Tuo kohtuullinen kävelymatka on aika suhteellinen käsite. Toki lyhyempi on parempi kuin pitkä ja keävelijöiden määrä pienenee kun matka pitenee, mutta kilometrin kävelyetäisyyteen asti on aika paljon kävelijöitä, vasta kun mennään kunnolla sen yli kävelijöiden määrä tipahtaa rajusti.
Mä vähän luulen, että olet taas vaihteeksi vetänyt tuon rajan aika lailla hatusta. Tuskin nyt on sattuma, että ihan kansainvälisesti pysäkin/aseman vaikutusaluetta arvioidaan 250m - 600m säteisellä ympyrällä. Että eiköhän se olennainen muutos tule tuossa. Sillä varauksella, että mitä pitempi koko matka on, sitä pidemmän matkan ihmiset ovat valmiita kävelemään: jos matka kaupungille joka tapauksessa kestää 1,5 tuntia, niin kilometrin kävely ei siinä paljoa tunnu.
Sinällään on oikein huomioida, että raideliikenteen asema ulottaa vaikutuksensa hyvinkin kilometrin päähän, kahdenkin, jos palvelu asemalta eteenpäin on erinomaista. Varsinkin kun tutkitaan linjan (liiketaloudellista) kannattavuutta, niin tämä seikka on ihan merkitsevä, matkustajia tulee kauempaakin kuin ihan aseman ympäristöstä. Mutta sitten toisinpäin: alue, jonka joukkoliikenneyhteys on raideliikenteen asema kilometrin päässä, on alue, jonka joukkoliikennepalvelut ovat heikot, liityntäliikenne voi tehdä siitä tyydyttävän, ehkä jopa hyvänkin. Heikko palvelutaso taas tarkoittaa heikkoa joukkoliikenteen kulkutapaosuutta. Vaan ei tietenkään olematonta, se voi hyvinkin olla vaikka 15%, isomman alueen tapauksessa siis ihan merkittävä määrä ihmisiä, joiden palvelemiseen on suhtauduttava vakavasti. Mutta jos oikeasti pyritään eurooppalaisiin kulkutapaosuuksiin, niin tällaisia heikosti tai tyydyttävästi palveltuja alueita ei saisi olla suhteessa kovin paljon, ainakin yli puolen asukkaista pitäisi olla hyvien yhteyksien äärellä, siis alle 400 m etäisyydellä lähimmästä joukkoliikennepysäkistä ja tältä pysäkiltä vuoroväli vähintään 20 minuuttia tunnissa. (arvot enemmän suuntaa-antavia, riippuu tavoitellusta kulkutapaosuudesta)
Länsimetron tapauksessa vaan pieni osa ihmisistä asuu asemien välittömässä ympäristössä, joissa siis on hyvä taikka erinomainen palvelutaso. Osuus on paljon pienempi, kuin idässä, missä ehkä ollaan sellaisessa rajatapauksessa, että voidaanko puhua kohtuullisesta tilanteesta. Suurin osa on liityntäliikenteen varassa ja näistä vielä aika iso osa pitkän liityntämatkan päässä. Huomattavalle osalle eteläespoolaisista ei kävely tule edes periaatteessa kyseeseen liityntämatkana. Kun tilanne on mikä on, niin paukut olisi laitettava mahdollisimman tasokkaaseen liityntäliikenteeseen. Valitettavasti;
Toki matkan kokonaisrasitus vaikuttaa, kun metrossa ja lähijunissa on yleensä ihan hyvin istumapaikkoja ja niillä on mukava matkustaa, kävely vähän pidempääkin houkuttaa. Usein vielä vaihtoehtona on mennä liityntäbussilla, mutta silti monet kävelevät mieluummin kilometrin, ainakin jos ei sada tai ole kauhean kylmä.
Minä en tulkitse tätä niin, että metro olisi poikkeuksellisen hyvä houkuttelemaan matkustajia, vaan että liityntäliikenne ei tarjoa kovin hyvää palvelutasoa, jos merkittävä osa käyttäjistä kävelee. Kääntäen tämä tarkoittaa: niille, joille kilometrin kävelymatka on liikaa, vaihtoehtona tulee todennäköisemmin oma auto ennen liityntäliikennettä.
Voin kokeilla kaivaa vähän tilastoaineistoa, mutta jo heti suoralta voin sanoa, että joukkoliikenteen kulkutapaosuus alkaa selkeästi laskea, kun asemalle on kävelymatkaa päältä puoli kilometriä. Korostettakoon vielä kerran, ei tietenkään merkityksettömästi. Mutta oikea kysymys on, millaista kulkutapaosuutta haetaan. Järjestelmä on oikein hyvä ja palvelee niin kuin pitää, jos tuollainen 10 - 20% on tavoite, mutta vaikka 40% (mihin pitäisi mennä, jos seutu oikeasti kasvaa) se mitä halutaan, niin tarvitaan aivan toisenlaista otetta.
---------- Viesti lisätty kello 22:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:11 ----------
No
tässä (pdf) ainakin olisi ihan hyviä karttoja siitä, kuinka tällä hetkellä Helsingin seutu jakaantuu erilaisiin vyöhykkeisiin joukkoliikenteen käyttöosuuden mukaan. Siitä voi hahmotella mielessään, kuinka länsimetro vaikuttaa kuvioon. Tai kuinka jotkut muut ratkaisut saattaisivat...