Keski-Uudenmaan joukkoliikenne

Uudenmaan ELY-keskus on aloittanut myös uuden linjan 962 Kerava - Hyrylä - Riihikallio - Aviapolis - Jumbo kilpailuttamisen. Linja vaatii 2 autoa kaikkina viikonpäivinä. Kukin viikonpäivä kilpailutetaan omana kohteenaan, mutta kohteista voi antaa myös yhdistelmätarjouksen.

Kilpailuttamistapana on bruttomalli. Ratkaisuperusteena on halvin hinta. Kalustovaatimuksena on Euro3-päästötason matalalattiabussit. Sopimuskausi on 10.8.2015 - 5.6.2016 + optiokaudet 6.6.2016 - 31.12.2016 ja 1.1.2017 - 4.6.2017.

Tarjouspyyntö löytyy sivulta http://www.ely-keskus.fi/web/ely/joukkoliikenteen-hankinnat (oikean yläkulma aluevalinnaksi valittava "Uusimaa").
 
Viimeksi muokattu:
Uudenmaan ELY-keskus on aloittanut myös uuden linjan 962 Kerava - Hyrylä - Riihikallio - Aviapolis - Jumbo kilpailuttamisen. Linja vaatii 2 autoa kaikkina viikonpäivinä. Kukin viikonpäivä kilpailutetaan omana kohteenaan, mutta kohteista voi antaa myös yhdistelmätarjouksen.
Oho... ompahan erikoinen linja ;) . Miksei se voi poiketa lentoasemalla terminaalissa ja hyvänä puolena Keravan ja Hyrylän välinen viikonloppuliikenne alkaa uudelleen
 
Tuo on kyllä hyvä parannus nykytilanteeseen, ehkäpä ELYssä ollaan herätty Tuusulan alueen heikentyneeseen palvelutasoon sitten viime kesän mullistuksen.
Voittajaa voi olla helppo arvata, kun Savonlinjalla lienee ympäri maata ylimääräisiä autoja, olisiko jopa pari Ikarusta tuota varten järjesteltävissä. Tai jos ei Savonlinja jostain kumman syystä tuota nappaa, niin Korsisaari sitten.
 
Tuo on kyllä hyvä parannus nykytilanteeseen, ehkäpä ELYssä ollaan herätty Tuusulan alueen heikentyneeseen palvelutasoon sitten viime kesän mullistuksen.
Voittajaa voi olla helppo arvata, kun Savonlinjalla lienee ympäri maata ylimääräisiä autoja, olisiko jopa pari Ikarusta tuota varten järjesteltävissä. Tai jos ei Savonlinja jostain kumman syystä tuota nappaa, niin Korsisaari sitten.

Tiedä sitten missä tuo herääminen on tapahtunut, mutta käsittääkseni Tuusula maksaa viulut ainakin suurimmalta osin.

Savonlinjalla jää sopivasti HSL-liikenteestä yli 6 kpl 2010-mallisia EEV-päästötason Ivecoita ja muutama 2003-mallinen Euro 3 -päästötason Scania Ikarus. Kolme linjoilta V50 ja 611 vapautuvaa Ivecoa menee H78:lle elokuussa. Tuossa ylijäävässä määrässä olisi sopivasti autoja tarjottaviksi juuri Tuusulaan ja miksei vaikka Varkauteen. Toisaalta, mikseipä vaikka Transdev voisi olla tuosta 962:sta kiinnostunut, kun sopivaa kalustoa jää paljon työttömäksi ensi kesänä eikä kilpailijoillakaan ole varikkoa ihan optimaalisessa paikassa.
 
Mitä mieltä olette sitten Nurmijärven+Elyn suhtautumisesta Kehärataan ja liityntälinjaan: http://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/277860-keharadan-kaytto-kallista-nurmijarvelta. Alun perin liityntä piti tulla kaikista päätaajamista, nyt se olisi tulossa vain Klaukkalasta ruuhka-aikoina. Ainakin oma fiilis on se, että 3,4 milj. € käyttöoikeusopimuksen+ sen paikkausten(Myyrmäen linja Kehärataan asti, Hyrylä-yhteys, jotain lisävuoroa Klaukkalasta ruuhka-aikaan) sekä jatkuvasti kasvavan HSL-subvention myötä määrärahat taitaa olla tapissa jo tässä vaiheessa vuotta. Ja kokonaisuudella suojellaan vaan Korsisaaren etua, kaikkien tarvitsee kulkea Nurmijärveltä vain Hämeenlinnanväylää ja Mannerheimintietä Kamppiin asti.

