Ilmastointi

Juu, ilmastoimattomissa 8700 ei ole kattolämmitystä, tieto löytyy sieltä samasta valikosta(lukee "ei saatavilla"). Ilmastoiduissa kattolämmitys löytyy. Helbin 8500 kaasu Säffleissä taas kattolämmitys on vaikka ilmastointia ei olekaan :biggrin:

Kaasu 8500:ssa on muutenkin aika selkeä se lämmönsäätö yksikkö :biggrin:
 
Kaasu 8500:ssa on muutenkin aika selkeä se lämmönsäätö yksikkö :biggrin:
Jopa niin selkeä, että sille oli oma käyttöohjeensa. Kuvittelisi, että asiat pitäisi voida esittää itse auton käyttöohjeen yhdellä sivulla.
 
Onko muuten ilmastoimattomissa MAN Lion's Cityissä automaattinen tuo lämmönsäätö/kattokanavapuhalluksen ohjaus?
 
Onko muuten ilmastoimattomissa MAN Lion's Cityissä automaattinen tuo lämmönsäätö/kattokanavapuhalluksen ohjaus?
Kaikissa Manneissa on automatiikka lämmitykselle ja puhallukselle, menee automaattisesti päälle aina kun auton kännistää. Kuljettaja saa yhdestä napista sammutettua automatiikan, silloin ei lämpene patterit eikä lattia-eikä kattopuhaltimet toimi. Eli puhaltimia ei saa yksistään sammutettua... Ilmastoiduissa ilmastointi pitää laittaa itse päälle, ei ole oletus asetuksena päällä niinkuin Scalassa ja Volvo 8700:ssa..
 
Juu, ilmastoimattomissa 8700 ei ole kattolämmitystä, tieto löytyy sieltä samasta valikosta(lukee "ei saatavilla"). Ilmastoiduissa kattolämmitys löytyy. Helbin 8500 kaasu Säffleissä taas kattolämmitys on vaikka ilmastointia ei olekaan :biggrin:
Tuohan sen selittääkin, miksi se puhallus on ohjelmoitu vain lämpimällä kelillä toimivaksi, mutta se raja on todellakin liian korkealla eli sellaisenaan on sen hyöty jo kyseenalainen - esim. jos ulkona on aurinkoisena päivänä vain +10...+15 astetta ja sisällä yli +25 niin se ilmastoimattomankin auton kattopuhallus olisi enemmän kuin hyvä ratkaisu, mutta kun näköjään ei - jopa hellepäivinä on käyvällä kattopuhalluksella ilmastoimattomaan 8700:n löytyminen harvinainen tapaus. Selvä on ainakin se, että tämä kaikki ei ole edes kuskin tietämättömyydestä johtuvaa, vaan tekniikka onkin suunniteltu "toimimaan" tällä tavalla...

P.S. Onko sitten ilmastoimattomat Scalatkin vailla kattopuhalluksen lämmitystä?

---------- Viesti lisätty kello 23:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:19 ----------

No tuota... tuskin myöskään moni matkustaja on ajatellut sitä että kuljettaja istuu siinä saunassa pahimmillaan 5 tuntia yhtäjaksoisesti, matkustaja esim. Hsl. alueella maksimissaan tunnin. Kuljettajalla ei myöskään ole ilmastointia. Ja jos kuljettajan ikkuna on auki ja kaikki matkustamon ikkunat/kautta luukut on kiinni, se on sama kuin pulloon puhaltaisi, ei viilennä kuljettajan tilaakaan yhtään. Ja siinä kuljettajan paikallakin kuitenkin on ihan yhtälailla elävä ihminen.. :eek:
Totta se on, että kuljettajan päivä on pitkä ja raskas kuumina kesäpäivinä, mutta kuljettajalla on kuitenkin aurinkovarjot ja se hänen vierellä olevasta ikkunasta sisälle tuleva ilma helpottaa myös etupään matkustajia. Matkustamon takapäässä on kuitenkin luukkujen lisäksi ulosvetokanavistojakin (mm. katossa).

P.S. Miten on muuten noissa PL:n autoissa, johon asennettiin kuljettajille erillinen ilmastointilaite? Onko tuosta oikeasti hyötyä, kun koko muu sisätila on kuuma vai joutuuko siellä kuski vaan istumaan kylmässä viimassa?
 
