...kaupunginjohtaja Mäkeläkin vakuuttaa: "Kaikissa keskusteluissa on todettu, että metron jatkaminen ilman viivytystä on perusteltua."
Ei kuitenkaan ihan kaikissa. Mäkelän muisti tuntuu olevan tässä asiassa valikoiva. Espoon kaupunki on pyytänyt Liikenne- ja viestintäministeriöltä rahaa Kivenlahden metroon kirjeellään 10.6.2013. Kirjeen on allekirjoittanut kaupunginjohtaja Mäkelä. Ministeriön ylijohtaja Minna Kivimäki on vastannut Espoon kaupungille 24.6.2013. Kirje on osoitettu kaupunginjohtaja Mäkelälle.
Kivimäki on todennut vastauksessaan asiaan liittyvät tosiasiat. Että MAL-sopimuksessa kesällä 2012 ja seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (HLJ) 2011 Kivenlahden metron aika ei ole nyt. Kivenlahden metro on liikennejärjestelmäsopimuksessa sijalla 11 hankkeissa, joita on ehdotettu aloitettavaksi 2020 mennessä. MAL-sopimus (Maankäyttö, asuminen ja liikenne) on tehty vuoteen 2015 asti, eikä Kivenlahden metro kuulu siihen lainkaan.
Kivimäki huomauttaa vastauksessaan myös siitä, että Kivenlahden metron hinta on HLJ-suunnitelmasta noussut kaksinkertaiseksi.
Espoo on itse ollut näitä sopimuksia tekemässä ja asiat hyväksynyt.
Kivimäen vastauksessa todetaan se, mitä valtion puolesta on em. sopimuksissa luvattu. Eli että LVM tukee raideliikennehankkeiden suunnitteluvalmiuksia ja harkitsee osallistumista suunnittelukustannuksiin. Hallitusohjelmaan ei Kivenlahden metro sisältynyt eikä sisälly myöskään vuoden 2014 budjettiin.
Siihen ei Kivimäen vastauksessa puututtu, että Espoon esittämät perustelut rahan pyytämiselle eivät täytä niitä vaatimuksia, joiden perusteella LVM hakerahoituksesta päättää. Mutta ei tästä asiasta huomauttamista vastaukseen asiallisesti tarvinnutkaan liittää. Sillä vastaus oli kieltävä, ja kiellon perustelut löytyivät muista asioista kuin siitä, ettei pyyntö sisältänyt tarvittavia perusteluita.
Espoon kirjelmässä esitetyt perustelut rajoittuvat siihen, mitä lehdistä on saatu lukea ja mitä Espoo lobbasi valtiovarainvaliokunnan liikennejaoksen mietintöön kutsuessaan jaoksen kylään Espooseen. Tosin viime kesänä Espoo kirjoitti, että louhinnat valmistuvat vuoden 2013 lopulla. Valiokunnan jaokselle taidettiin sanoa, että vuodenvaihteessa ja nyt louhinnat ovat Espoon mukaan loppumassa ensi kuussa.
Louko–Mäkelä -menetelmällä määritellyt 100–200 miljoonan säästöt esiintyvät jo viime kesän kirjeessä. Kirjeessä puhutaan rakentamiskustannuksista yleensä. Mediassa Louko on puhunut enimmäkseen louhintakustannuksista, koska on selittänyt, että kun samat urakoitsijat jatkavat louhintoja katkotta (ja siten ilmeisesti kilpailuttamatta), niin juuri siitä tulee säästöä.
Lisäksi metrokiirettä perustellaan sillä, että palvelutaso paranee ja joukkoliikenteen kustannussäästöt aikaistuvat. Kumpikaan ei pitäne paikkaansa. Kivenlahdesta ja Soukasta tulee mitä ilmeisemmin lyhyempi matka-aika Helsinkiin Länsiväylää Matinkylään ajavalla liityntäbussilla kuin ajamalla liityntäbussilla Kivenlahden tai Soukan metroasemalle ja siitä Länsiväyläbussia hitaammalla metrolla itään päin. Ja kun pelkkä rahoituskustannus on yli 20 M€ vuodessa ja siihen radan ja asemien noin 10 M€:n ylläpito päälle, joukkoliikenteen kustannukset eivät suinkaan säästy vaan lisääntyvät reippaasti siitä, mitä maksaa muutaman kilometrin ajo busseilla Länsiväylällä.
Eli mitään liikenteellisiä perusteluita Kivenlahden metrolle ei ole.
Kaikki edellä sanottu selittääkin hyvin, miksi Espoo ei teetä Kivenlahden metrosta LVM:n edellyttämää vaikutusarviota ja yhteiskuntataloudellista laskelmaa. Kun matka-ajat pitenevät nykyisillä asukkailla (Espoon anomuskirjeen mukaan 70.000) ja joukkoliikenteen operointi kallistuu, Finnoon ja Kaitaan 50.000 uutta asukasta (määrä Espoon anomuskirjeestä) eivät riitä muuttamaan laskelmaa plussan puolelle. Voihan olla, että tämä laskelma on jo hankesuunnitelman yhteydessä tehty, mutta unohtunut laittaa mukaan julkiseen raporttiin.
Siis sen sijaan, että Espoo pitäytyisi tekemissään sopimuksissa ja noudattaisi niitä hankerahoituksen sääntöjä, joita mm. Tampere ja Turku raitioteidensä kanssa noudattavat, Espoo on lähtenyt perusteettomaan lobbaus- ja mediakampanjaan. Eduskunnan valiokuntaa kestitään, sille toimitetaan tekstiä kopioitavaksi mietintöön, ja toimittajille toistetaan väitteitä, jotka Louko on julkisesti jo myöntänyt perusteettomiksi (HBL 19.12.2013).
Tasavallan presidentti on tänään valtiopäivien avajaisissa muistuttanut velaksi elämisen vahingollisuudesta. TV-haastattelussa presidentti muistutti, että jo 6 vuotta on otettu velkaa velan päälle ja aina keksitty selityksiä, miksi velan ottamista ei lopeteta. Valtiovarainvaliokunta esitti mietinnössään, että siihen lobattu Kivenlahden metrorahoitus otetaan valtion velaksi. Mistään muusta valiokunta ei siis ajatellut metron hyväksi luopua. Ja Espoo ottaisi itse velkaa 600 M€, summa löytyy Espoon taloussuunnitelmista.
Ehkäpä taustalla onkin salaliitto Espoon liittämiseksi Helsinkiin. Kun Espoosta tulee Suomen velkaisin kunta yli 10.000 €/asukas velalla, valtioneuvosto saa siitä syyn liittää Espoon Helsinkiin ihan omalla päätöksellään. Ja samalla napsahtaa jokaista helsinkiläistä kohden 3000 € Espoon velkaa. Minua ei kyllä kiinnosta.
Antero