Laitanpa tännekin tähän liittyvän asian, jonka kirjoitin Facebookiin vastauksena Martti Tieaholle 16.4.2012:
Tieaho:
Antero, kerropa kokeeksi summat, kuka maksaa ja kenelle ja kuinka paljon. Ja mikä maksuissa on lainoituksen korkojen määrä? Ja kuka rakentaa lisää "metroahimmeleitä" itään ja länteen".
Minä:
No ethän vähää pyydäkään! Ja kun Länsimetro Oy ei julkista taloustietoja, on vaikea sanoa, minkä hintaisia lainoja ja urakoita siellä puuhataan.
Jos arvioidaan, että Länsimetro Oy ottaa lainaa 900 miljoonaa 30 vuodeksi 1,5 % korolla, annuiteettina laskien rahoituksen hinnasta 20 % tulee olemaan korkoa. Vuosittainen rahoituskulu on 37,5 M€. Hankesuunnitelmassa länsimetron ylläpitokustannukseksi oli laskettu 14,8 M€ ja liikennöintikuluksi -10,6 M€. Miinusmerkki siis siitä, että metron ja liityntäbussien liikennöinti olisi 10,6 M€ halvempaa kuin pelkät bussit nyt. HKL-metroliikenteen myynti kasvaa ja bussifirmojen myynti laskee, mutta HSL:n ostojen summa on 10,6 M€ alhaisempi. Yhteenlaskettuna länsimetro lisää joukkoliikenteen kustannuksia 41,7 M€ vuodessa.
Länsimetro Oy on kertonut, että Espoon metroasemilla on päivittäin 90.000 käyttäjää ja Helsingin asemilla 30.000. Sen perusteella voi arvioida, että 75 % metron matkustajista on espoolaisia eli Espoo maksaa 75 % edellä lasketuista lisäkuluista, 31,3 M€. Tuossa summassa on korkoja keskimäärin 5,6 M€.
Espoon kuntaosuus tullee tänä vuonna olemaan HSL:n budjetin mukaan noin 56 M€. Länsimetro siis tuo tähän 31 M€:n eli 55 %:n korotuksen. Budjetin lipputulot ovat 54 M€. Metron jälkeen joukkoliikenteen subventio Espoossa on 62 %.
Kuka rakentaa metroa itään ja länteen? Itään varmaan Helsingin kaupunki ja länteen Espoon kaupunki. Siis Matinkylästä länteen. Kun sen pituudeksi Kivenlahteen tulee 7 km ja tämä edeltävä vaihe oli 14 km, niin karkealla haarukalla voi arvata, että varmaan vaikutus Espoon joukkoliikenteen menoihin on puolet siitä mitä Matinkylän metrolla. Siis 15,6 M€. Ei varmaan ihan näin mene, kun kustannusarvio on 610 M€, josta seuraa, että rahoituskulut ovat 2/3 Matinkylän metron rahoituskuluista. Lisäksi kaikki asemat ovat Espoossa, joten Espoolaisten käyttöosuus lienee lähes 100 %. Hihoja heilutellen Kivenlahden metro nostanee Espoon joukkoliikenteen kustannuksia 27,5 M€.
Jos Espooseen rakennetaan metron myötä paljon lisää, Suomenojan puhdistamon ja lintuhetteikköjen alueellekin vaikka 10.000 asukasta, pitäisi tulla lisää joukkoliikenteen käyttäjiä ja lipputuloja. Vuoden 2005 raide-YVA ei kuitenkaan joukkoliikenteen käyttäjiä lisää luvannut, ja viime aikoina Länsimetro Oy ja HKL ovat keskittyneet todistamaan, että metrossa on vähän matkustajia.