Viimeksi muokattu:
Onko sitten ilmastoimattomat Scalatkin vailla kattopuhalluksen lämmitystä?
Kyllä ovat. Kuljettajan valittavana ei noissa ole kuin puhaltimen tehokkuus 0-3. Tämä tosin on (ainakin muutaman vuoden vanhoissa autoissa) sijoitettu omaksi napikseen muiden väyläohjausnappien oheen.

Miten on muuten noissa PL:n autoissa, johon asennettiin kuljettajille erillinen ilmastointilaite? Onko tuosta oikeasti hyötyä, kun koko muu sisätila on kuuma vai joutuuko siellä kuski vaan istumaan kylmässä viimassa?

En sattuneesta syystä juuri PL:n ilmastoinneista tiedä, mutta kyllä tuo kuulostaa kuitenkin fiksulta ratkaisulta nimenomaan työviihtyvyyden kannalta. Fakta kuitenkin on se, että kuljettaja viettää parhaimmillaan 4-5 tuntia samassa tilassa, joten varsinkin jäähdyttävä ilmastointi tulee todella tarpeeseen.

Jos taas matkustamon puolelle on asennettu oma ilmastointilaitteensa (ilmeisesti ei ole), niin ainakin omien kokemuksien mukaan siinä kyllä riittää suhteellisen hyvin teho puhaltamaan kylmää myös kuljettajan tilaan, varsinkin, jos suuttimen läheisyyteen kattokanavassa on asennettu ns. "rosvopuhallin".

Eikä noissa missään viimassa joudu istumaan, kun pistää kattokanavista tulevat suuttimet kiinni. :)

Kyseessä on omiin kokemuksiin pohjautuva asia, jos jollain on tarkempaa faktaa lyödä tiskiin, niin seison korjattuna. :)
 
Tuohan sen selittääkin, miksi se puhallus on ohjelmoitu vain lämpimällä kelillä toimivaksi, mutta se raja on todellakin liian korkealla eli sellaisenaan on sen hyöty jo kyseenalainen - esim. jos ulkona on aurinkoisena päivänä vain +10...+15 astetta ja sisällä yli +25 niin se ilmastoimattomankin auton kattopuhallus olisi enemmän kuin hyvä ratkaisu, mutta kun näköjään ei - jopa hellepäivinä on käyvällä kattopuhalluksella ilmastoimattomaan 8700:n löytyminen harvinainen tapaus. Selvä on ainakin se, että tämä kaikki ei ole edes kuskin tietämättömyydestä johtuvaa, vaan tekniikka onkin suunniteltu "toimimaan" tällä tavalla...
Tuo 8700:n kattokanava puhallus toimii sen mukaan mihin kuljettaja on matkustamon lämmön säätänyt; monella kuljettajalla tuntuu olevan tapana pitää matkustamon lämmön säätö kesälläkin 22-26:ssa asteessa, silloin ei tuuletus tietenkään toimi ennenkuin lämpötila ylittää sen :biggrin: Eli kyllä se useimmiten on juuri kuljettajan tietämättömyyttä. Tosin saattaahan tekniikka pettääkin ja automatiikka ei toimi, mutta silloinkin kuljettaja saa kattokanava puhalluksen valikosta toimimaan manuaalisesti niin halutessaan :biggrin: suurinosa ei tosin sitä osaa tehdä... :icon_frown:
 
En sattuneesta syystä juuri PL:n ilmastoinneista tiedä, mutta kyllä tuo kuulostaa kuitenkin fiksulta ratkaisulta nimenomaan työviihtyvyyden kannalta. Fakta kuitenkin on se, että kuljettaja viettää parhaimmillaan 4-5 tuntia samassa tilassa, joten varsinkin jäähdyttävä ilmastointi tulee todella tarpeeseen.
Eikä noissa missään viimassa joudu istumaan, kun pistää kattokanavista tulevat suuttimet kiinni. :)
Fiksu se on kuskin kannalta, mutta itse hieman tuon lämmitykseen/jäähdytykseen liittyvän alan ammattilaisena alan vaan tuota miettimään, miten realistista on ison yhtenäisen tilan yhdessä nurkassa täysin toisenlaisen lämpötilan ylläpitäminen ilman, että puhaltaisi tuota viileämpää ilmaa suoraan päällensä. Toki voi se puhallus olla kaikki suunnattu sivummalle, mutta silloin tarvitaan isompaa kylmä- ja puhallustehoakin...

---------- Viesti lisätty kello 14:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:03 ----------

Tuo 8700:n kattokanava puhallus toimii sen mukaan mihin kuljettaja on matkustamon lämmön säätänyt; monella kuljettajalla tuntuu olevan tapana pitää matkustamon lämmön säätö kesälläkin 22-26:ssa asteessa, silloin ei tuuletus tietenkään toimi ennenkuin lämpötila ylittää sen
Siinä tulee taas se kysymys, että jos tuo muu tähän liittyvä säätö käy tuon "tietokoneen" kautta viiksen nappuloista, niin käykö sen lämpötilan asetusarvonkin säätö tuosta? Kun sekin on kerran jotain tämän kaltaista, niin ei edes tuonkaan osalta tuo edellä mainittu "kato-perhana" juttu todennäköisesti toimi. Kaukana on se systeemi Carruksen kojelaudan kattopuhalluksen 0-1-2 ohjauskytkimestä, jonka sokeakin matkustaja pystyy huomaamaan, kun tulee sisään :D

Lisäksi ei mikään anturi pysty ottamaan huomioon sitä, miten paahtuu auringossa, vaikka sisällä ei olisikaan varsinaisesti kuuma.
 
Lämpötilan säätö Volvo 8500LE ja 8700LE -malleissa tapahtuu ohjauspyörän vasemmalta puolelta, yksinkertaisesti nuppi jota käännetään, vaihtoehdot 18-26 kahden asteen välein (18, 20, 22 jne.). Mutta ei tuo ainakaan monissa Nobinan Volvoissa näytä mitään tapahtuvan vaikks olisi laitettu 18:aan. Sisälämpötila silti 25-32astetta, vaikka kattopuhaltimen tehotkin olisivat MAX -vaihtoehdossa.
 
Lämpötilan säätö Volvo 8500LE ja 8700LE -malleissa tapahtuu ohjauspyörän vasemmalta puolelta, yksinkertaisesti nuppi jota käännetään, vaihtoehdot 18-26 kahden asteen välein (18, 20, 22 jne.). Mutta ei tuo ainakaan monissa Nobinan Volvoissa näytä mitään tapahtuvan vaikks olisi laitettu 18:aan. Sisälämpötila silti 25-32astetta, vaikka kattopuhaltimen tehotkin olisivat MAX -vaihtoehdossa.
No juu, tuo lämmönsäädön nuppi kun ei tuota aurinkoa kuitenkaan viilennä. :biggrin: Jos patterit ovat kylmät helteellä niin silloin sitä autoa vaan ei juuri viileämmäksi saa vaikka mitä tekisit, kun ilmastointia ei ole. 8700:ssa vain on huonoin ilmankierto tämän päivän kaupunkibusseista, takaosassa varsinkin on aina kuuma...
 
8700:n ilmankierron tekee osaltaan huonoimmaksi se, että takapäässä ei ole ainoatakaan avattavaa sivuikkunaa - ja ne etupäässäkin olevat on aika naurettavan kokoiset sekä liian edessä. Teleissä on myös takaosa suhteellisesti pidempi kun muissa, joka myös vaikeuttaa tilannetta.

Tuo tekee Carrukset ja Ikaruksetkin siedettävämmäksi - paitsi tietenkin ne, joissa ei avattavia sivuikkunoita olekaan. Ei näytä ruotsalaiset olevan parhaimmillaan tässä hommassa...
 
Kaasu 8500:ssa on muutenkin aika selkeä se lämmönsäätö yksikkö :biggrin:
Juu onhan siinä laitteessa paljon tietoa mutta aika yksinkertainen käyttää niille jotka haluavat vain sopivaa ilmaa puhaltimien huminasta välittämättä; Oletusarvoisesti auto käynnistettäessä kaikki toimii automaattisesti, lisälämmitin mukaan lukien. Kuljettajan tehtäväksi jää vain lämpötilan säätö; täysin loogiset napit, ratin ja yhden ihmisen kuva kuljettajalle ja kahden ihmisen kuva matkustamoon, jomman kumman napin painaminen avaa valikon jossa yhdellä napilla säädetään lämpötilaa ylös/alas. Ei tuon liian vaativaa pitäisi olla... :biggrin: Itse toki säädän sieltä paljon muutakin, se vaatii sitten jo parin minuutin perehtymisen laitteeseen :biggrin:
 
Lämpötilan säätö Volvo 8500LE ja 8700LE -malleissa tapahtuu ohjauspyörän vasemmalta puolelta, yksinkertaisesti nuppi jota käännetään, vaihtoehdot 18-26 kahden asteen välein (18, 20, 22 jne.). Mutta ei tuo ainakaan monissa Nobinan Volvoissa näytä mitään tapahtuvan vaikks olisi laitettu 18:aan. Sisälämpötila silti 25-32astetta, vaikka kattopuhaltimen tehotkin olisivat MAX -vaihtoehdossa.

