Mitenhän se vertautuu edes muihin pohjois-amerikkalaiskaupunkeihin?
Wikipedia sanoo seuraavaa
As of September 2010, the combined Metro Red and Purple lines averaged a weekday ridership of 148,214,[1] making it the ninth busiest rapid transit system in the United States. Taking overall track length into consideration, Metro Rail's heavy rail lines transport 9,348 passengers per route mile, making this the ninth busiest system per length. This is still far lower ridership than transit systems of New York City, Boston, and Philadelphia, but roughly the same ridership as the Washington Metro, a much larger heavy rail system.
Tuossa on vuoden 2010 lukuja. Yksittäisten linjojen sivuilla on viime vuoden päivittäisten nousujen numeroita, jotka näyttävät seuraavilta:
Red + Purple (raskasmetro, 16 asemaa, yhteinen osuus 6 asemaa) 171 163
Blue (light rail, 22 asemaa; 35,4 km) 90 109
Green (light rail, 14 asemaa; 32,2 km) 45 259
Gold (light rail, 21 asemaa; 31,7 km) 42 900
Orange (BRT, 14 asemaa; 22,5 km) 25 485
Toisin sanoen raskasmetron verkko on suunnilleen samaa luokkaa kuin Helsingissä ja siinä nousuja on jonkin verran vähemmän. LA:n raskasmetron matkustajamäärät näyttäisivät tosin olevan reippaassa kasvussa. Light rail -rataa on noin tuplamäärä Helsingin raitioteihin verrattuna ja nousujen määrä on karkeasti ottaen samaa luokkaa kuin Helsingissä, mutta ratojen luonne on tietysti katuratikkaan verrattuna aivan eri ja pysäkkiväli paljon pidempi. BRT-linjan pituus vastaa hyvinkin Jokeria ja nousuja on jonkin verran vähemmän. Tämähän näyttää aivan Helsingiltä... no vuotuinen sademäärä on aika erilainen. Los Angelesin kaupungissa asustaa 3,8 miljoonaa ihmistä, metropolialueella 15 miljoonaa. Julkisten osuus matkoista ei voine olla kovin korkea.
Viimeksi muokattu: