Kyllä tämä lopullinen versio näyttää minusta aika lailla niin hyvältä kuin olosuhteet ja reunaehdot huomioiden on mahdollista. Tästä on nyt karsiutunut sellainen muuttamisen itsensä takia muuttaminen, samoin linjojen hahmotettavuutta ja selkeyttä on parannettu, kun erilaisia kiemuroita on vähennetty. Hyväkään ei ole täydellinen, mutta tässä vaiheessa tämän voi minusta nuijia läpi näin ja olla tyytyväinen. Matkan varrella voi sitten tarvittaessa tehdä pieniä täydennyksiä tai täsmennyksiä.
Linja 1
Huomattavasti selkeämpi kuin aiemmissa versioissa, kun Kruununhaan lenkki on jäänyt pois. En ole vieläkään vakuuttunut Katajanokan terminaaliin liikennöimisen tarpeellisuudesta, mutta verrattuna siihen, että päätepysäkki olisi Kauppatorilla ja kuitenkin olisi tarvetta ajaa laiva-aikoina Skattalle asti, tämä voi olla kustannusmielessä aika pieni juttu. Skattalle on myös hyötyä yhteyksistä Kaivokadulle ja Kamppiin. Tässä vaiheessa hyvä näin, ja jos 17 toteutuu, voidaan pohjoispäätä sitten siinä vaiheessa pohtia tarkemmin.
Linja 2
Tähän suunnitelmaan on tullut uutena elementtinä kokonaisuus 2/4/5. Se vaati hiukan sulattelua, mutta kyllä se näinkin toimii ja oikeastaan toimii aika hyvinkin. Saadaan vahva linja Pasiloista Manskun varteen. Samalla tässä ehkä varaudutaan Postipuistoon, joka kyllä siintää todella kaukana tulevaisuudessa, jos sielläkään. Mutta asukkaisiin voidaan luoda tällä toivoa… Skattalle hyvä ratkaisu, kun palvelu säilyy käytännössä nykyisellään, vain numero vaihtuu. Oletan, että kolme 7,5 min linjaa Manskulla ei ole mahdottomuus. Nordenskiöldin risteys pitäisi saada sujuvaksi nyt, kun kääntyminen siinä jatkuukin.
Linjat 3 ja 4
En voi muuta kuin kehua, vähän myös itseäni. Kolmonen säilyy nykyisellään ja Munkkiniemen sisäosien palvelu säilyy niin hyvänä kuin se näissä oloissa on mahdollista, eli hyväksytään siirto Töölön sisään, mutta säilytetään yhteys Aleksille ja Senaatintorille asti (Kruununhaan työpaikoille on vähän pidempi kävelymatka, mutta kohtuullinen verrattuna aiempiin vaihtoehtoihin). Munkkiniemi saa nelosen ja 14:n myötä todella monipuoliset suorat ratikkayhteydet. Vain Pasila puuttuu (vielä).
Linja 5
Tämä on mielenkiintoinen, eli ”alkuperäinen” kymmenen vuoden takainen Munkkivuoren femma, joka on lyhennetty Rusinapuistoon tilanteessa, jossa Munkkivuori saikin Vihdintien ratikan. Nyt saadaan vahva linja Töölön sisälle, saadaan vaihdoton yhteys Kampista Meilahden sairaalalle, saadaan linja, joka on riittävän lyhyt, jotta vuoroväli ja kapasiteetti voidaan säätää linjan tarpeiden mukaiseksi. Vähän yllätti. PIdän kovasti.
Linja 6
Mitäpä sitä hyvää, suoraa ja selkeää muuttamaan. Hernesaari tarvitsee aikanaan toisen linjan kaveriksi, ja sekin on tässä hoidettu.
Linja 7
Seiska on muutaman mutkan kautta palannut juurilleen ja taitaa toimia aika hyvin juuri näin. Sillä on monta roolia, se muun muassa jakelee Krunasta monipuolisesti, melkein yhtä hyvin kuin entinen rengasseiska. Pohjoispäässään se loppuu kesken ja ikään kuin hinkuu pidemmälle länteen. Kuinka paljon Pasilan tason poikittaisbusseja saadaan pois, jos seiska jatkuu Lapinmäentien kainaloon asti? Kääntöpaikka vain puuttuu, mutta tilaa sille on. Tiedostan, ettei tuollainen pidennys ole ihan Raili 2:n toimeksiannon puitteiden mukainen, eli odotellaan sitä vielä rauhassa.
Linja 8
Mitäpä sitä hyvää muuttamaan.
