Onko keskustan ja länsimetron tunneleitten ja satama-alueitten rakentamisen välillä jotain yhteistä?
Vastaus taitaa riippua siitä, keneltä kysytään.
Jos nyt kootaan mitä on tiedossa, niin tällaisenkin yhteyden voi kehittää:
Länsiväylän autoliikenne keskustaan kasvaa, koska metron vuoksi Espooseen rakennetaan lisää ja lisäasukkaat lisäävät autoilua. Kun ne autot eivät mahdu maanpäälliseen katuverkkoon, lisää kapasiteettia saadaan keskustatunnelista.
Myöskään Jätkäsaaren kohdalla ei uskota siihen, että siellä asuisi tulevaisuudessa autottomia perheitä kuten muualla keskustassa nykyään, ja niidenkin autoille tarvitaan lisää katutilaa. Keskustatunneli ratkaisee tämänkin. Ja sama selitys pätee myös niemen itälaidalla uusilla alueilla.
Väitän kuitenkin, että tuo edellä kirjoittamani on puppua. Ensinnäkään keskustatunnelista ei pääse mihinkään muualle kuin keskustan toiselle puolelle. Tunnelista on ajoyhteys Forumin, Asema-aukion ja Kluuvin parkkiluoliin. Muualle keskustaan autolla aikovat ajavat edelleen maan päällä. Ja Helsingin keskusta on muutakin kuin vain kolme parkkiluolaa, joten on toiveajattelua, että Helsingin keskustaan (ei ainoastaan mainittuihin luoliin) suuntautuvaa autoliikennettä voidaan jotenkin helpottaa keskustatunnelilla.
Toiseksi toistamieni väitteiden esittäjät asennoituvat liikenteeseen epärealistisella tavalla. He eivät ymmärrä urbaania elämää, vaan luulevat kaikkia ihmisiä ehkä kaltaisikseen, jotka eivät osaa liikkua ja elää kapungissa. Helsinki (eivät naapurit Espoo ja Vantaa) on jo kasvanut sen verran "metropoliksi", että kaupunki on liian suuri pikkukaupunkimaiselle autoon perustuvalle liikkumiskulttuurille.
Näiden autoihmisten on vaikea myöntää, että kasvun myötä auton käytön mahdollisuus heikkenee kaiken aikaa. Siksi on turhaa käyttää tilaa ja rahaa autoiluun, joka supistuu kasvun myötä marginaali-ilmiöksi. Todellisissa suurkaupungeissa ei edes omisteta enää autoa.
Helsingissä on vielä opittavana, miten liikennettä suunnitellaan suurkaupungin tapaan - joukkoliikenteenä. Eivät ihmiset hanki ja käytä autoja, jos heidän ei ole pakko. Siten viimeksi torstaina kaupunkisuunittelulautakunnassa jälleen kuulemani väite "kun kuitenkin kaikki liikkuvat autolla" osoittaa puutetta ymmärtää kaupungin kehitystä ja kyvyttömyyttä suunnitella kaupunkia hallitusti.
Antero