Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tässähän on sellainen tilanne, että bussiliikenteen suurin ongelma on sen ainoa etu. Eli se, että bussi kulkee yleisellä katuverkolla. Sillä säästetään tekemästä erillistä joukkoliikenteen väylästöä. Mutta kun sitä ei tehdä, bussi ei ole kilpailukykyinen henkilöauton kanssa Espoon tyyppisessä hajarakenteessa. Eikä sitä ole metrokaan, kun se kulkee moottoritien suunnassa parkkiluolastojen välillä. Auto voittaa siinäkin, koska auto palvelee ilman liityntäliikennettä ja vaihtamista, ja silti sillä pääsee lähemmäksi ostoparatiisien ovia kuin metrolla.Katumaasturimiesten siirtäminen joukkoliikenteeseen myös Espoon sisäisillä matkoilla saattaa olla suhteellisen haasteellista ja linjaston (jopa sisäisen) suunnittelu metrosentrisyyden paineessa voi osoittautua ylivoimaiseksi tehtäväksi.
Autoilulle kilpailukykyinen joukkoliikenne kulkee rakennettujen alueiden välillä alueen sisältä toisen sisälle. Eikä se kulje tieverkon mukaan, koska sen ei tarvitse, kun sillä ei ole kumipyöräliikenteen ympäristöhaittoja. Siten se oikaisee autoille pakollisen kiertämisen pääväylillä, jotka ovat erillään rakentamisesta. Meillä vaan ei tällaista ymmärretä. Ratikat tehdään kaduille autojen sekaan ikään kuin ei olisi mitään opittu sähköraitioliikenteen yli 100-vuotisestsa historiasta. Ja metrokin tehdään kilpailemaan moottoritien kanssa. Ruoholahden ja Kampin väli on ainoa paikka, jossa metro pärjää autoille – niin kauan kun keskustatunnelia ei tehdä.
Mitä nyt tuollaisen luokkaa 700 miljoonaa. Virallisen Matinkylän metron hinnan suhteen laskettuna Kivenlahden metro vain tuplaa vahingon. Mutta ollaan eurooppalaisia ja työllistetään itäeurooppalaisia kaivosmiehiä. Lienevät heidän pimeätkin palkkansa moninkertaiset kotiseutujen paikalliseen palkkatasoon nähden.Vaikka Länsimetro itsessään on valtava virhe, niin Kivenlahden jatko tuskin tätä virhettä ainakaan merkittävästi pahentaa.
Mitähän metro maksaisi, jos sen tekisivät suomalaiset työehtosopimusten mukaisin palkoin?
Antero