Muiden rakennusten osalta netissä oleva tilastointi on sen verran huono, etten voi arviotani niiden valmistumisvuosista (ehkä 80 % rakennettu 1975 jälkeen) voi nettitietojen perusteella suoraan todistaa. Ympärilleen katsellen voi toki Itä-Helsingissä todeta, että paljon on 1975 jälkeen rakennettu ja purettukin. Muu rakennuskanta uusiutuu yleensä paljon nopeammin kuin asuinrakennuskanta.
Hyvä, siitä se lähtee. Netistä löytyvät aluesarjat tilastomuodossa, ja niistä voi tallentaa sopivia poimintoja omaan jatkokäsittelyyn myös Excel-taulukoksi. Sieltä löytyvät kerrosalat koko rakennuskannasta, eli myös muusta kuin asunnoista. Katso
http://www.aluesarjat.fi
Vaikka rakennukset eivät matkustakaan, niin voi näistä asuntokerrosaloista todeta muutaman asian:
- Metro-idässä on rakennettu metron käyttöaikana asuinkerrosalaa suhteessa vähemmän (1,88) kuin koillisessa suurpiirissä (Lahdentien ja pääradan varsi) (2,52).
- Koko Espoossa on metron käyttöaikana rakennettu suhteessa enemmän (2,60) asuinkerrosalaa kuin Helsingissä missään.
- Länsiväylän käytävässä on rakennettu asuinkerrosalaa metron käyttöaikana suhteessa enemmän (2,18) kuin metro-idässä, mutta vähemmän kuin H:gin koillisessa suurpiirissä.
- Vähiten metron käyttöaikana on Espoossa kasvanut Tapiolan suurpiiri (1,66).
Jos sitten pohditaan sitä, mitä metro on vaikuttanut, niin ei se näytä vaikuttaneen oikein mitään. Kaakkoisen suurpiirin kerrosalan kasvu on alkanut 1950-luvulla, ja asuinkerrosala on kasvanut tasaisesti samaan tahtiin ennen ja jälkeen metron käyttöönoton. Itäisen suurpiirin kasvu on alkanut 1960-luvulla, ja sekin on ollut samaa vauhtia ennen ja jälkeen metron avaamisen. Metron käyttöönottovuosi ei näy mitenkään muidenkaan alueiden asuinkerrosalan lisäyksessä, kuten kuvasta alla näkyy.
Kun tarkastellaan Espoota, ei sielläkään näytä vaikuttaneen mitään se, että siellä ei ole ollut metroa. ”Valmiiksi” rakennettua Tapiolaa lukuunottamatta asunkerrosalan kasvu on ollut tasaista siitä lähtien, kun kutakin suuraluetta on ryhdytty rakentamaan 1950- ja 1960-luvuilta lähtien.
Itä-Helsinki ei ole tällä (eikä muillakaan) mittarilla yhtään sen parempi kuin metroton vastineensa lännessä. Päin vastoin, erilaisin demografisin mittarein (viittaan Vaattovaaran ym. lukuisiin seutua käsitteleviin tutkimuksiin), Itä-Helsinki on pärjännyt huonommin. Ei liene syytä väittää, että se on metron vika. Mutta ei metro asiassa ole auttanutkaan.
Totuus on, että metro on seudun maankäytön tehokkuudella hukkaan heitettyä rahaa. Metsälähiörakentaminen jättää tilaa massiiviselle motariverkolle, kuten Espoossa nähdään. Eikä metro-itä ole tosiasiassa tässä yhtään huonompi. Ja joukkoliikenteen käytön keskittäminen väkisin heikentää joko joukkoliikenteen palvelutasoa tai asumisen tasoa, jos asuminen yritetään keskittää betonikolosseihin asemien ympärille. Onneksi tätä ei näytä tapahtuneen, ja Espoon lähiöt ovat samaa tasoa kuin metro-idän lähiöt.
Metron rakentaminen Kivenlahteen on vielä turhempaa kuin sen tekeminen Tapiolaankaan asti. Suomenojan savikon rakentaminen lähiöksi ei asiaa muuta, nykyinen liikennejärjestelmä sietää lisäkuorman. Ja autoilun lisäyshän on siedettävä, vaikka metro tehtäisiinkin. Sen, minkä metro tekee, voi saada huomattavasti halvemmalla ratikalla. Ja bonuksena saanee käännöksen joukkoliikenteen laskusta kasvuun. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka Bergen ja sen viimeisimmät uutiset.
Antero
PS: Ylläpito poistanee kuvan, jos se rikkoo JLF:n käytäntöjä.