Voihan tässä suunnitelmassa nähdä sitä järkeä, että autoliikenne keskitettäisiin samaan paikkaan mihin junaliikennekin, jolloin liikenteen melu vähenisi muualla. Muilla pääväylillä voitaisiin hidastaa nopeuksia ja suosia niillä enemmän joukkoliikennettä, kun henkilöautoliikenne olisi keskitetty tuolle Vapaudenkadulle. Tämä melun ja saasteiden väheneminen olisi varmaan tervetullutta Mannerheimintien varrella asuville. Mechelininkadulla liikenne ei haitanne niin paljon, koska se on syrjempänä asutuksesta, Hämeentieltä taas henkilöautot on ohjattu rantatielle. Tosin itse en kattaisi keskustan ja Pasilan välistä rautatietä moottorikadulla, koska sieltä on kaunis näkymä keskustaan. Pikemminkin tämä Vapaudenkatu olisi tullut rakentaa tunneliin syvälle rautatien alapuolelle.
Näen tuossa melun ja saasteiden vähenemisessä tietyillä alueilla osatotuuden, mutta selvittämättä ikuisiksi ajoiksi (onneksi) jäi, kuinka paljon Aallon suunnitelma olisikaan lisännyt yksityisautoilua (turhaa sellaista) keskusta-alueella. On huomattava, että Vapaudenkatu tosiasiassa ei siis olisi ollut yksinäinen projekti itsessään: siihen liittyi myös muita keskusta-alueen liikennejärjestelyjä, mainittavimpina nyt jo aikaisemmin mainitsemani 3500-autopaikkainen Terassitori sekä laajat liittymäjärjestelyt Töölönlahdella. Todellisuudessa epäilemättä liikenne kuin sitä kautta jonkinasteisella syy-yhteydellä saastuneisuus keskusta-alueella olisi lisääntynyt olennaisesti.
Mechelininkadulla asuneena kommentoin liikenteen vaikutusta: melu ja saasteet korostuvat katukuilussa, ruuhkat ovat kestämättömät, etenkin, mikäli Länsiväylänsuulla on mitään pielessä. Joukkoliikenne meklulta on siirretty kokonaan pois Runeberginkadulle ja Mannerheimitielle (Turuntien ja -väylän linjat), jäljellä ovat vain bussi 24 ja raitiovaunu 8, joka sekin joutuu vielä toistaiseksi kamppailemaan katutilasta autojen kanssa Leppäsuon ja Marian sairaalan kohdalla.