Linja 9
Hernesaaren palvelun kannalta olisi hyvä, jos toinen linja kulkisi Töölön suuntaan, eli jatkettaisiinkin femma Hernesaareen. Helsingin liikennesuunnittelu ei taida haluta lisää kiskoja E-Helsinkiin, joten ehkäpä tämä on nyt paras kompromissi. Yöliikennekin on tietysti helpompi hoitaa näin. Linja on helposti hahmotettava ja selkeä. Hitusen pelottaa jättää Hernesaari pelkän Bulevardin varaan, voi olla haavoittuva. Ehkä tiukan kaarresäteen varayhteys Tehtaankadulle osin limittäisin kiskoin voitaisiin kuitenkin sallia?
Linja 10
Järkevää jättää nykyiselleen – tätä voidaan sitten pidentää aikanaan helposti pohjoiseen niin paljon kuin bulevardia riittää, jos riittää. Ei aiheuta enää muuhun linjastoon muutospaineita, paitsi kolmosen jatkon Pikkiksen sisäosiin.
Linja 11
Tästä en pidä, en ole aiemminkaan pitänyt, mutta ihan kaikkea ei voi saada. Toistan nyt kuitenkin: Aikamoinen nyrkki naamaan Haakoninlahden asukkaille, jotka ovat kuvitelleet, että ratikalla pääsee jonnekin. Tässä tulisi muodostaa yhden 10 min vv Haakoninlahti–Pasila ja yhden 5 min vv Yliskylä–keskusta -linjan sijaan kolme linjaa 10 min vv:llä: Haakoninlahti–keskusta, Yliskylä–keskusta ja Yliskylä–Pasila. Palvelisi kaikkia tarpeita paremmin ja maksaisi saman verran. Yliskyläläiset pitäisi hyvällä aikataulusuunnittelulla totuttaa siihen, että keskustaan päin mennessä otetaan eka ratikka ja vaihdetaan Korkeasaaressa.
Aiemmin mietin myös sitä, pitäiskö Lapinmäentien silmukkaan jatkaa seiskan sijaan 11. 11 olisi pitkä, mutta ainakin itäpään pitäisi olla luotettava.
Linja 12
Usko Jätkäsaaren–Ruoholahden radan parannuksiin on nähtävästi kova. Toisaalta ei tätä tässä vaiheessa voi Kaivokadullekaan jättää, kun valtuusto on sen nimenomaan kieltänyt. Mennään nyt sitten tällä, mutta varasuunnitelma pitää olla. Ehkä se löytyy Kolmikulmasta, jolloin 13 kulkisi Mikonkaduitse Jätkään.
Linja 13
Pasilasta Hakaniemeen kaikki on kunnossa, mutta kun ei joka linjaa voi änkeä Kaisaniemenkadulle, niin mennään sitten Krunan kautta. Se ei lopulta tuo lisää matka-aikaa ja se vähentää myös päällekkäisyyttä metron kanssa. Krunalle se ei juuri lisäarvoa tuo, ellei kävisi niin onnekas sattuma, että tämä kulkisi seiskan kanssa tahdissa. Kolmikulma on hitusen torso, mutta parempaakaan ei oikein ole tarjolla ja toisaalta tuosta saadaan hyvä varasuunnitelma sitten 12:lle, jos ei Helsinki saa infraa kuntoon. Ihan ok siis.
Linja 14
Hyvä linja. En ole edelleenkään vakuuttunut linjojen 16 ja 17 toteutumisesta, mutta siitä ei kannata kantaa murhetta 14:n kohdalla. Se voi kääntyä ”tilapäisesti” Kolmikulmassa, se voidaan naittaa 12:n kanssa (jolloin 13 Jätkään) tai se voidaan ajaa Kaivokadun pysäkille ja siitä edelleen Mikonkatu 15:n eteen aikaa tasaamaan, vaatii yhden uuden vaihteen. Tämä on minusta suunniteltu hyvin, kun on jätetty ovet avoimiksi näin. Bulevardi olisi ollut liian iso riski.
Linjat 15–17
Myllypuron poikittainen 15 on tainnut tippua nyt kokonaan pois, mikä on realismia. 16 ja 17 tulevat jos ovat tullakseen, ei niistä kannata vielä kantaa murhetta. 17 vaikuttaa aikanaan sitten ykköseen ja sitä kautta mahdollisesti muihinkin linjoihin, mutta se on jo Raili 3:n asia sitten.
Yhteenvetona sanoisin, että kun Raili 2:n tavoitteena on ollut luoda linjasto, jossa otetaan huomioon Kalasataman, Laajasalon ja Vihdintien ratikat, niin hyvin tässä on onnistuttu. Harmi, että hallitus tuskin on välivaiheista tietoinen. Nyt olisi kehun paikka.
Uudet bulevardiratikat tuovat sitten aikanaan omia muutostarpeita mukanaan, ehkä jopa tunneliratkaisuja tai ainakin Pohjoisrannan rinnakkaisradan. Pitkäsilta kun saadaan jo Raili 2:lla aikamoisen tukkoon.