- Liittynyt
- 7 Elokuu 2006
- Viestit
- 3
Tradekalla on siksi Siwa-konsepti, Keskolla Piccolo.
Täytyy sen verran korjata että Pikkoloita ei enää ole. Osa lopetettiin, osa muuttui Extroiksi. Sääli sinänsä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tradekalla on siksi Siwa-konsepti, Keskolla Piccolo.
Täytyy sen verran korjata että Pikkoloita ei enää ole. Osa lopetettiin, osa muuttui Extroiksi. Sääli sinänsä.
Alepa ei ole varsinaisesti ole S-ryhmän kauppa vaan HOK-Elannon. Alepa oli ennen lähes valtakunnallinen kauppaketju, joka kuului Pajusen suvulle (linkki Wikipediaan). Pajuset kuitenkin myivät ketjun Helsingin osuuskaupalle, joka luonnollisesti lakkautti toisten osuuskauppojen alueilla olevat myymälät.Alepa (S-ryhmä)
Mun mielestä Siwat eivät voi olla nuhjuisia, sillä ne ovat sisäisesti kaikki samasta metallista veistetty. Kaikki tietysti kuluu aikanaan, joten kyse saattaa olla yksittäisistä myymälöistä. Siwan valtti on sijainti, ei hinta. Kaljan myynnillä Siwakin menestyy, ja eiköhän olut ole lähes kaikkialla suunnilleen saman hintaista? Rahaa edistyksellisen työväenliikkeen osuuskaupalla ei ole ollut, mutta nyt tilanne on muuttunut, kun Tradeka Oy on vaihtanyt omistajaa.Siwoissa yleisvaikutelmaa leimaa minusta tietty nuhjuisuus, ihan kuin kauppaketjulla ei olisi rahaa pitää edes siisteyttä yllä. Hintataso on myös aika korkea.
Kalevi Wahlsten sanoi:Sähköpostiviestinne välitettiin minulle vastattavaksi. 17.5.1995 hyväksytyssä Viikin osayleiskaavassa paikalliskeskus sijoitettiin nyt rakenteilla olevaan paikkaansa tiedepuiston alueelle. Sen katsottiin palvelevan paitsi Viikkiä myös Viikinmäkeä, Pihlajistoa ja Pihlajamäkeä sekä joukkoliikenteen vaihtopysäkkien käyttäjiä. Se sijoitettiin liikenteellisesti keskeiseen paikkaan siten, että se on hyvin saavutettavissa vaikutusalueeltaan niin ajoneuvo-, julkisella kuin kevyellä liikenteellä. Paikalliskeskuksen maltillisen mitoituksen katsottiin mahdollistavan lähiympäristön lähipalvelukeskusten toiminnan mm . Latokartanon alueella.
Kalevi Wahlsten (HKI/KSV) sanoi:Se (Viikin Prisma) sijoitettiin liikenteellisesti keskeiseen paikkaan siten, että se on hyvin saavutettavissa vaikutusalueeltaan niin ajoneuvo-, julkisella kuin kevyellä liikenteellä. Paikalliskeskuksen maltillisen mitoituksen katsottiin mahdollistavan lähiympäristön lähipalvelukeskusten toiminnan mm . Latokartanon alueella.
Itsekin aion tulevaisuudessa asioida siellä kun h57:llä pääsee kotoa sinne kätevästi noin viidessä minuutissa. Harmi vain, että vuorovälit ovat arki-illoissa ja lauantaina 30 min.
Järvenpäässä kokeiltiin aikoinaan systeemiä, jossa paikkurit (tosin vain pikkubussivuorot) lähtivät upouuden Prisman edestä.
Lappeenrannan Prisma ja Tapuli-Euromarket ovat poikkeuksellisen lähellä keskustaa ja asutusta, mutta silti hieman keskustan ulkopuolella. Autolla näihin kauppoihin matkustetaan.
Eri tyyppiset kaupat ovat selvästi eri alueilla, vaatekaupat keskustassa ja huonekaluliikkeet keskellä korpea. Ehkä syynä on turismi koska turistit ostavat vaatteita eivätkä huonekaluja ja monet turistit eivät tule ostoksille omalla autolla.
Nykyään, kun asun täällä M-junalaaksossa niin liikenneyhteydet iltasin, kun töistä pääsee on välillä todella turhauttavat :icon_frown: 21:00 pistää kassat kiinni ja juosta kirmuiten vaihtaan kledjut, jotta kerkeisi 21:10 menevään E-junaan. Yleensä ei kerkeä. Sen jälkeen vaihtoehtona on 21:15 lähtevä 512 + h45(josta aina myöhästyy)+kävely tai 20:20 menevä A-juna, jonka jälkeen huopalahdessa pitkä odottelu känniläisten kanssa. Ekassakin junavaihtoehdos saa ootella ja sitten se M on aina ihan täyteen pakattu.
Ihmiset tekevät kummallisia asioita, mutta tuskin kovin moni ajaa polkupyörällä Pihlajistosta tai Pihlajamäestä Prismaan toista kilometriä viihtyisässä moottoritiemaisemessa, käy kaupassa, lastaa ostokset tarakalle, ja polkee ylämäkeä takaisin? Kävelemisestä puhumattakaan. Ja jos kerran tulee bussilla kaupasta, niin minkä ihmeen takia ei käy vaikka keskustassa, Hakaniemessä, Arabiassa, Malmilla tai Itäkeskuksessa?Laitoin Helsingin kaupungin nettisivujen kautta kyselyä Kaupunkisuunnitteluvirastoon. Sain vastauksen ihmettelyyni Viikin Prisman sijainnista dipl. ins. Kalevi Wahlstenilta kaupunkisuunnitteluvirastosta:
Mutta mikä estää tarjoamasta sellaista liikennettä, jos se olisi kannattavaa? Jos se taas ei ole kannattavaa, koko rutina on turhaa.
Koska joukkoliikenne kuljettaa joukkoja, ei se kannata vielä yhden kauppakeskuksen takia. Ja kun kauppakeskus tehdään keskelle ei-mitään, ei sinne menevä joukkoliikenne saa asiakkaita muualta.