Kauppakeskukset ja joukkoliikenne

Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

Vaikken tuollaisista Ideaparkeista perustakaan, niin täytyy kyllä todeta että Vihdin Ideapark sentään sijaitsee Helsingistä (niin Veikkolan kautta kuin suoraan motaria kulkevien) Nummelaan ajavien bussien reitin varrella. Tällä reitillä liikennettä on arkisin ja lauantaisin suurimman osan päivästä vähintään puolen tunnin välein ja sunnuntaisin noin tunnin välein. Lähtötilanne on siis huomattavasti parempi kuin Lempäälän Ideaparkilla, jota palvelemaan piti perustaa kokonaan uusia linjoja.

Eikös Lempäälän Ideaparkia palvele ne Valkeakosken vuorot? Nummelassa ostosmatkailun lisääntyminen voisi tuoda parannusta nimenomaan iltojen ja viikonloppujen vuorotarjontaan, kun työmatkailu on vähäistä. Sopii kuitenkin kysyä, mitätöisivätkö negatiiviset vaikutukset Helsingin keskustalle ja Nummelan keskustalle tämän.
 
Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

Kysymys on ymmärtääkseni siitä että Ideapark ei ole sama asia kuin Jumbo tai Sello suurennettuna. Se on kokonainen kaupunki pinta-alaltaan lähes Helsingin ydinkeskustan kokoa, mutta ilman asukkaita, vain liikkeitä.
Hetkinen, meniköhän tämä nyt aivan oikein. Oletko käynyt Ideapark-nimisessä peltihallissa Lempäälässä? Vaikka sitä markkinoidaan kaupunki-nimikkeellä, sillä ei peltihalliin rakennettuna kauppakeskuksena ole kylläkään mitään tekemistä kaupungin kanssa. Ja käsittääkseni Vihdin konsepti on täysin sama.

Yksi rakennus ei ole kaupunki, vaan rakennus. Siitä ei tule kaupunkia myöskään sillä, että mukaan lasketaan ympärille rakennettua parkkikentää vaikka sitä onkin hehtaarikaupualla.

Alla olevasta kuvasta voi pohtia, onko kuvassa näkyvissä kaupunki.

PC091434_600.jpg


Kuvassa on Lempäälän Ideapark lauantaina joulukuussa 2007. Arkisin ei kuulemma autoja paljon parkkikentällä näe, mutta en ole käynyt paikalla itse toteamassa.

Tähän asti espoolaiset ovat, jos ovat halunneet ostaa jotain arvokkaampaa erikoistavaraa, menneet Helsingin keskustaan, jos omista kauppakeskuksista ei ole saatu sitä. Siitä ovat hyötyneet sekä Helsinki että Espoo. Ideapark on selvä uhka sekä Helsingin kesustalle että Espoon omille toimiville kaupakeskuksille.

Tiedän, että Keskisen kyläkauppa brassailee sillä, että se on ainoa paikka Suomessa, jossa myydään joitain ökytuotteitta. Mutta sen tai Lempäälän Ideaparkin profiili ei ole luksustavarain myyntikeskittymä, kuten vaikka joidenkin suurkaupunkien boutique-kadut ovat. Sanotaan mitä sanotaan, molempien liikeidea on oikeasti kilpailla hinnoilla ja hintakilpailukykvyn perustana on volyymi.

Kalliin tavaran myymälät ovat Helsingin keskustassa, eivät keskustan ulkopuolen kauppakeskuksissa - eivätkä Vihdin Ideaparkissa, jos sellainen olisi olemassa. Jos ökyostoksille mielii, on parasta suunnata Pietariin - täältä esikaupungista.

Minun on myös vaikea edes kuvitella varakkaiden ihmisten asioivan Ideaparkin tapaisessa paikassa. Eivät ne asioi Lidleissäkään, vaan tekevät ruokaostoksensa esim. Stockmannin herkussa. Molemmissa asiakasprofiilien lisäksi poikkeaa myös tuoteprofiili.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

Yksi rakennus ei ole kaupunki, vaan rakennus. Siitä ei tule kaupunkia myöskään sillä, että mukaan lasketaan ympärille rakennettua parkkikentää vaikka sitä onkin hehtaarikaupualla.
Ei, mutta se on pinta-alaltaan kaupungin keskustan kokoinen.

Minun on myös vaikea edes kuvitella varakkaiden ihmisten asioivan Ideaparkin tapaisessa paikassa. Eivät ne asioi Lidleissäkään, vaan tekevät ruokaostoksensa esim. Stockmannin herkussa. Molemmissa asiakasprofiilien lisäksi poikkeaa myös tuoteprofiili.
Kysymys ei ole kaikkein varakkaimpien ostoksista vaan ns keskiluokan. Heitä Ideaparkit yrittävät houkutella pois kaupunkien keskustoista.

t. Rainer
 
Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

Vihdin Ideapark olisi saavutettavissa bussilla Veikkolasta noin 10 minuutissa, Nummelasta noin 5 minuutissa ja Lohjalta noin 20 minuutissa

Ongelma onkin siinä, että Vihdin Ideapark on suunniteltu pääkaupunkiseudun Ideaparkiksi. Vain autottomien kannattaa mennä sinne pääkaupunkiseudulta bussilla, koska jo bussimatkan hinnoittelu ajaa autolliset käyttämään autoaan.
 
Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

Ongelma onkin siinä, että Vihdin Ideapark on suunniteltu pääkaupunkiseudun Ideaparkiksi. Vain autottomien kannattaa mennä sinne pääkaupunkiseudulta bussilla, koska jo bussimatkan hinnoittelu ajaa autolliset käyttämään autoaan.

Ja luultavasti Vihdin Ideaparkin bussiyhteydet olisivat järjestetty Jumbon malliin. Jos joku ei tiedä, mitä tarkoitan, niin yrittäköön mennä Jumboon bussilla, varsinkin jollain muulla kuin 61-bussilla.
 
Keskustelun painopiste on nyt ollut siinä, voidaanko Vihdin Ideaparkiin järjestää jonkinlainen joukkoliikenne vai ei. Kestävän kehityksen näkökulmasta tämä on täysin riittämätön tarkastelu.

On tuskin mahdollista hoitaa kauppapalvelut Helsingin, Turun tai Tampereen seudulla ilman jonkinlaisia suurempia kauppakeskus-alakeskuksia.

Jos halutaan sijoittaa kauppakeskukset niin, että auton käyttöön ei ole pakkoa ja suurimman osan ostosmatkoista voi hoitaa kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä, suurten kauppakeskusten paikka on suurten asuntoalueiden keskellä, pikkukaupunki- tai kuntakeskuksissa.

Meillä on myös Suomessa kauppakeskuksia, jotka on sijoitettu niin, että kävely, pyöräily ja joukkoliikenne on jossain määrin todellinen vaihtoehto. Leppävaaran Sello, Tapiolan keskus, Itäkeskus sekä Hervannan ja Varissuon liikekeskukset ovat esimerkkejä kohtuullisen hyvästä sijoittamisesta, vaikka toki kaikkien osalta voi esittää varauksia kuten Itäkeskuksen kuitenkin suhteellisen pienen tukiasutuksen kävelyetäisyydellä.

Miksi ihmeessä kukaan ei ota esille sitä, että Ideaparkin sijasta Sukarille ilmoitettaisiin, että hänen pitää toteuttaa kauppakeskukset Vihdin ja Lohjan keskustoihin ja Espoon keskukseen? Tai sitten Keimolaan Martinlaakson radan jatkeelle, kuten Sukari oli selvittänytkin.

Tanskassa ostoskeskusten sijoittaminen muualle kuin kaupunki- ja kuntakeskuksiin tai raideliikenneaseman viereen on kielletty. Tällainen laki pitäisi saada Suomeenkin mahdollisimman pian, sillä muutoksella että "raideliikenneasema" korvataan toistaiseksi "joukkoliikenteen solmukohdalla".
 
Miksi ihmeessä kukaan ei ota esille sitä, että Ideaparkin sijasta Sukarille ilmoitettaisiin, että hänen pitää toteuttaa kauppakeskukset Vihdin ja Lohjan keskustoihin ja Espoon keskukseen? Tai sitten Keimolaan Martinlaakson radan jatkeelle, kuten Sukari oli selvittänytkin.

Tämä olisi järkevää. Nummelan keskustan alle voitaisiin louhia valtava luola, jonne Vihdin Ideapark tulisi. Vaihtoehtoisesti voitaisiin tehdä rakentamattomalle maalle iso kuoppa, johon laitettaisiin Ideapark parkkialueineen ja kuopan päälle rakennettaisiin uusi asuinalue. Asuntojen parkkipaikat olisivat samassa tilassa Ideaparkin parkkipaikkojen kanssa ja asunnoista pääsisi hissillä suoraan Ideaparkin kauppoihin. Tämän tyylinen ratkaisu on tulossa Turun uudelle Skanssin alueelle, joskaan ei ihan näin pitkälle vietynä.
 
Useimmista keskuksista löytyy tyhjää tai vajaakäyttöistä tonttimaata, usein tie- ja katualueita tai parkkialuetta, kuoppaa tai luolaa ei tarvitse kaivaa.
 
Tanskassa ostoskeskusten sijoittaminen muualle kuin kaupunki- ja kuntakeskuksiin tai raideliikenneaseman viereen on kielletty. Tällainen laki pitäisi saada Suomeenkin mahdollisimman pian, sillä muutoksella että "raideliikenneasema" korvataan toistaiseksi "joukkoliikenteen solmukohdalla".

Eikös suunnitellun ELSA-radan joku linjaus kulje aikalailla Vihdin Idioottipuiston nurkilla.
 
