Joukkoliikenteen käyttöä säätelee siis myös sen laatukuva, kuten monasti on jo todettu. Vaihtoajat, yhteyksien toimivuus, kaluston kunto, palvelun ystävällisyys, jne eivät ole merkityksettömiä tekijöitä.
Hyviä asioita lueteltu. Täytyy tosin vielä lisätä tähän käytön helppous ja järjestelmän hahmotettavuus. Siivotessani törmäsin kotona muutaman vuoden takaisiin Espoon ja Vantaan bussilinjakarttoihin. Kauhistuin katsoessani että näin sekaviako nämä olivatkin.
Raideliikenteellä on yleensä helppo matkustaa missä tahansa kaupungissa tai maassa kun reitit ovat melko vakiot ja yksinkertaiset ja vuoroväli monesti tiedossa tai ainakin helppo selvittää. Mutta bussiliikenteelle on harvassa paikassa onnistuttu luomaan selkeää linjakarttaa, joka auttaisi muodostamaan helposti mieleenpainuvan kokonaiskuvan reiteistä järjestelmänä, verkkona.
Voihan sitä sanoa, ettei tämä onnistu kun reittejä on niin paljon, muita muuttujia niin moninaisesti jne. Mutta fakta on, että autoilija ei nouse ainakaan bussiin (tuskin edes metron liityntäbussiin) ellei sen reitti ole yhtä selkeä kuin moottoritie, metrolinja tai junarata. Jos tätä ei hyväksy lähtökohdaksi, niin kaikki toiveet joukkoliikenteen käytön lisäämisestä voi samantien unohtaa.
Onneksi tämä olisi ainakin periaatteessa ratkaistavissa luovalla karttadesignilla ja markkinointiosaamisella sekä mahdollisesti reittien itsensä selkeyttämisellä. Homma ei kyllä ole helppo mutta uskoisin että olisi tehtävissä, tosin takuuvarmasti suomalainen virkamies ei siihen kykene vaan tämä pitäisi ulkoistaa jollekin asian osaavalle firmalle.
Eli raideliikenne on paras (erityisesti pikaraitiotie jolla voisi oikeasti nostaa palvelun tasoa), mutta tietyin rajoituksin myös bussiliikennettä voitaisiin kartalla naamioida raideliikeneen näköiseksi eli helpoksi.
Täytyy myös muistaa, että ne nauttineet sedät metrossa eivät pelkästään karkota työikäisiä miesautoilijoita vaan ovat myös oire siitä, että työikäiset miesautoilijat eivät kulje metrolla. Jos kulkisivat, niin marginaaliainesta olisi suhteessa vähemmän eikä se häiritsisi niin paljon, jolloin julkinen liikenne houkuttaisi taas lisää matkustajia. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja pienillä tempuillakin voi saada aikaan positiivisen tai negatiivisen kierteen.