- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Lähiliikenne on ilmeisesti tuottavampaa kuin kaukoliikenne, näin olen käsittänyt. Vr ei julkaise erittelelyjä.
Lähiliikenteellä on ainakin edellytykset olla erittäin hyvin tuottavaa operaattorille, kun HSL tilaajana maksaa siitä. Ei voi kilpailuttaa eikä VR:n tarvitse avata kustannuksiaan tarkemmin kun sanoo vain että tuossa taitetulla paperilla on kirjoitettuna luku, ottakaa tai jättäkää. (Tässä kohden puhaltaa aurinkolasiensa alta sikarinsavua suljettuihin kaihtimiin päin, joiden takaa kajastaa valo. Hevosenpäitä ei ole näkyvissä kun muitakin keinoja löytyy tehdä tarjous josta ei voi kieltäytyä.)
Yhteiskunnan ja veronmaksajan näkökulmasta lähiliikenteen kokonaiskustannus luonnollisesti käsittää sen mitä HSL maksaa siitä tilaajana. Eli mitä enemmän voittoa VR tekee lähiliikenteen operoinnilla, sen enemmän veronmaksaja maksaa.