Tämmöistä tietoa löytyi sitten kunnan sivuilta eli selitys osavuosikatsauksen käsittelyyn 17.5.15:
http://nurmijarvi02.hosting.documenta.fi/kokous/20154137-4-1.PDF eli ”lyhyesti”:
”Joukkoliikennemäärärahojen ylitys 300 000 € eli n. 10 % ylitys johtuu pääosin siitä, että valtuuston hyväksymän palvelutasomäärittelyn ja sen pohjalta ELY:n kilpailuttaman käyttöoikeussopimuksen kustannusvaikutus on suurempi kuin talousarviossa on varauduttu. Ajatuksena oli, että kevään 2015 matkamäärien perusteella olisi karsittu syksyn 2015 liikennettä hiljaisten vuorojen osalta.
HSL:n lippusubventio on nelinkertaistunut vrt 2012 taso eli HSL-kehyskuntalipun alku, 2015 siis n. 250000-300000 €/vuosi. Vuoden 2016 menot tulevat lisääntymään huomattavasti Kehäradan lisääntyneen matkustamisen ansiosta.”
Suoraan ei siis sanota, että linjojen suunnittelu meni vähän pieleen eikä matkustajien tarpeita kuunneltu. Mutta se on positiivista, että suhtaudutaan realistisesti lisääntyviin HSL-kustannuksiin ja nurmijärveläisten kasvavaan tarpeeseen käyttää myös oman ulkopuolisia joukkoliikennepalveluita vrt. ELY:n asenne keväällä 2015.
---------- Viestit yhdistetty klo 12:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:07 ----------
Kehäradan aloittaessa viikon päästä, Nurmijärvellä ei vieläkään ole mitään tietoa, mistä ja millä aikataululla Kehäradalle tulee liityntäliikennettä, ilmeisesti vasta 10.8 alkaen. Tuohon aiempaan joukkoliikenteen ylitysselitykseen oli muotoiltu myös seuraavia ajatuksia:
- Kunta on ryhtynyt toimenpiteisiin joukkoliikennemäärärahojen käytön tehostamiseksi. Yhteistyössä ELY+Nurmijärven linja+kunta on mietitty tehostamiskeinoja:
- Kivenkyytiä ei ole tarkoituksenmukaista ajattaa heinäkuussa vähäisestä käytöstä johtuen. Kivenkyydin tehostamiseksi mietitään loppuvuoden aikana eri vaihtoehtoja.
- Liikennöitsijän kanssa on sovittu, että Kivistön asemalle suuntautuvasta liityntäliikenteestä ei tule lisäkustannuksia kunnalle.
- Kunta on aloittanut neuvottelut ELY+HSL+kunta mahdollisuuksista lippuyhteistyön päivittämiseksi. Tavoite on hyötyä Nurmijärvelle tulevista matkoista HSL-alueelta.
- Kunta arvioi joukkoliikenteen kustannusylitysten olevan katettavissa muilla ympäristötoimialana säästöillä.
- Koska uusi liikennöintisopimus on vasta alussa, ei vielä lähdetä palvelutason alentamiseen vaan seurataan tilanteen kehittymistä niin asiakasmäärien, maankäytön kehittymisen kuin uusien liikenneyhteyksien vaikutusten osalta.”