Vs: Keskustatunnelin tarve
Tuosta olen ihan samaa mieltä. Asuminen Etelä-Helsingissä tekee minulle mahdolliseksi elämän ilman autokuluja. Jos asuisin kantakaupungin ulkopuolella minulla olisi varmaan auto.
Jos Jätkäsaareen halutaan tosissaan tehdä vähäautoista aluetta, sinne pitää tehdä hyvin paljon pieniä asuntoja kuten Kalliossa ja Punavuoressa. Jos asuntojen keskikoko on 40 neliötä, alueella on paljon autottomia talouksia. Jos asuntojen keskikoko on 80 neliötä, autottomien talouksia on paljon vähemmän.
Minun käsitykseni mukaan lähes jokaisella taloudella, jolla on varaa maksaa yli 300000 euroa asunnosta on myös auto. Jos asutaan vuokralla tai halvemmassa omistusasunnossa tilanne on erilainen.
Asuntojen hinnan määräävät kolme tekijää: sijainti, sijainti ja sijainti.
Helsingin kantakaupungissa sijainnin oleellinen tekijä on se, että työ-, asiointi- ja vapaa-ajanmatkat voi hoitaa ilman autoa.
Asunnoista maksetaan osaltaan korkeaa hintaa nimenomaan siksi, että ei tarvita autoa. On tunnettu tosiasia, että Helsingin seudulla asuntojen neliöhinnat ovat korkeita siellä, missä auton tarve ja omistus on vähäinen.
Tuosta olen ihan samaa mieltä. Asuminen Etelä-Helsingissä tekee minulle mahdolliseksi elämän ilman autokuluja. Jos asuisin kantakaupungin ulkopuolella minulla olisi varmaan auto.
Jos Jätkäsaareen halutaan tosissaan tehdä vähäautoista aluetta, sinne pitää tehdä hyvin paljon pieniä asuntoja kuten Kalliossa ja Punavuoressa. Jos asuntojen keskikoko on 40 neliötä, alueella on paljon autottomia talouksia. Jos asuntojen keskikoko on 80 neliötä, autottomien talouksia on paljon vähemmän.
Minun käsitykseni mukaan lähes jokaisella taloudella, jolla on varaa maksaa yli 300000 euroa asunnosta on myös auto. Jos asutaan vuokralla tai halvemmassa omistusasunnossa tilanne on erilainen.
Viimeksi muokattu: