Keski-Uudenmaan joukkoliikenne

Korsisaaren nykyinen tarjonta ei täyttäisi vaadittua palvelutasoa. Esimerkiksi Helsinki-Klaukkala -välillä edellytetään enintään puolen tunnin vuoroväliä viikonloppuisin, kun nykyinen tarjonta on varsin epätasaista vuorovälin venyessä keskellä päivääkin paikoitellen pariin tuntiin.

Joo. Nurmijärven yhteydet ovat kyllä hanurista. Hyvä että palvelutasoa on määritelty noinkin tiukaksi. Toivottavasti sinne saataisi hyvät yhteydet ja matkustajia käyttämään niitä.

Viime viikonloppuna olin Serenassa ja Venäläisperhe tuli kysymään multa, että pääsevätkö kyydissäni e82:lla Helsinkiin. Sanoin että eivät suoraan, mutta pääsevät kalajärvelle ja helsinkiin 345:llä. Aikataulun mukaan olisivat joutuneet odottamaan vaihtoa ~10min. Sitten he kaivoivat Matkahuollon liput laukusta ja sanoin että ne eivät käy minulle. Puolisen tuntia olivat jo 339:ä odottaneet ja lähes tunniksi sitä piti vielä jäädä odottamaan. Eivät halunneet sitten ostaa uusia lippuja vaan jäivät ennemmin odottamaan 339:ä. Onneksi oli aurinkoinen keli :)

Siitä kävikin mielessä miksei esim. e82 voisi ajaa Serenan sijaan sinne Nurmijärven rajan kääntöpaikalle ja poiketa sitten serenassa jonain kirjainversiona? Lahnus on kuitenkin aika huonojen yhteyksien varassa. 339 kulkee miten sattuu ja koulubussit ajaa vain koulupäivinä harvakseltaan.. :(
 
Tuskin jatkaa, sillä kilpailutuksessa ei edellytetä 339:n liikennöintiä lainkaan.

Jos ehtona on 30min vuoroväli viikonloppuisin mutta liikennöitsijä saa itse määritellä reitit ja aikataulut, niin eikö liikennöitsijä voi ajaa osan linjoista Hämeenlinnanväylää ja osan Vihdintietä kuten nykyisinkin? 339:llä on usein viikonloppuisin varsin täysiä vuoroja Serenaan menossa tai tulossa olevista ihmisistä. Luulisi että osa vuoroista kannattaisi jatkossakin ajaa Vihdintietä Klaukkalaan jolloin suora yhteys Hesasta Serenaan säilyisi. 30min vuoroväli Hki-Nurmijärvi välille viikonloppuisin vaikuttaa kyllä todella tiheältä. Saa nähdä onnistuuko lisääntyvä tarjonta houkuttelemaan tarpeeksi uusia matkustajia jotta noin tiheä vuoroväli kannattaa?
 
Viimeksi muokattu:
Uudenmaan ELY-keskus on alkanut kilpailuttaa reittipohjaista käyttöoikeussopimusta linjoista 665 Helsinki - Hyrylä - Järvenpää - Hyökännummi + nippu kirjainversioita, 765 Helsinki - Viikki - Järvenpää - Jamppa - Nummenkylä - Hyökännummi ja 941 Tammisto - Aviapolis - Lentoasema - Maantiekylä - Riihikallio - Hyrylä - Jokela - Hyvinkää.

Linjat 665 ja 765 voitti Etelä-Suomen Linjaliikenne, linjan 941 Ventoniemi. Hankintapäätös
 
Järvenpää on aloittanut paikallisliikenteensä kilpailuttamisen uudelle sopimuskaudelle, joka alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2016 + 2 vuoden optiomahdollisuus. Kilpailu käydään bruttokustannuskilpailuna ja ratkaisuperusteena on halvin hinta.

Kilpailussa koko liikenne on yhtenä kohteena, johon kuuluu sekä paikallisliikenteen linjat 21 - 25 ja 65 että palveluliikenne. Liikenne vaatii 3 normaalikokoista bussia ja 2 pikkubussia.

Normaalikokoisten bussien kokovaatimuksena on vähintään 24 istumapaikkaa ja pikkubussien 14 - 22 istumapaikkaa. Molempien päästötasovaatimus on vähintään Euro4 ja maksimi-ikä 9 vuotta.

Tarjouspyyntö
 
Myös Tuusula on kilpailuttamassa paikallis- ja palveluliikenteessä uudelle sopimuskaudelle.

