Muutama pointti tuohon arvioon:
- Kööpenhaminan nykyistä metroa vastaavilla osuuksilla Örestadissa, Lergravsparken - Kastrup ja Fredriksberg-Vanlöse, jotka olivat entistä rautatietä tai kokonaan uusia olisi maantasoisellakin pikaraitiotiellä saavutettu jokseenkin varmasti sama 30-35 km/h tason keskinopeus, jollei paremman tavoitettavuuden vuoksi olisi haluttu toteuttaa pysäkkejä tiheämmin.
- Keskustan alittava tunneli olisi todennäköisesti maksanut toki saman pikaraitiotielle, mutta lisäosuuksia olisi voitu tehdä edullisesti. Lisäksi tarvittavan tunnelin pituus olisi ollut selkeästi lyhyempi. En Kööpenhaminan rakenteella ymmärrä maanalaisen reitin tarvetta muuten kuin kävelykeskustan ali, koska rakenteessa on paljon 4-8 kaistaisia pääkatuja, joilta voi joko varata raitiotiekaistan tai vaihtoehtoisesti rauhoittaa kapeamman kadun kokonaan raitiotielle.
- Laajemmassa raitiotieverkossa voisi useissa tapauksissa olla esimerkiksi kaksi linjaa, jotka olisivat muodostaneet laajemman verkon ja tuottaneet useille yhteyksille nopeammat matka-ajat. Esimerkiksi nykyinen metro ei ulotu lainkaan päärautatieasemalle ja raatihuoneelle. Nythän reitti on keskustan ali kiertävä.
On ihan selvää, että jos Kööpenhaminaan olisi tehty samalla rahalla maantasoista modernia raitiotietä kuin sinne tehtiin minimetroa, matka-ajat kokonaisuutena olisivat alentuneet merkittävästi, koska pienempi nopeutusvaikutus olisi ulottunut 5-10 kertaa laajemmalle pohjalle. Esimerkiksi vaikka nopeutus olisi matkaa kohden ollut vain 50% metron tuottamasta hyödystä, 5 kertaa laajemman verkon hyöty olisi ollut kuitenkin 2,5 kertainen.
---------- Viesti lisätty kello 9:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:25 ----------
Arvioimallasi 20 km/h nopeudella 14 km kestää 42 min, 25 km nopeudella vajaat 34 min ja 33-34 km/h nopeudelle matka-aika on jo laskettu.
Lisäksi tulee huomioida, että mikäli olisi tehty raitiotie, olisi sillä järkevämpää kulkea esim. Vanlöse - Kastrup suorempaa reittiä esimerkiksi päärautatieaseman kautta.