Suunnitelmillahan oli Kööpenhaminassa kaksi vaihetta. Vuosina 1962-1965 suunnitelmat perustuivat siihen, että mainittuja kuutta linjaa ei pystytä korvaamaan linja-autoilla vaikka haluttaisiinkin, ja siksi ne pidetään käytössä metron tuloon saakka. Jostain olen lukenut myös suunnitelmista tilata Düwag-vaunuja peräti 120 kappaletta lisää, mikä olisi tarkoittanut siis kaiken kaikkiaan 220 vaunun systeemiä. Jos tällainen lisätilauskin oli suunnitelmissa, on perin ilmeistä ettei metron odotettu toteutuvan pitkään aikaan, ainakaan raskasmetrona.
Vuoden 1965 jälkeen suunnitelmat taas perustuivat siihen, että kaikki raitiolinjat lakkautetaan jo ennen metron tuloa. On täysin mahdollista, että viimeistään tässä vaiheessa metrosuunnitelmat perustuivat raskasmetroratkaisuun, varsinkin kun kaikista raitiovaunuista, myös nivelvaunuista, pyrittiin eroon. Jos näin on, Kööpenhaminan metrosuunnitelmat ovat läpikäyneet muutoksen ratikkamaisesta esimetrosta joustamattomampaan ratkaisuun kahdesti, koska käsittääkseni nykyinen automaattimetro oli sekin suunnittelupöydillä alun perin raitiotietyyppisempi ratkaisu. Tämän käsityksen taustalle minulla ei kuitenkaan ole mitään muuta lähdettä kuin Helsingin Sanomien juttu ratikoiden paluusta Kööpenhaminaan jostain 1990-luvun alusta.
"Linie 5" kertoo, että vuonna 1965, jolloin kuuden säilytettävän raitiolinjan suunnitelmasta luovuttiin ja täyttä lakkautusta alettiin valmistella, suunnitelmissa oli vielä aloittaa metron toteutus aikavälillä 1967-1968. Nämä suunnitelmat eivät kuitenkaan eläneet pitkään, ja mainittujen vuosien tullessa suunnitelmat olivat taas aivan levällään. Joka tapauksessa täydellisestä raitiotielakkautuksesta päätettäessä vuonna 1965 elettiin vielä käsityksessä, että metro toteutuu vuosien ennemmin kuin vuosikymmenten kuluessa. Minusta yhteys on selkeästi olemassa jo siksikin, että metron keskustaosuus oli jokseenkin päällekkäinen raitiolinjojen 5, 7 ja 16 keskustalinjauksen kanssa, minkä "Linie 5" myös erikseen mainitsee. Nämä kolme olivat Kööpenhaminan viimeiset raitiolinjat.
Edit: "Linie 5"-teoksesta löysin nyt minulta jostain syystä aiemmin huomaamatta jääneen tiedon, että vuoteen 1954 saakka Kööpenhaminan kaupunki suunnitteli metrosta nimenomaan raitiovaunuilla liikennöitävää esimetroa. Tämän jälkeen kaupungin mieli kuitenkin muuttui, ja ajatukseksi tuli tehdä metrosta S-junan kanssa yhteensopiva. Näin ollen vuosina 1962-65 ei enää mitenkään ole voinut olla suunnitelmissa raitiovaunujen käyttö tunneliliikenteessä. 100-220 nivelvaunun varaan rakentuneet suunnitelmat voivat siten tarkoittaa vain, että raitioteiden korvautumisen metrolla oli oletettu olevan edessä vasta vuosikymmenten päässä.