Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tuo on tietty esimerkki ja aineisto on Keski-Euroopasta. Tärkein kuvan viesti on, että ei ole olemassa sitä yksiselitteistä rajaa, miten kauas palvelu ulottuu.Tämä on yksi tutkimus. Periaate on oletettavasti oikea, mutta luvut eivät välttämättä kaikkialla ole samoja. Tieteentekijänä toivottavasti tiedätkin, ettei yksittäinen tutkimus vielä ole totuus. Paljon tyhjää parempi kyllä.
Olennaistahan olisi selvittää, mikä on tilanne meillä ja mieluiten vielä löytää tekijöitä, jotka vaikuttavat käyttäytymiseen. Valitettavasti LiTu 2008 on tehty niin, ettei siellä ole kysytty kävelymatkojen pituutta. Joten todellista tietoa seudun joukkoliikenteen käyttäjien kävelyhalukkuudesta ei liene olemassa.
Minusta tämä oli hyvin mielenkiintoista luettavaa. Omat subjektiiviset havaintoni ovat lähestulkoon päinvastaiset. Menosuunnassa liityntäbussi on yleisin kulkutapa ja hyvin autoistuneelta omakotialueelta löytyy yllättävänkin paljon nousijoita. Aikatulun mukaan eletään, kukaan ei viitsi lähteä seisoskelemaan satunnaisesti 20 minuutin vuorovälillä. Paluusuuntaan joudun usein kävelemään, koska kävelyaika on lyhyempi kuin vuoroväli. Mutta lienen itse poikkeus, sillä jos bussin lähtö osuu kohdalle, siinä on matkustajia jälleen mielestäni yllättävän paljon. Jos on huono sää, saatan jäädä odottelemaan itsekin. Porukkaa kertyy pysäkille metron vuorovälin rytmissä. Kävelyinto ei loista, eikä matkustajan ikä tms. näytä vaikuttavan. Usein on poistujia jo ekalla pysäkillä eli noin 250 m. päässä Itiksen lähtölaiturista. Saattavat olla olleet seisomassa bussia odottamassa jo ennen kuin itse osun paikalle. Siis olisivat ehtineet kävellen perille jo monta kertaa. Syynä eivät ole kantamukset.Täällä on sen verran norsunluutorneilua, että heitänpä tähän mausteeksi muutaman oman rehellisesti subjektiivisen havaintoni.
Liikun itse epäsäännöllisesti, joten havainnot ovat kaikilta vuorokaudenajoilta, ei vain työmatkaliikenteestä.
Antero