Kilpailussa on 4 kohdetta:
  1. linja 64 (1 matalalattiabussi, vähintään 34 istumapaikkaa)
  2. linja 67 (1 matalalattiabussi, vähintään 28 istumapaikkaa)
  3. linja 974 (1 matalalattiabussi, vähintään 34 istumapaikkaa)
  4. palveluliikenne (3 pikkubussia)
Muuten sapluuna on hyvin samankaltainen kuin Järvenpäässä:
  • sopimuskausi 1.1.2015 - 31.12.2016 + 2 vuoden optiomahdollisuus
  • bruttokustannuskilpailu
  • ratkaisuperiaatteena halvin hinta
  • kaluston päästötaso vähintään Euro 4, maksimi-ikä 9 vuotta
Tarjouspyyntö
 
Muuten sapluuna on hyvin samankaltainen kuin Järvenpäässä:
  • sopimuskausi 1.1.2015 - 31.12.2016 + 2 vuoden optiomahdollisuus
  • bruttokustannuskilpailu
  • ratkaisuperiaatteena halvin hinta
  • kaluston päästötaso vähintään Euro 4, maksimi-ikä 9 vuotta

9 vuoden maksimi-ikä voi karsia osanottajia melko reippaasti pois. Euro3 autojen löytäminen käytettynä olisi huomattavasti helpompaa.

Onko edes Savonlinjalla vapaana tuonne sopivaa kalustoa? Uusia autoja ei kukaan ehdi sopimuksen alkuun hankkia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko edes Savonlinjalla vapaana tuonne sopivaa kalustoa?

Savonlinja voisi tarvittaessa siirtää kalustoa esim. Savonlinnasta, minne se hankki ensi viikolla alkavaan liikenteeseen 5 uutta, vaikka siellä riittää Euro3.

Korsisaarella olisi valmiiksi vapaana Keravalla nyt ajava HSL-värinen Crossway LE.

Ainakin Ruotsista ja Norjasta saisi käytettyä kalustoa.
 
Korsisaari.fi sanoi:
Uudenmaan Ely-keskus ja Nurmijärven kunnanhaliitus ovat valinneet Nurmijärven Linja Oy:n hoitamaan joukkoliikennettä Nurmijärven alueella seuraavaksi 3 vuodeksi. Sopimukseen sisältyy yhden vuoden optio.

Linkki

Olisivat kuulemma hankkimassa 15 uutta autoa liikennettä varten. :)
 
Nyt on julkaistu hankintapäätöskin. Korsisaari oli ainoa tarjoaja. Liikenne hankitaan matalamman sunnuntailiikenteen palvelutason mukaan eli pyhäliikenne tuskin paranee nykyisestä.

Oliko sunnuntailiikenteen palvelutasossa noin merkittävä ero, että toinen vaihtoehto nostaisi kuluja yli 10%? Voittaneen tarjouksen hintatasoa on vaikea arvioida kun muita tarjouksia ei tullut.
 
Myös Tuusula on kilpailuttamassa paikallis- ja palveluliikenteessä uudelle sopimuskaudelle.

Kilpailussa on 4 kohdetta:
  1. linja 64 (1 matalalattiabussi, vähintään 34 istumapaikkaa)
  2. linja 67 (1 matalalattiabussi, vähintään 28 istumapaikkaa)
  3. linja 974 (1 matalalattiabussi, vähintään 34 istumapaikkaa)
  4. palveluliikenne (3 pikkubussia)

Kaikki kohteet voitti Korsisaari Oy. Hankintapäätös
 
Mielenkiintoista, että myös Tammelundin Liikenne osallistui kilpailuun.

Vertailun vuoksi: Lappeenrannan paikallisliikenteen kilpailussa tarjouksia jätti kolme liikennöitsijää: Autolinjat, Korsisaari ja TLO (joka tosin veti tarjouksensa pois). ;)
 
Järvenpää on aloittanut paikallisliikenteensä kilpailuttamisen uudelle sopimuskaudelle, joka alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2016 + 2 vuoden optiomahdollisuus. Kilpailu käydään bruttokustannuskilpailuna ja ratkaisuperusteena on halvin hinta.

Kilpailussa koko liikenne on yhtenä kohteena, johon kuuluu sekä paikallisliikenteen linjat 21 - 25 ja 65 että palveluliikenne. Liikenne vaatii 3 normaalikokoista bussia ja 2 pikkubussia.

Normaalikokoisten bussien kokovaatimuksena on vähintään 24 istumapaikkaa ja pikkubussien 14 - 22 istumapaikkaa. Molempien päästötasovaatimus on vähintään Euro4 ja maksimi-ikä 9 vuotta.

Tarjouspyyntö

Kuka voitti tämän kilpailutuksen?
 
Takaisin
Ylös