Laskin muuten huvikseni äskettäin, kuinka monta vuoroa esim. Klaukkalasta menee arkisin Helsinkiin+toisinpäin Kivistön ja Pekolan Liikenteen+Pohjolan liikenteen vuoroja, joista ei ole mitään tiedotusta kunnan suunnalta eikä niitä tietenkään mainita aikataulukirjassa, jonka nimi on "Uudenmaan ELY:n kilpailuttaman Nurmijärven käyttöoikeussopimuksen mukaisten vuorojen aikataulut" eli mistä-minne?. Matkahuollon sivuiltahan ne näkee, jos tietää katsoa. Mutta kenen etu on pimittää vuoroja muutenkin ruuhkaisesta taajamasta, matkustajallehan on sama mitä liikennöitsijää käyttää varsinkin työmatkalipun eli Nurmijärvilipu kelvatessa noissa kaikissa.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:53 ----------

Ja tässä oli joukkoliikenteestä vastaavan Juha Oksasen suhtauminen Nurmijärven syöttöliikenteeseen Kehäradalle vielä 2014 lokakuussa: "Mitä tulee kehärataan, kunta on kilpailuttamassa Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa liityntäliikenteen (Kla-Kivistö) sinne vuodenvaihteen tienoolla. Liityntäliikenteen aloittaminen ajoittunee elokuun alkuun. Kunta ei ole näillä näkymin osallistumassa liityntäpysäköintialueiden kustannuksiin, sellaisesta ei ole käyty keskusteluja. Nurmijärvellä on iso rooli järjestää Kivistöön asiakkaita julkisella kumipyöräliikenteellä. Lippusubventiosta lankeaa kunnalle merkittävä osuus."
Nythän Nurmijärven HSL-subventio on kasvanut kuukausitasolla 20-40 % verrattuna edelliseen vuoteen suunnilleen 2012 alusta lähtien (100 000€) eli HSL-kehyskuntalipun alusta lähtien eli subventiokustannus kunnalle on lähes tuplaantunut alkuperäisestä ja tälle vuodelle summa lienee jo lähemmäs 300 000€ muutenkin lisääntyvän käytön ja erityisesti Kehäradan myötä vaikka kuinka virkamiesten suulla sanotaan kuntalaisille, että älkää vaan käyttäkö julkisia tarpeidenne mukaan.

Ja tässä olivat visiot Nurmijärven joukkoliikenteestä vielä 2012, ei mennyt ihan niinkuin aavisteltiin, kun joukkoliikennekustannuksetkin liki kolminkertaistuivat alkuperäisestä: http://www.nurmijarvenuutiset.fi/artikkeli/159694-hsl-romauttaisi-joukkoliikennetuen

HSL vs käyttöoikeussopimuspäätöshän tehtiin tämmöisellä taustoituksella, päättäjillä eikä sen valmistelijoilla tainnnut oikein olla käsitystä kummankaan vaihtoehdon todellisesta hinnasta. Käyttöoikeussopimuksen hinta piti siis olla suunnilleen 2 milj. vs HSL noin 3 milj., tässä taustaa: http://nurmijarvi02.hosting.documenta.fi/kokous/20133583-6-40563.PDF ja http://nurmijarvi02.hosting.documenta.fi/kokous/20133583-6.PDF
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Laskin muuten huvikseni äskettäin, kuinka monta vuoroa esim. Klaukkalasta menee arkisin Helsinkiin+toisinpäin Kivistön ja Pekolan Liikenteen+Pohjolan liikenteen vuoroja, joista ei ole mitään tiedotusta kunnan suunnalta eikä niitä tietenkään mainita Korsisaaren aikataulukirjassa, jonka nimi on "Uudenmaan ELY:n kilpailuttaman Nurmijärven käyttöoikeussopimuksen mukaisten vuorojen aikataulut" eli mistä-minne? Matkahuollon sivuiltahan ne näkee, jos tietää katsoa. Mutta kenen etu on pimittää vuoroja muutenkin ruuhkaisesta taajamasta, matkustajallehan on sama mitä liikennöitsijää käyttää varsinkin subventoidun työmatkalipun eli Nurmijärvilipu kelvatessa noissa kaikissa, vaihto-oikeudet kunnan sisäisiin linjoihin eivät ole täysin varmat.
Noita vuoroja on siis arkisin 11 kpl Klaukkala-HKI, 14 kpl toiseen suuntaan, lauantaisin 3 kpl ja sunnuntaisin 1 kpl.
 
Uudenmaan ELY-keskus on aloittanut joidenkin Keski-Uudenmaan linjojen kilpailuttamisen sopimuskaudelle 1.7.2015 - 5.6.2016.

Kilpailussa ovat linjat:
  • Kohde 1: 941
  • Kohde 2: 765
  • Kohde 3: 665
  • Kohde 4: 632, 635, 638 ja 933
  • Kohde 5: 637
  • Kohde 6: 937

Näiden kilpailu ratkesi tänään:
  • Kohde 1: 941 Ventoniemi
  • Kohde 2: 765 Pohjolan Liikenne
  • Kohde 3: 665 Pohjolan Liikenne
  • Kohde 4: 632, 635, 638 ja 933 Pohjolan Liikenne
  • Kohde 5: 637 ja Kohde 6: 937 yhdistelmätarjous: Nurmijärven Linja
Hankintapäätös
 
Tässä Nurmijärven joukkoliikenteen alkuvuoden toteutumaa: Teknisen lautakunnan osalta joukkoliikennekulujen kasvusta johtuen tulosalueen kulut näyttäisivät ylittyvän n. 300 000 € eli siis lähes 10 %. Nykyisen palvelutason liikenteen järjestämiskustannukset ovat korkeammat kuin mihin talousarviossa on varauduttu. Lisäksi kunnan subventoimien HSL-lipputuotteiden käyttö on ollut kasvamaan päin (eli kasvu arviolta 50-100000 € lisää vrt 2014 taso eli 190 000 €), toteutuma avoin riippuen loppuvuoden kehityksestä mm. Kehäradan myötä.) ---> lisämäärärahaesitys tehdään toisessa osavuosikatsauksessa, mikäli toimialalta ei löydy katetta joukkoliikenteen määrärahaylitykseen.
Noista ei ole tarkempaa tietoa, sisältääkö ylitysuhka jo Kehäradan syöttöliikennöinnin vai onko se tullut vaan HSL-subventiolaskutuksen kasvusta sekä siitä, että alkuvuonna paikkailtiin viime vuotisia puutteita asukasvuorovaikutuksessa ja suunnittelussa (mitä linjoja tarvitaan).

Ja tässä Korsisaaren tuoretta kannanottoa Kehäradan syöttöliikenteeseen: Kehäradalle järjestettävästä liityntäliikenteestä olemme tehneet parikin esitystä ELY:lle, mutta asia lienee vielä vaiheessa. Joka tapauksessa liityntäliikenne todennäköisesti alkaa 10.8.2015.
 
Uudenmaan ELY-keskus on aloittanut myös uuden linjan 962 Kerava - Hyrylä - Riihikallio - Aviapolis - Jumbo kilpailuttamisen. Linja vaatii 2 autoa kaikkina viikonpäivinä. Kukin viikonpäivä kilpailutetaan omana kohteenaan, mutta kohteista voi antaa myös yhdistelmätarjouksen.

Koko linjan liikennöinnin voitti yhdistelmätarjouksena Korsisaari. Hankintapäätös
 
Koko linjan liikennöinnin voitti yhdistelmätarjouksena Korsisaari. Hankintapäätös
No ilmeisestikin on sitten niin, että ainakin yksi auto täytyy tuolle linjalle ostaa varta vasten. Toinen näistä Ivecoista (#60 ja #62) on kiinni linjalla U974, mutta sitä en tiedä että onko jollekin Tuusulan linjalle varta vasten vaadittu matalalattiaista autoa, jolloin molemat täytyisi hankkia? Mutta kuitenkin edullisia käytetyyjä kyllä saa, etenkin kun päästötasovaatimus on niinkin löysä kuin euro3.
 
sitä en tiedä että onko jollekin Tuusulan linjalle varta vasten vaadittu matalalattiaista autoa

Vastaus löytyy aiempaa tästä ketjusta:
  1. linja 64 (1 matalalattiabussi, vähintään 34 istumapaikkaa)
  2. linja 67 (1 matalalattiabussi, vähintään 28 istumapaikkaa)
  3. linja 974 (1 matalalattiabussi, vähintään 34 istumapaikkaa)
  4. palveluliikenne (3 pikkubussia)

Jos Korsisaari ei ole vielä hävittänyt HelB:ltä hankkimaansa Scania N94 / Lahti 402:ta, niin se ainakin kävisi 962:lle toiseksi autoksi.
 
Tämmöistä tietoa löytyi sitten kunnan sivuilta eli selitys osavuosikatsauksen käsittelyyn 17.5.15: http://nurmijarvi02.hosting.documenta.fi/kokous/20154137-4-1.PDF eli ”lyhyesti”:
”Joukkoliikennemäärärahojen ylitys 300 000 € eli n. 10 % ylitys johtuu pääosin siitä, että valtuuston hyväksymän palvelutasomäärittelyn ja sen pohjalta ELY:n kilpailuttaman käyttöoikeussopimuksen kustannusvaikutus on suurempi kuin talousarviossa on varauduttu. Ajatuksena oli, että kevään 2015 matkamäärien perusteella olisi karsittu syksyn 2015 liikennettä hiljaisten vuorojen osalta.
HSL:n lippusubventio on nelinkertaistunut vrt 2012 taso eli HSL-kehyskuntalipun alku, 2015 siis n. 250000-300000 €/vuosi. Vuoden 2016 menot tulevat lisääntymään huomattavasti Kehäradan lisääntyneen matkustamisen ansiosta.”
Suoraan ei siis sanota, että linjojen suunnittelu meni vähän pieleen eikä matkustajien tarpeita kuunneltu. Mutta se on positiivista, että suhtaudutaan realistisesti lisääntyviin HSL-kustannuksiin ja nurmijärveläisten kasvavaan tarpeeseen käyttää myös oman ulkopuolisia joukkoliikennepalveluita vrt. ELY:n asenne keväällä 2015.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:07 ----------

Kehäradan aloittaessa viikon päästä, Nurmijärvellä ei vieläkään ole mitään tietoa, mistä ja millä aikataululla Kehäradalle tulee liityntäliikennettä, ilmeisesti vasta 10.8 alkaen. Tuohon aiempaan joukkoliikenteen ylitysselitykseen oli muotoiltu myös seuraavia ajatuksia:
- Kunta on ryhtynyt toimenpiteisiin joukkoliikennemäärärahojen käytön tehostamiseksi. Yhteistyössä ELY+Nurmijärven linja+kunta on mietitty tehostamiskeinoja:
- Kivenkyytiä ei ole tarkoituksenmukaista ajattaa heinäkuussa vähäisestä käytöstä johtuen. Kivenkyydin tehostamiseksi mietitään loppuvuoden aikana eri vaihtoehtoja.
- Liikennöitsijän kanssa on sovittu, että Kivistön asemalle suuntautuvasta liityntäliikenteestä ei tule lisäkustannuksia kunnalle.
- Kunta on aloittanut neuvottelut ELY+HSL+kunta mahdollisuuksista lippuyhteistyön päivittämiseksi. Tavoite on hyötyä Nurmijärvelle tulevista matkoista HSL-alueelta.
- Kunta arvioi joukkoliikenteen kustannusylitysten olevan katettavissa muilla ympäristötoimialana säästöillä.
- Koska uusi liikennöintisopimus on vasta alussa, ei vielä lähdetä palvelutason alentamiseen vaan seurataan tilanteen kehittymistä niin asiakasmäärien, maankäytön kehittymisen kuin uusien liikenneyhteyksien vaikutusten osalta.”
 
Tutkiessani tuota Kerava-Hyrylä-Aviapolis -linjaa 962 löytyi aikataululuonnoksesta eräs erikoisuus, liekö sitten virhe...? Nimittäin kun kahdella autolla ajetaan, niin kummallekaan autokierrolle ei tunnu sopivan lähtö Kerava 11.05 -> Hyrylä 11.25. Muuten aikataulu vaikuttaa ihan selkeältä. Päiväasikaan on vähemmän vuoroja ja toisaalta vuoroja jotka ovat lyhyemmällä reitillä.

Pianhan sitten nähdään sekin, minkälaista autoa sinne on hommattu...

http://aronee.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/sälää/962arki.jpg
 
Nimittäin kun kahdella autolla ajetaan, niin kummallekaan autokierrolle ei tunnu sopivan lähtö Kerava 11.05 -> Hyrylä 11.25.

Tarjouspyyntöaineistossa tuo lähtö oli toisinpäin: Hyrylä 11.05 -> Kerava 11.25. Noilla tarjouspyynnön lähdöillä koko 962/963 menikin siksi arkisin kahdella autolla.
 
Takaisin
Ylös