Yksi mikä minua tuossa huolestuttaa, on linjojen määrä Pitkälläsillalla. Sinne on suunniteltu 3, 6, 7, 9, 12, 13, 16 ja 17. Jos kaikilla olisi 10 minuutin vuoroväli, sinne saadaan 48 vaunua tunnissa. Mikään liikennevaloetuus ei liene noilla liikennemäärillä mahdollinen, kun ratikoita tulee reilun minuutin välein molempiin suuntiin. Lisäksi kauhistuttaa ajatellakin, mitä tapahtuu jos siellä tulee onnettomuus tai edes suunniteltu remontti...
Niin tai vaikka Eloapinat leiriytyy siihen. Menee vähän offtopikiksi, mutta en ymmärrä, miksi niiden pitää haitata nimenomaan joukkoliikennettä. En ymmärrä niiden ideologiaa muutenkaan, mutta eikö yleensä vihreään kallellaan olevan tulisi kannattaa joukkoliikennettä ja vastustaa henkilöautoilua? Nuo tekevät päinvastoin.
Laajasalon kanssa on mokattu todella pahasti, kun sitä Pohjoisrantaa ei tehty. Ehkä sitten joskus, kun nuo 16 ja 17 mahdollisesti toteutuvat, siihen Pohjoisrantaan voisi palata. Aika olisi sitten kypsä. Pahin jäärähän sieltä Krunasta kuoli pois, että sen puolesta ei olisi estettä.
Lisäksi toi seiska pitää saada vielä tuolta pois, sehän on ihan päätön, raitioliikenteen kokonaistaloutta heikentävä linja.
Hieman kyllä ihmetyttää, että HSL on antamassa periksi 4 ja Meilahti-Kamppi yhteyden raiteille siirtämisen kanssa. Topeliuksenkatu tulee olemaan muutenkin ahdas, niin jos ei saada nykyisiä nivelrunkolinjoja korvattua, tulee ruuhkasta aivan mahdotonta. Suoran Munkkiniemi-Stocka yhteyden säilyttäminen on ihan päätöntä kun linjaston toteutuessa ei Stockaa saata enää olla ja jos nyt vaatijoilta ei samalta pysäkiltä vaihtaminen onnistu, niin sitten on jo muutettu Hietaniemeen tai vähintään laitokseen.
Ei se nyt ihan pelkästä Stokkasta ole kiinni. Tosiasia vaan on, että Kamppi on sittenkin hiukan syrjässä siitä, mitä vielä tänä päivänä pidetään Helsingin keskustana. Ideaalitilanne olisi tietysti se, että Munkkiniemen sisältä pääsisi sekä Kamppiin että Manskulle, mutta kaikkea ei voi saada. Tuo on sentään paljon parempi kuin se, että nelonen kulkisi vain Fredaa pitkin.
Topeliukselle tulee vahva ratikkaliikenne, kun myös 2 kulkee tiheästi ja sehän tarjoaa yhteydet Kamppiin ihan Nordenskiöldinkadun tasalta asti.
Remix kartasta saa esille jotkin vuorovälit. Pikalinjojen ja niiden jatkeilla ei ole aina samat vuorovälin, eikä edes yhteensopivat välit, eli ovat kai vain vahingossa jäänyt tuohon eikä ole vakavasti otettavia. Luetellaan silti, että kaikilla kantakaupunkilinjoilla on siis 10min vuoroväli, paitsi 2 ja 10 on 8min vuoroväli läpi päivän. Yliskylän linjalla on 5min ruuhkassa ja 10 muuten, paitsi sen jatkeella se on 6/8. Vihdintien linjalla on 8min läpi päivän, mutta sen jatkeella on niin ikään 6/8. Tiederatikalla 8/10, Tuusulanbulevardilla 8 läpi päivän ja Viimalla 8/10. Viiman Haaroille ei ole merkitty mitään. Vantaan ratikkalla taas on 10min läpi päivän.
Kiitoksia! Taitaa olla aikamoisia leveän pensselin heittoja nuo vuorovälit tuolla, jos yhdellä linjalla vaihtuu kesken matkan vuoroväli.
6 ei tosin yksistään riitä Hernesaarelle, ei edes esitetyn 9:n kanssa, vaan sinne pitäisi johtaa lisäksi joku muu. Tuo esitetty 13 ehkä toimisi, vaikka ydinkeskustan lähellä aika kiero.
Joo, Hernesaaren itsensä kannaltahan olisi ideaalia saada sinne yksi linja idän ja yksi lännen suuntaan, eli käytännössä 2 ja 6. Monipuolisempaa jakelua kuin pelkkä 14.
Varmaan pelkkä 6 riittää siellä hyvin niin kauan kunnes se 14 valmistuu ehkä 2030. Mielenkiintoista nähdä, mitä Helsinki kykenee Bulevardille tekemään. En pidättäisi hengitystä, eli ehkä siinä vielä käykin sitten niin, että 2&6 Hernesaareen ja 14 jää Kolmikulmaan.
Kun kyselin Yliskylä-Pasila linjasta linjastosuunnitelman alkaessa, HSL:ltä vastattiin, että Herttoniemen kautta kulku Pasilaan on jo Yliskylästä paljon nopeampaa, eikä linjaa kannata viedä sinne asti. Sinne kun vain saisi edes suoran bussiyhteyden.
Eikös tuon Kalasataman radan pitäisi olla todella nopea? Vähän erikoinen vastaus, mutta jos siellä oikeasti uskotaan, että vaihdollinen bussi houkuttelee enemmän kuin vaihdoton ratikka, niin sehän selittää, miksi ovat tuolla lailla piirtäneet. Bussipoikia ovat.
Jätkäsaaresta yhteyttä Bulevardille on kuitenkin jonkin verran haikailtu takaisin 6T:n loppumisen jälkeen. Siitä taisi olla ponsikin lautakunnassa/valtuustossa.
Mitähän nämä tällaiset "on haikailtu" -jutut tarkoittavat käytännössä? Aika usein ne ovat jonkun yksittäisen agitaattorin hassutuksia. Ullanlinnan tienoilla oli joku ukko kovaan ääneen vaatimassa suoraa ratikkaa Tehtaankadulta Itämerenkadulle muutama vuosi sitten. Siitäkin tehtiin jonkuntasoinen selvitys, ja varmaan se sille ukolle olisi ollut kätevä yhteys, jos oli vaikka koti Tehtaankadulla ja duunit Ruoholahdessa. Mutta kun sinne pitäisi saada muutakin väkeä kyytiin.
Mulla tosin ei ole käsitystä siitä, minkä verran Jätkäsaaren asukkaat käyttivät 6T:ä matkalla Bulevardille, mutta ainakin se bussi, onko se nyt 21 vai 22, joka siellä seilaa, on käytännössä aina tyhjä.