Useimmista keskuksista löytyy tyhjää tai vajaakäyttöistä tonttimaata, usein tie- ja katualueita tai parkkialuetta, kuoppaa tai luolaa ei tarvitse kaivaa.

Totta. Esimerkiksi Prismat ja Citymarketit voitaisiin aivan hyvin muuttaa siten, että niiden parkkialueiden päälle rakennettaisiin kansi ja siihen laitettaisiin vaikkapa rivitaloja. Tehtäisiin yhdyskuntarakenteen eheyttämistä ja maisemien kaunistamista. Tämä ei tosin liittynyt enää ihan suoraan tuohon joukkoliikenneteemaan, mutta päästöjen vähentämiseen silti.
 
Minusta on melko kammottavaa, että ylipäätään joudutaan keskustelemaan, miten joukkoliikenne pitäisi järjestää kymmenien kilometrien päähän seutukeskuksista oleviin jättimäisiin peltihallikauppakeskuksiin. Koko Ideapark-konsepti on niin täydellisen nurinkurinen kaikenlaisen joukkoliikenteeseen ja ylipäätään kestävään kaupunkirakenteeseen perustuvan ajattelun kannalta.

Itse kannatan tuon Mikon mainitseman tanskalaisen lain käyttöönottoa Suomessa aivan sellaisenaan ilman mitään "erikoisolosuhdesovelluksia". En usko sen pelastavan loppupeleissä juuri mitään, että jättikauppakeskuksen pihaan pääsee myös bussilla muutaman kerran tunnissa.

Onko muuten Ideapark-tyyppistä ilmiötä havaittavissa enää missään muualla Länsi-Euroopassa? En ole asiaa tarkemmin tutkinut, mutta mutu-tuntumalta sanoisin, että Suomi muistuttaa tässä suhteessa enemmän entisiä itäblokin maita kuin läntistä Eurooppaa - jos vain keksii miten tahkota rahaa, niin kestävästä kehityksestä ja kaupunkirakenteellisista vaikutuksista ei tarvitse välittää.
 
Onko muuten Ideapark-tyyppistä ilmiötä havaittavissa enää missään muualla Länsi-Euroopassa? En ole asiaa tarkemmin tutkinut, mutta mutu-tuntumalta sanoisin, että Suomi muistuttaa tässä suhteessa enemmän entisiä itäblokin maita kuin läntistä Eurooppaa - jos vain keksii miten tahkota rahaa, niin kestävästä kehityksestä ja kaupunkirakenteellisista vaikutuksista ei tarvitse välittää.

Mieleen tulee tosiaan ainoastaan maita kuten Yhdysvallat, Venäjä, Viro jne. Eli valtioita, joissa markkinavoimien ja ihmisten mieltymysten annetaan suoraan vaikuttaa ja poliittinen tavoitteellinen ohjaus on heikkoa. Jos poliittista ohjausta ei ole, tulee paljon kokonaisuutta ajatellen epätarkoituksenmukaisia ratkaisuja. Verratkaa vaikka siihen, että yksilön kannalta verojen maksaminen tuntuu ikävältä, mutta yhteiskunnan kannalta niillä saadaan paljon etua ja kaikilla on siten mukavampaa.
 
Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

Kysymys ei ole kaikkein varakkaimpien ostoksista vaan ns keskiluokan. Heitä Ideaparkit yrittävät houkutella pois kaupunkien keskustoista.

Keskiluokkaisten ja etenkin perheellisten houkuttelemiseen nuo ovat tarkoitettu. Ainakin kun katselee ostoskeskuksissa pyörivää porukkaa, niin näitä ne näyttävät olevan. Ja syykin on selvä; jos kerralla ostetaan koko kärrylinen tavaraa, niin autolla kauppareissut hoidetaan joka tapauksessa. Silloin on lähes sama ajetaanko sillä lähimarkettiin puolen kilsan päähän vai kymmenen kilometrin päähän ostoshelvettiin, kun tuolla jälkimmäisessä voi hoitaa muitakin ostostarpeita samalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

Ja syykin on selvä; jos kerralla ostetaan koko kärrylinen tavaraa, niin autolla kauppareissut hoidetaan joka tapauksessa..

Miksi kerralla pitää ostaa kärryllinen tavaraa? Eikö joka päivä voisi työmatkan yhteydessä hakea lähikaupasta päivän tai parin ruoat?
 
Vs: Joukkoliikenteen asema köyhissä ja rikkaissa maissa

Miksi kerralla pitää ostaa kärryllinen tavaraa? Eikö joka päivä voisi työmatkan yhteydessä hakea lähikaupasta päivän tai parin ruoat?
Juuri oikea kysymys. Johon valitettavan monessa tapauksessa joutuu vastaamaan, että ei voi. Kun ei ole sitä kauppaa työmatkan yhteydessä.

Antero
 
Takaisin
Ylös