Ilmastointi

Ainakin Nobinan Scaloissa ilmastoinnin asetukset on "lukittu" niin, että kuljettaja ei niitä pysty säätämään. Ilmastointi menee päälle kun auton sisälämpötila on yli 24c! Aurinkoisella säällä ainakin kuljettajan paikalla on kuuma vaikka sisälämpötila olisi "vain" 23c. Kuulemma matkustajat ovat valittaneet, että kuljettajat pitävät ilmastointia liian kylmällä.

Taitaa se ohjaamokoppi pitää viileän aika hyvin ulkopuolellaan :(
 
Ainakin Nobinan Scaloissa ilmastoinnin asetukset on "lukittu" niin, että kuljettaja ei niitä pysty säätämään. Ilmastointi menee päälle kun auton sisälämpötila on yli 24c! Aurinkoisella säällä ainakin kuljettajan paikalla on kuuma vaikka sisälämpötila olisi "vain" 23c. Kuulemma matkustajat ovat valittaneet, että kuljettajat pitävät ilmastointia liian kylmällä.
Noissa on näköjään eroja; Helbillä Scaloissa patterit lämmittää +18 asteeseen ja ilmastointi jäähdyttää +21 asteeseen... Ja kuljettaja ei voi tätä asetusta muuttaa...

---------- Viesti lisätty kello 19:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:58 ----------

Taitaa se ohjaamokoppi pitää viileän aika hyvin ulkopuolellaan :(
Scaloissa(vm.2011) on matkustamon ilmastoinnista 2 suutinta myös kuljettajan tilaan... :biggrin:
 
Nobinalla on radion alla se näyttö jossa lukee lämpöasteita ja kun sisä on 24-25 astetta niin näyttöön tulee tähti. Näppäinviidakosta löytyy ylös ja alas nuolet ja menu ja esc napit joilla sitä pitäisi voida ohjata ja perusasetuksena on 21 astetta jota ei voi muuttaa. Tästähän päästään tilanteeseen, että automatiikka antaa 3 astetta suuntaansa 'pelivaraa'

Onhan vanhemmissakin niitä räppänöitä katossa peräti kolme (kuljettajan pään kohdalla vasemmalla, vasemmalla lähellä tuulilasia ja buscomin yllä) Ovat vaan Lahdessa unohtaneet laittaa nappulasekasotkuun napin, jotta niistä räppänöistä tulisi ilmaa muutenkin kuin ilmanpainevaihtelun mukana.
 
En tiedä asiasta paljoakaan, mutta siis 2000e sisältää nesteen, puhdistuksen, moduulin vaihtamisen. Tehdään 2-3 vuodessa kerran. Kaupan päälle ilmastointinesteen täyttö niin monta kertaa ilmaiseksi kun on tarvis ennen seuraavaa täyshuoltoa taas muutaman vuoden päästä.

Nyt kyllä joku viilaa teitä linssiin ja pahasti. Sinuna ottaisin yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Tässä vähän perustietoa auton ilmastoinnista. Vanha artikkeli, mutta yhä faktuaalinen:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ilmastoinnin-huolto
 
Jos ihan tarkkaan seurailet nii kaikissa on jonkin verran tummennetut lasit(Ikaruksissa varsinkin) Huomaat jos näkyy sellainen auto missä yksi ulompi lasi rikkoutunut ja puuttuu...:biggrin:

Jep. Mutta siis Crosswayssähän on ihan kunnolla tummat lasit. Olet varmaan itsekkin huomannut esim. pimeällä ei näy melkeinpä ollenkaan bussin sisällä. Ja valoisallakin paljon heikommin kuin esimerkiksi Volvoissa tai City L:ssä ;)

Ainakin Nobinan Scaloissa ilmastoinnin asetukset on "lukittu" niin, että kuljettaja ei niitä pysty säätämään. Ilmastointi menee päälle kun auton sisälämpötila on yli 24c!

Nobinan Scaloista tuon tiesin. HelB:n Scaloissa taitaa olla sama juttu, ainakin näissä VM. 2010/2011. Joka autossa yhtä viileetä. Itse kyllä pidän, ei ole valittamista! :cool:
 
Herra Knightrider, alle satasellakin pärjää ilmastointihuollossa, malliksi pari linkkiä, googlaamalla löytyy helposti lisää http://www.rengaskeskus.com/index.php?route=product/category&path=245 ja http://www.autopartner.fi/autokorjaamo/ilmastoinnin-huolto?gclid=CNX7qLad8qgCFQWFDgodLTZ0EA
En ole itse kilpailuttanut kun en itse maksa kun on vanhempien auto. Käyttävät jossain firmassa Tattarisuolla. Kiitos infosta, säästetään mukavasti rahaa. Pitää selvitellä miten meiltä voidaan noin paljon periä, voisi melkein valittaa ylihinnoittelusta kuluttajavirastoon jos ei sisällä tosiaankaan enempää kuin kolmen vuoden ilmastoinnin huollot.
 
Nobinan Scaloista tuon tiesin. HelB:n Scaloissa taitaa olla sama juttu, ainakin näissä VM. 2010/2011. Joka autossa yhtä viileetä. Itse kyllä pidän, ei ole valittamista! :cool:
Noista Scaloistakin kyllä saa ilmastoinnin pois päältä halutessaan(niinkuin Volvo8700:ssakin) ainakin Helbillä... :biggrin: Mutta ei siinä kyllä järkeä ole olla käyttämättä, mukavan viileitä ovat :smile:
 
Kiitos infosta, säästetään mukavasti rahaa.

Kannattaako ilmastointia ylipäätään olla, oli kuinka halpa tahansa, jos ajaa yhden kesäkuukauden aikana yhteensä kaksi tuntia? Vai mitä tarkoittaa "kun sitä keskimäärin käytetään helteellä puolet ajoajasta -- eli n. 1h kuukaudessa"?
 
Kannattaako ilmastointia ylipäätään olla, oli kuinka halpa tahansa, jos ajaa yhden kesäkuukauden aikana yhteensä kaksi tuntia? Vai mitä tarkoittaa "kun sitä keskimäärin käytetään helteellä puolet ajoajasta -- eli n. 1h kuukaudessa"?
Keskimäärin vuodessa kyllä, mutta autoa ei juuri lomien ulkopuolella käytetä - joka tarkoittaa, että n. 25 ajotunnista noin 20 on lomien aikana, josta taas suurin osa kesällä. Ilmastointia tarvitaan helteellä kyllä, ja matkat mökeille on pitkiä - jos vaikka 15h käytetään kesälomalla matkoihin, olisi ne viisitoista tuntia aikamoista kidutusta 25-asteisessa autossa, kun tuo 15h koostuu kahdesta menopaluumatkasta. Toinen on 4h/sivu ja toinen 3h/sivu.

Kuten huomaa, käytämme autoamme vähän - toisaalta nuo vähäiset matkat koko perheelle tulisivat kalliiksi ja Suomen-mökillemme menee bussi kerran päivässä - taajamajuna jää 25 km päähän Juupajoelle (ihme että edes siellä pysähtyy vielä joku juna). Lähin Tampereen seutulinja taas jää 13 km kävelyn päähän, olen muutaman kerran mennytkin sillä.

Itse olen ajatellut joko autottomuutta (aika ongelmatonta Helsingissä, toisaalta joka ikinen kerta olisi turvauduttava joukkoliikenteen toimintaan ja lakottomuuteen), vanhempien auton siirtymistä minulle (saa nähdä miten tässä käy, mutta auto on aika uusi, ~vm 2000) tai sähköautoa (saisi ladata ilmaiseksi keskustassa, mutta aluksi tarvitsisi ~30 000e). Mainitaan nyt että ilman ilmastointia ostaisin, ettei mene OT:ksi;)
 
Noista Scaloistakin kyllä saa ilmastoinnin pois päältä halutessaan(niinkuin Volvo8700:ssakin) ainakin Helbillä... :biggrin: Mutta ei siinä kyllä järkeä ole olla käyttämättä, mukavan viileitä ovat :smile:
Sen verran korjaan virhettäni; 9xx Scaloista saa ilmastoinnin pois päältä, 1xxx ei saa.. :biggrin:
 
