Rakennusten käyttötarkoitusta voi muuttaa. Joku hinta on silläkin, että tontin ovat täysin alimittaisessa käytössä 40 vuotta odottamassa jotain tulevaisuutta. Tuo taitaa sitä paitsi olla nykymaailman elementtitalon käyttöikä.
Ja käyttötarkoituksia on muutettukin. Helsingin ja muidenkin suomalaisten kaupunkien keskustat ovat täynnä rakennuksia, jotka ovat muussa kuin alkuperäisessä käytössään. 1970-luvulla konttoristuminen oli kovaa, ja edelleen kantakaupunki on pullollaan entisiä asuinrakennuksia, jotka ovat täynnä toimitiloja nykyään. Mutta on tehty myös toisin päin. Kuten Helsinginkadulla urheilutaloa vastapäätä oleva nykyinen asuinkerrostalo, joka ennen oli oppilaitos. Espan ja Manskun nurkalla oleva Wulffin kulma on nykyään osa Stockamnnin tavarataloa. Sitä ennen se oli liiketiloina ja alun perin lienee tehty asuintaloksi sekin.
Ei hyvillä paikoilla tontteja todellakan tyhjillään pidetä tulevaisuutta odottamassa. Eivätkä ne pysy tyhjinä. Sen sijaan huonoilla paikolla tontit pysyvät tyhjinä tai toisarvoisessa käytössä, kun niillä ei ole todellista käyttöarvoa. Metron radanvarsi on näitä pullollaan. Markkinat ja metrofanien puheet eivät ihan osu yhteen. Selityksiä toki löytyy ja lienevät ihan oikein ne selitykset. Tosiasia kun on, että metro ei Helsingissä maan arvoa ja menekkiä luo, täytyy olla jotain muutakin.
Kun ketju on Kivenlahden metro, niin täytynee todeta, että Länsiväylän käytävässä on ihan sama tilanne kuin Itäväylän käytävässä. Maan haluttavuus ja arvo perustuvat aivan muuhun kuin metroon tai siihen, ettei sitä ole. Sillä tässä on mennyt yli 30 vuotta, jolloin idässä on ollut metro ja maa ei mene kaupaksi ja lännessä ei ole ollut metroa, mutta maa on mennyt kaupaksi.
Jos metro olisi niin ihmeellinen rahasampo, rakennusliikkeet olisivat jo nostureineen Finnoossa ja Kaitaalla sekä tyrkyttämässä Espoon kamreereille rahaa metron rakentamiseen. Liike-elämässä raha etsii tuottavia sijoituskohteita ja tuottamattomat sijoituskohteet etsivät rahaa. Raha ei ole hakeutunut metrotyömaalle, eikä Kivenlahden metrolle ole rahaa siitä yksinkertaisesta syystä, että metroon pantu raha ei vaan tuota.
Antero