Kivenlahden metro

Muistaakseni Raide-YVA kuitenkin ennusti metron nostavan joukkoliikenteen käyttöä Etelä-Espoossa. Jos siellä sanotaankin toisin, niin laita vaikka lainaus ko. raportista.

Yhteenvedossa lukee kuitenkin näin:
Raide-YVA sanoi:
Nykyisin Länsiväylällä kulkee kaupunkien rajan kohdalla noin 42 000 joukkoliikennematkustajaa vuorokaudessa. Etelä-Espoon ja Helsingin välillä joukkoliikennematkustajien määrä lisääntyy 5 000:lla metrojärjestelmässä verrattuna nykytyyppiseen bussiin.

Tuskin se sentään sisäistä liikennettä kasvattaisi yhdeksällä tuhannella, jos rajalla lisäys olisi vain 5 000.

Tosin samaan hengenvetoon väitetään, että pikaratikka vähentäisi joukkoliikennematkustajien määrää 15 000, joten eiköhän tuo +5 000 ole ihan yhtä puppua ja hatusta vedetty arvaus.
 
Yhteenvedossa lukee kuitenkin näin:


Tuskin se sentään sisäistä liikennettä kasvattaisi yhdeksällä tuhannella, jos rajalla lisäys olisi vain 5 000.

Tosin samaan hengenvetoon väitetään, että pikaratikka vähentäisi joukkoliikennematkustajien määrää 15 000, joten eiköhän tuo +5 000 ole ihan yhtä puppua ja hatusta vedetty arvaus.

YVA:n pikaraitiotie-ehdotus perustui vaihdolliseen yhteyteen, raitiotie olisi kulkenut vain Lauttasaareen tai Ruoholahteen asti jossa olisi vaihdettu metroon. Siksi heikompi tulos. Toisaalta toisena "pikaraitiotie"- vaihtoehtona oli ns kombi jossa ratiovaunu hyödyntää metrotunnelia välillä keskusta-Lauttasaari ja sen suosio olisi ollut samaa luokkaa kuin metron, ellei parempi?

Yleisesti ottaen niin YVA laadittiin jo yli 10 vuotta sitten ja maankäyttömuutokset arvioitiin pienemmiksi, ja toisaalta koko Helsingin seudun kasvukin pienemmäksi. Se on silti suuntaa-antava. Se ennustaa myös mm kehäykkösen autoliikenteelle pienempää kasvua jos länsimetro totautuu verrattuna siihen että oltaisiin jatlkettu länteen vain busseilla. Haarukkoihan metro, sitten kun se kulkee koko matkan idän ja lännen välillä ison joukon seudun poikki matkustavia kanssa.

t. Rainer
 
Hetkinen hetkinen! Mitenkäs sen metron kanssa sitten on? :)

No niin, eipäs nyt olkiukkoilla, vai olisiko tämä lillukanvarsia sittenkin? Pikaraitiotie ilmiselvästi tuottaa paljon heikomman tuloksen, koska se vastaa käytännössä sitä, että liityntäbussien vaihtoterminaali olisi Lauttasaaressa, ja että liityntäbussit ajaisivat Otaniemen kautta. Ei vaatine paljonkaan perehtymistä nähdäkseen ensi silmäyksellä, että tuollainen järjestelmä on paljon heikompi kuin sellainen, jossa edes 30 % matkoista voidaan tehdä suoraan metrolla, ja liityntäbussilinjat ovat muutenkin lyhyempiä ja nopeampia.

Tietenkään sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, minkälaisen tuloksen hyvä pikaraitiotiejärjestelmä Etelä-Espoossa tuottaisi.
 
No niin, eipäs nyt olkiukkoilla, vai olisiko tämä lillukanvarsia sittenkin? Pikaraitiotie ilmiselvästi tuottaa paljon heikomman tuloksen, koska se vastaa käytännössä sitä, että liityntäbussien vaihtoterminaali olisi Lauttasaaressa, ja että liityntäbussit ajaisivat Otaniemen kautta. Ei vaatine paljonkaan perehtymistä nähdäkseen ensi silmäyksellä, että tuollainen järjestelmä on paljon heikompi kuin sellainen, jossa edes 30 % matkoista voidaan tehdä suoraan metrolla, ja liityntäbussilinjat ovat muutenkin lyhyempiä ja nopeampia.

Jos idässä jonkin laskelman mukaan vain noin 25 % metron käyttäjistä tekee liityntänousun idässä, miksi lännessä tuo luku olisi 70 %? Tai liittymäbussillla kulkevien määrä olisi edes lähellä tuota?

Eiköhän suuri osa myös länsimetrolla kulkijoista pärjää ilman liityntää, ovathan länsiväylän varren tärkeimmät työpaikka- opiskelu- sekä palvelukeskittymät kävelyetäisyydellä metroasemista. Toki liittyjien määrä riippuu siitä, onko metro rakennettu Kivenlahteen vai Matinkylään. Kivenlahden jatko vähentää liittymäbussien tarvetta merkittävästi.
 
Raide-YVAa on kritisoitu niin laajalti ja osoitettu se suurelta osalta ihan hatusta vedetyksi, että minusta on suorastaan epäeettistä vedota Raide-YVAan lähteenä silloin, kun siinä joku yksityiskohta sattuu vastaamaan omia mielipiteitä.

Kokonaisuutena metrolla matkustaa vuonna 2020 varmaankin enemmän ihmisiä kuin busseilla 2012. Metroaseman lähellä asuvalle metro on hyvää joukkoliikennettä, ja Espoohan kaavoittaa kovaa vauhtia asuntoja metroasemille. Sieltä niitä uusia matkustajia tulee. Kauempana metroasemista uskoisin, että joukkoliikenteen käyttö laskee nykyisestä. Mutta uusrakentaminen asemien lähellä on niin vilkasta, että vaaka asettuu plussapuolelle. Mitään matkustajaryntäystä en silti usko syntyvän, kun ei syntynyt idässäkään.
 
Jos idässä jonkin laskelman mukaan vain noin 25 % metron käyttäjistä tekee liityntänousun idässä, miksi lännessä tuo luku olisi 70 %? Tai liittymäbussillla kulkevien määrä olisi edes lähellä tuota?

Tilanne olisi vertailukelpoinen, jos metro päättyisi Itäkeskukseen. Tuon 30 % muistan vain nähneeni jossain. Kivenlahden metro keikauttaa sitä runsaasti ylöspäin. Pointtini ei kuitenkaan liity sen prosenttiluvun suuruuteen, vaan siihen, että se on yli 0 %.
 
Pointtini ei kuitenkaan liity sen prosenttiluvun suuruuteen, vaan siihen, että se on yli 0 %.

Liityntäprosentti eli vaihdollisten matkojen osuus on Etelä-Espoon sisäisissä ja Etelä-Espooseen suuntautuvissa matkoissa tälläkin hetkellä selvästi suurempi kuin 0 %. Eli vertailutilanteena ei minusta pidä kannata tilannetta, jossa vaihtoja ei ole ollenkaan. Joukkoliikenne ei pysty palvelemaan kaikkia suorilla yhteyksillä ovelta ovelle.
 
Eli vertailutilanteena ei minusta pidä kannata tilannetta, jossa vaihtoja ei ole ollenkaan.

Luepas nyt se viestini uudelleen, jotta ymmärrät ajatukseni siinä. 0 % tarkoittaa siinä, että vaihtomatkoja on 100 % ja vaihdottomia matkoja 0 % tilanteessa, jossa metro päättyy Lauttasaareen.

Ei nyt tietysti tarkalleen ottaen 0 %, koska joku päättää matkansa siihen Lauttasaaren liityntäterminaaliinkin. Mutta se menee pyöristysvirheeseen.
 
Raide-YVAa on kritisoitu niin laajalti ja osoitettu se suurelta osalta ihan hatusta vedetyksi, että minusta on suorastaan epäeettistä vedota Raide-YVAan lähteenä silloin, kun siinä joku yksityiskohta sattuu vastaamaan omia mielipiteitä.

En välttämättä itse ajattele, että metro pienentäisi joukkoliikenteen osuutta Etelä-Espoon liikenteestä - asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan sitä kuin muiden tekemien selvitysten perusteella. Olet kuitenkin oikeassa, Raide-YVAn tapauksessa selvitys on myös sisäisesti ristiriitainen, ja sen perusteella on vaikea päätellä juuri mitään. Olisinkin mielelläni nähnyt jonkun toisenkin lähteen.
 
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/lansimetron+jatke+kayntiin+jo+ensi+vuonna/a810896

Tekniikka& Talous sanoi:
Länsimetron jatke käyntiin jo ensi vuonna?

Espoon Matinkylästä Kivenlahteen etenevän Länsimetron jatkeen hankesuunnitelma on valmistunut. Jatkeen rakennuskustannuksiksi on alustavasti arvioitu 767 miljoona euroa -- Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Loukon mukaan louhintatöiden suoralla jatkamisella saatettaisiin säästää jopa sata miljoonaa euroa. -- Metron jatkeen rakentaminen ei kuitenkaan lähde liikkeelle, mikäli valtio ei osallistu kustannuksiin.

Että näin on nyt Louko päättänyt.
 
Kaikki metroinvestointeihin liittyvät kustannukset ovat aivan tähtitieteellisiä hyötyihin nähden, mutta siihen on olosuhteissamme turruttu. Ilmeisesti sopivat rakennusliikkeetkin ovat jo tiedossa, koska loppusumma tiedetään noin tarkasti.
 
Metromatikalla laskettuna hinnaksi tulee:

Louhintakoneiden siirtäminen varikolle ja takaisin jää pois, joten 767-100 milj. euroa.
30 % maksaa valtio, ja valtion rahathan eivät ole kenenkään rahoja, joten 0,7 x (767 - 100) milj. euroa.

Todellinen Kustannus ja Oikea Hinta on siis tällöin 466,9 miljoonaa euroa.

Tämä kuitenkin vain, mikäli ei haaskata aikaa ja rahaa typeriin automaattiajon hylkäämisiin sekä turhiin, laillisiin valitusmenettelyihin. Muutoin korot juoksevat ja bussit ajavat, jolloin hinta jopa saattaisi nousta.
 
Laitanpa tännekin tähän liittyvän asian, jonka kirjoitin Facebookiin vastauksena Martti Tieaholle 16.4.2012:

Tieaho:
Antero, kerropa kokeeksi summat, kuka maksaa ja kenelle ja kuinka paljon. Ja mikä maksuissa on lainoituksen korkojen määrä? Ja kuka rakentaa lisää "metroahimmeleitä" itään ja länteen".

Minä:
No ethän vähää pyydäkään! Ja kun Länsimetro Oy ei julkista taloustietoja, on vaikea sanoa, minkä hintaisia lainoja ja urakoita siellä puuhataan.

Jos arvioidaan, että Länsimetro Oy ottaa lainaa 900 miljoonaa 30 vuodeksi 1,5 % korolla, annuiteettina laskien rahoituksen hinnasta 20 % tulee olemaan korkoa. Vuosittainen rahoituskulu on 37,5 M€. Hankesuunnitelmassa länsimetron ylläpitokustannukseksi oli laskettu 14,8 M€ ja liikennöintikuluksi -10,6 M€. Miinusmerkki siis siitä, että metron ja liityntäbussien liikennöinti olisi 10,6 M€ halvempaa kuin pelkät bussit nyt. HKL-metroliikenteen myynti kasvaa ja bussifirmojen myynti laskee, mutta HSL:n ostojen summa on 10,6 M€ alhaisempi. Yhteenlaskettuna länsimetro lisää joukkoliikenteen kustannuksia 41,7 M€ vuodessa.

Länsimetro Oy on kertonut, että Espoon metroasemilla on päivittäin 90.000 käyttäjää ja Helsingin asemilla 30.000. Sen perusteella voi arvioida, että 75 % metron matkustajista on espoolaisia eli Espoo maksaa 75 % edellä lasketuista lisäkuluista, 31,3 M€. Tuossa summassa on korkoja keskimäärin 5,6 M€.

Espoon kuntaosuus tullee tänä vuonna olemaan HSL:n budjetin mukaan noin 56 M€. Länsimetro siis tuo tähän 31 M€:n eli 55 %:n korotuksen. Budjetin lipputulot ovat 54 M€. Metron jälkeen joukkoliikenteen subventio Espoossa on 62 %.

Kuka rakentaa metroa itään ja länteen? Itään varmaan Helsingin kaupunki ja länteen Espoon kaupunki. Siis Matinkylästä länteen. Kun sen pituudeksi Kivenlahteen tulee 7 km ja tämä edeltävä vaihe oli 14 km, niin karkealla haarukalla voi arvata, että varmaan vaikutus Espoon joukkoliikenteen menoihin on puolet siitä mitä Matinkylän metrolla. Siis 15,6 M€. Ei varmaan ihan näin mene, kun kustannusarvio on 610 M€, josta seuraa, että rahoituskulut ovat 2/3 Matinkylän metron rahoituskuluista. Lisäksi kaikki asemat ovat Espoossa, joten Espoolaisten käyttöosuus lienee lähes 100 %. Hihoja heilutellen Kivenlahden metro nostanee Espoon joukkoliikenteen kustannuksia 27,5 M€.

Jos Espooseen rakennetaan metron myötä paljon lisää, Suomenojan puhdistamon ja lintuhetteikköjen alueellekin vaikka 10.000 asukasta, pitäisi tulla lisää joukkoliikenteen käyttäjiä ja lipputuloja. Vuoden 2005 raide-YVA ei kuitenkaan joukkoliikenteen käyttäjiä lisää luvannut, ja viime aikoina Länsimetro Oy ja HKL ovat keskittyneet todistamaan, että metrossa on vähän matkustajia.
 
Takaisin
Ylös