Kun puhutaan linja-auton ilmastoinnin hyödyllisyydestä ja hyödyttömyydestä paikkureissa Suomen keliolosuhteissa, niin kannattaa muistaa, että ainakin (Scanian) Scaloissa ja Volvon 8700-sarjan automaatti-ilmastoiduissa paikkureissa kattokanavapuhallus toimii molempiin "suuntiin": talvella puhalletaan kattokanavista lämmintä ja kesällä kylmää ilmaa. Ainakin omien kokemuksieni mukaan tällaiset autot pysyvät talvikeleillä tasaisemmin lämpöisinä kuin pelkästään patterien ja lattiapuhaltimien voimalla lämpeävät.

Mahdollisesti täällä on aiemmin mainittu asiasta, mutta kertaus on opintojen äiti. :)
 
Kun puhutaan linja-auton ilmastoinnin hyödyllisyydestä ja hyödyttömyydestä paikkureissa Suomen keliolosuhteissa, niin kannattaa muistaa, että ainakin (Scanian) Scaloissa ja Volvon 8700-sarjan automaatti-ilmastoiduissa paikkureissa kattokanavapuhallus toimii molempiin "suuntiin": talvella puhalletaan kattokanavista lämmintä ja kesällä kylmää ilmaa. Ainakin omien kokemuksieni mukaan tällaiset autot pysyvät talvikeleillä tasaisemmin lämpöisinä kuin pelkästään patterien ja lattiapuhaltimien voimalla lämpeävät.
Ja mikä parasta, kattokanavasta lämmintä puhaltaen pysyy kosteilla keleillä auton sisäilma huomattavasti miellyttävämpänä (=kuivempana), kuin autossa, jonka lämmitys perustuu pelkästään pattereihin ja lattiapuhaltimiin. Kattolämmityksen lämmitysteho on muutenkin ylltättävän suuri.
 
Ja mikä parasta, kattokanavasta lämmintä puhaltaen pysyy kosteilla keleillä auton sisäilma huomattavasti miellyttävämpänä (=kuivempana), kuin autossa, jonka lämmitys perustuu pelkästään pattereihin ja lattiapuhaltimiin. Kattolämmityksen lämmitysteho on muutenkin ylltättävän suuri.

Oma havaintoni kyseisistä scaloista kovemmilla pakkasilla on, että joko kattokanavapuhallus on liian kovalla tai puhallettavan ilman lämpötila on liian matala. Ilmavirta tuntuu osuvan sopivassa kulmassa kylmään ikkunapintaan, josta se kimpoaa kylmänä vetona suoraan niskaan takaosan ikkunapaikalla istuessa. Muuten lämpötila ja ilmanlaatu kyllä pysyvät miellyttävänä.
 
Oma havaintoni kyseisistä scaloista kovemmilla pakkasilla on, että joko kattokanavapuhallus on liian kovalla tai puhallettavan ilman lämpötila on liian matala. Ilmavirta tuntuu osuvan sopivassa kulmassa kylmään ikkunapintaan, josta se kimpoaa kylmänä vetona suoraan niskaan takaosan ikkunapaikalla istuessa. Muuten lämpötila ja ilmanlaatu kyllä pysyvät miellyttävänä.
Näistä HelB/N0bina -Scaloista ei ole mulla minkäänlaista omakohtaista kokemusta. Kirjoitin kattolämmityksen eduista ihan yleisesti. Niissä Scaloissa, joista omaan kokemusta, pysyy kattopuhallus talviaikaan 99% ajasta hitaimmalla nopeudellaan. Tämä riittää varmistamaan lievän ylipaineen autoon sekä tasaisen lämpötilan auton eri osissa lämmitetyn raitisilmapuhalluksen avulla. Mainitun ylipaineen ansiosta ei keväisin ihan kaikki katupölykään pysäkille pysähtyessä pääse autoon, joka yhtenä lisäetuna automaatti-ilmastoinnin tapauksessa huomioitakoon.
 
Takaisin
Ylös