Jos on todellakin näin, niin olisi hyvä, jos edes niin yksinkertaiseen asiaan olisi ohjeistettu jokainen kuski. Jos taas tämä asetusarvo tulisi jostain valikoista, niin sen oletus pitäisi olla siedettävällä tasolla eikä joku 26...

Esim. Nob #600:ssa tuli tänään, kun aamullakin oli jo aika lämmintä ja aurinkoista, todettua että jos puhallus käy täysillä, niin jaksaa siellä sisällä ihan siedettävästi, vaikka ikkunat ja räppänät on kiinni. Eli ei se ole turhaa ilmastoimattomattomassakin autossa, vaikka ulkona olisi lämpimämpääkin, koska ilman mitään tuuletusta kuumenee siellä sisällä aina enemmän kun ulkona olisi. Lisäksi vielä ne autot, jossa ei edes ole avattavia ikkunoita. En ole koskaan kyennyt ymmärtämään, kenen aivopieruja on "säästää" niiden ikkunoiden kohdalla ilmastoimattomissa autoissa - jos avattavia ikkunoita olisi enemmän, ei ilmastoinnin puuttuminen vaivaisi kovassakaan helteessä (hyvä vertauskohta on Mersun ja MAN:in autot, jossa avattavia ikkunoita on riittävämmin).

Samalla kun joutui jonkun aika uuden (ne viimeisimmät HSL-teippauksineen) Tammelundilaisen ilmastoidun 8700:n kyytiin, niin huomasi, että vaikka ulkona katolla lauhdutinpuhaltimet huutaa hoosiannaa, niin sisälle puhaltaa viileää sittenkin aika "rauhallisesti" - eli tuo sisäänpuhalluksen tehon säätöohjelma on joteinkin oletuksena aika "maltilliseksi" tehty - ilmeisesti jaksaisi puhaltaa paljon kovempaa (vrt ilmastoimattomat autot), kun yleensä tulee...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Samalla kun joutui jonkun aika uuden (ne viimeisimmät HSL-teippauksineen) Tammelundilaisen ilmastoidun 8700:n kyytiin, niin huomasi, että vaikka ulkona katolla lauhdutinpuhaltimet huutaa hoosiannaa, niin sisälle puhaltaa viileää sittenkin aika "rauhallisesti" - eli tuo sisäänpuhalluksen tehon säätöohjelma on joteinkin oletuksena aika "maltilliseksi" tehty - ilmeisesti jaksaisi puhaltaa paljon kovempaa (vrt ilmastoimattomat autot), kun yleensä tulee...

Ilmastoidussa autossa puhalluksen ei tarvitsekaan olla yhtä voimakas, koska sisäänpuhallettu ilma on huomattavasti viileämpää kuin ilmastoimattomassa. Ilmastoitilaitteen sisäänpuhaltama ilma on yleensä alle +10 asteista. Jos sitä aletaan puhaltamaan hyvin voimakkaasti, seuraa siitä veto, ja vedosta seuraa lentsu.
Ei sekään ole tarkoitus, että ilmastoidussa autossa lämpötila on 20 astetta ulkolämmön ollessa 30, riittää kun on pari astetta alle ulkolämmön, sillä ilmastoidun ilman kosteus on huomattavasti alhaisempi, ja sitä myöten hiostavuus, kuin ulkona.
 
Istuin 550:ssa lähdössä Itäkeskuksesta kun kyytiin hyppäsi mies ja hän käveli taakse yhtäkkiä kuului hirvee "tum tum" ja matkustajat kääntyi katsomaan niin hän avasi katto luukun. Kuljettaja laittoi etu ovet kiinni ja meni laittamaan katto luukun kiinni ja sanoi matkustajalle "ettei sitä saa avata!"
 
Takaisin
Ylös