteutetaan.Parhaaseen tulokseen päästään palvelutasoa parantamalla ja pitämällä matkustaminen maksullisena, kuitenkin siten, että kustannustaso tulee selkeästi edullisemmaksi kuin nykyinen (jossa voidaan väittää yksityisautoilua halvemmaksi joissain paikoin). Se oli hyvä ja tarpeellinen linjaus mielestäni. Toivottavasti valtuustokin näkee sen hyvyyden eikä uppoa ilmaisuussuohon.
Autoilijoita kosiskellaan esim. kimppalipulla (huom: ei perhe, vaan mikä hyvänsä ryhmä), jolla pääsee matkustamaan saman verran ihmisiä kuin autossakin.
Olihan Helsingissäkin kimppalippu, mutta se lakkautettiin lähes olemattoman menekin takia.
Minun mielestäni käteisellä ajoneuvoissa myytävän kertalipun hinnan pitää olla korkea, jotta kaupunkilaiset saadaan käyttämään matkakortteja. Matkakortin arvolippu voisi sitten taas olla selvemmin käteisellä ostettavaa kertalippua halvempi.
Tästäkin asiasta löytyy Keski-Euroopasta hyvää mallia. Autoilijoita kosiskellaan esim. kimppalipulla (huom: ei perhe, vaan mikä hyvänsä ryhmä), jolla pääsee matkustamaan saman verran ihmisiä kuin autossakin. Ja koira vielä päälle! Ja hinta on se sama, minkä maksaisi bensa.
Erittäin tärkeätä on, ettei lipunhintoja lähdetä muuttamaan "juustohöylällä". Vaan halvennusta kannattaa antaa pääasiassa kertalipputuotteissa, joiden hintaa autoilijat bensaan vertaavat. Lisäksi kannattaa palkita kertalipunkin käyttäjiä siitä, että käyttävät usein.
Juuri näin. Meillä suhteet menevät suunnilleen niin, että puolet lipputuloista on kausilipuista, puolet kertalipuista. Mutta käyttäjistä 80 % matkustaa kausilipulla ja 20 % kertalipulla. Kertalipun hinnoittelulla siis vaikutetaan suureen osaan lipputuloista, mutta pieneen osaan matkojen menekistä.Usein siteeraamasi ratikkakaupunkien vertailututkimus "Future of Urban Transport" kertoo, että kausilippujen käyttäjien osuus korreloi voimakkaasti joukkoliikenteen menestyksen kanssa. Myös tällä seudulla ylivoimainen enemmistö matkoista tehdään kausilipuilla, joita omistavat myös autoilijat ja joiden vertailuhinta bensaan matkaa kohden on tasan nolla.
Saksassa hinnoittelussa on lähdetty siitä, että autoilijan kynnys siirtyä joukkoliikenteeseen on ensimmäisen lipun osto. En pidä älykkäänä sitä, että ensimmäinen lippu on 7-10 € maksava matkakortti, jolla ei vielä pääse mihinkään. Vähin, mitä pitäisi tehdä on, että ostettavalla kortilla on jo jotain matkaoikeutta. Itse ehdotan viikon kausilippua, jotta autoilija totutettaisiin heti joukkoliikenteen nollan euron rajakustannukseen.
Tällainen ei olisi matkakorttien jakamista ilmaiseksi, sillä ostajahan maksaa matkakortin hinnan. Yhden uuden matkustajan rajakustannus liikenteen tuotannossahan on nolla euoroa, joten tällainen "sisäänheittotuote" on jopa kannattavampi kuin ruokakaupan halpa mäyräkoira.
Olen myös Elmon kanssa samaa mieltä siitä, että automaatit peliin ja kuljettajamyynti pois.
En pidä älykkäänä sitä, että ensimmäinen lippu on 7-10 € maksava matkakortti, jolla ei vielä pääse mihinkään. -- Itse ehdotan viikon kausilippua, jotta autoilija totutettaisiin heti joukkoliikenteen nollan euron rajakustannukseen.
Haltijakohtaisen kortin hinnan nosto 18 euroon on tietysti mahdollista, mutta lieneekö järkevää?
Nyt joutuu asiakas aina ottamaan takkiinsa jos joutuu vaihtamaan korttia.
Eihän korttia joudu vaihtamaan, jos ei vaihda haltijakohtaisesta henkilökohtaiseen tai toisinpäin.
Hyvä idea. Monessa muussakin tuotteessa on tarjouksia joilla pyritään houkuttelemaan uusia asiakkaita. Esimerkiksi matkapuhelinliittymän avaajalle annetaan usein puheaikaa. Viikon kausilippu uusille asiakkaille pienentäisi varmasti kynnystä ostaa matkakortti. Vielä huonompi tilanne on pienemmillä paikkakunnilla joissa ei ole matkakortteja. 22 matkan kortti 6 kilometrin matkoilla maksaa 52,40+6,50 eli 58,90 euroa.