Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Olikohan se tässä vai jossain muussa ketjussa missä pauhasin että kymmeneen vuoteen "kukaan" ei ole ostanut henkilöautoa ilman ilmastointia. Olen kuullut useammin kuin kerran kommentin "kuka noissa hemmetin saunoissa haluaa istua"-ilmastoimattomassa bussissa siis.
Bussin matkustamon ilmastointi lienee koko- ja teholuokaltaan hieman isompi kun mitä henkilöautosta löytyy - voi se kai hintoihin vaikuttaaHerra Knightrider, alle satasellakin pärjää ilmastointihuollossa
No tuota... tuskin myöskään moni matkustaja on ajatellut sitä että kuljettaja istuu siinä saunassa pahimmillaan 5 tuntia yhtäjaksoisesti, matkustaja esim. Hsl. alueella maksimissaan tunnin. Kuljettajalla ei myöskään ole ilmastointia. Ja jos kuljettajan ikkuna on auki ja kaikki matkustamon ikkunat/kautta luukut on kiinni, se on sama kuin pulloon puhaltaisi, ei viilennä kuljettajan tilaakaan yhtään. Ja siinä kuljettajan paikallakin kuitenkin on ihan yhtälailla elävä ihminen..Pahinta siinä on se, että yleensä kuski tuskin edes miettii sitä, että matkustamossa on eläviä ihmisiä, jotka tarvitsee ilmaa hengittääkseen muulloinkin, kun tuossa +30 asteen helteessä, koska yleisesti meinaa olla näin, että ilmastoimattomissa busseissa ei tuota matkustamon (katto)tuuletusta muuten kukaan edes ole päälle laittanut. Siitä tuleekin kysymys, että kuin usein kukin on ajanut henkilöautossa niin, että kaikki ikkunat ovat kiinni ja koko lämmitys/ilmastointi/puhallin systeemi täysin pois päältä? Aika nopeasti loppuu ilma kesken ja huurretta tulee lasiin...
Sen lisäksi on bussissa toisin kun henkilöautossa matkustamon puolella aikamoinen kasvihuone-tunnelma, koska lasit menee korkealle asti ja jos aurinkoa paistaa täysin umpinaiseen tilaan, niin siinä tulee kuuma jo silloinkin, jos ulkona on vaivaiset +10 astetta (siinä mielessä Volvo 8700 on hankalin tapaus, koska lasipinta ylettyy enemmän ylöspäin, kun muissa). Tuollaisessa tilanteessa on hitaallakin nopeudella käyvä puhallus paljon parempi vaihtoehto, kun se, että alkaa itse pakon edessä vetämään ikkunoita tai räppänöitä auki. Tai sitten vaan kärsii rauhoittaen itseään ajatuksella, että "kyllä se siitä, eiköhän se vartti täälläkin kestetään".
Mutta tämähän on se klassinen asenne, "hemmetin kuski kun kiusaa ihmisiä" ja unohdetaan iloisesti että samassa bussissa se kuljettaja istuu... Myös siinä tilanteessa kun helteellä patterit hehkuu kuumana on raivo päällä että kuski kiusaa ihmisiä... Kuskihan ei ole ihminen eikä sitä kuumuutta tunne. Vaiko sittenkin...
Ja jos kattokanavapuhallus ei ole päällä, siitä voi ystävällisesti käydä ihan sanomassa. Yleisin vastaus on "kato perhana" ja sitten ne ovatkin jo päällä. Tästä asenteesta jossa kuljettaja aina mukamas vain kiusaa viattomia veronmaksajia pitäisi päästä eroon.
Mutta tämähän on se klassinen asenne, "hemmetin kuski kun kiusaa ihmisiä" ja unohdetaan iloisesti että samassa bussissa se kuljettaja istuu... Myös siinä tilanteessa kun helteellä patterit hehkuu kuumana on raivo päällä että kuski kiusaa ihmisiä... Kuskihan ei ole ihminen eikä sitä kuumuutta tunne. Vaiko sittenkin...
Ja jos kattokanavapuhallus ei ole päällä, siitä voi ystävällisesti käydä ihan sanomassa. Yleisin vastaus on "kato perhana" ja sitten ne ovatkin jo päällä. Tästä asenteesta jossa kuljettaja aina mukamas vain kiusaa viattomia veronmaksajia pitäisi päästä eroon.
#676, #746 ja #747 (746 ja 747 Scala telejä) lukee jopa kattoluukun molemmin puolin selkeästi "ÄLÄ KOSKE", mutta silti pitää mennä aukomaan niitä. Ymmärtääkseni tuo kattolukkujen/ikkunoiden aukipitäminen voi myös sekoittaa ilmastokntijärjestelmän?
Tänään tuli taas kerran astuttua Nobinan #608:n kyytiin, kuten usein sattuu käymään...Ja jos kattokanavapuhallus ei ole päällä, siitä voi ystävällisesti käydä ihan sanomassa. Yleisin vastaus on "kato perhana" ja sitten ne ovatkin jo päällä.
Ehkä tässä tapauksessa olikin kyseessä (sähkö)vika, mutta neuvoton kuskin ilme kyllä oli ja vain yhtä nappulaa hän käänteli.
Juu, ilmastoimattomissa 8700 ei ole kattolämmitystä, tieto löytyy sieltä samasta valikosta(lukee "ei saatavilla"). Ilmastoiduissa kattolämmitys löytyy. Helbin 8500 kaasu Säffleissä taas kattolämmitys on vaikka ilmastointia ei olekaan :biggrin:Varmaankin on se auto-asetus molemmissa, kun järjestelmä on kerran niin "fiksu", mutta ilmastoimattomissa autoissa on se ohjelma tehty tuolla ajatuksella, että ihminen tarvitsee hengitysilmaa vain silloin, kun on tosi kuuma - vai onko näin, että ilmastoimattomissa 8700:ssa ei ole myös kattokanavapuhalluksen lämmitystä (mikä muu voi estää puhalluksen jatkuvan päälläolon kuten ilmastoiduissa autoissa on)?