Rata voidaan tehdä kartassa Hakuninmaan ja Paloheinän välille suunnilleen Ylipalontien jatkeena ja sitten puiston ja tonttien väliin Hakuninmaan puolella. Nurmetettuna rataa tuskin puistosta erottaa, eikä se tuo puistoon meteliä eikä loskaa.
Ei ikinä onnistu. Keskuspuisto on sen verran pyhä, ettei sinne mitään ratikkarataa varsinkaan näillä metsäosuuksilla tehdä. Ehkä voisi yrittää, jos tunnelia ei olisi teknisesti lainkaan mahdollista tehdä. Kustannussäästö ei ole mitenkään riittävä perustelu kajota Keskuspuistoon ainakaan tässä suuruusluokassa.
Hankesuunnitelman jälkeisessä tunnelin suunnittelussa tehtiin mitoitukset ratikan mukaan, kun viimeksi olin mukana. Tunnelista on tehty myös riskianalyysi. Bussi- tai ratikkalastillinen matkustajia lisää tietysti aina riskiä evakuoinnin suunnasta. Toisaalta onnettomuustapahtumien todennäköisyys laskee, kun yksiköitä on vähemmän. Lienee kaikille selvää, että autot + bussit on suurempi riski kuin pelkät bussit tai pelkät autot. More is more.
Keskustatunnelia ei bussiliikenne mihinkään tarvitse, joten sinne olisi minusta aika turhaa busseja myöskään itkeä. En kyllä tiedä voidaanko keskustatunnelilla ylipäänsä saavuttaa nykyisiä tiukkoja turvallisuusvaatimuksia.