Kuljettajien toiminta

Tuohon hidasteluun liittyen tuli vanhoja muistikuvia mieleen aiheesta.

93/94 olin Karamalmilla vuorotöissä ja erityisesti aamuvuorosta kotiin päin (l. Karamalmi-HKI linja-autoasema) eräs kuljettaja oli säännönmukaisesti hyvinkin 15min hitaampi kuin linjan normaalit kuljettajat.
Kyyti oli kyllä tasaista, mutta meno ei silti tuntunut kovin jouhevalta.

Joku ehkä muistaa linjanumeron ja liikennöitsijän.
Pysäkki on näemmä nimeltään Karanristi.

Toinen samalta aikakaudelta mieleen jäänyt kuski samoilta linjoilta oli nuori kaveri joka oli edellisen kuskin täysi vastakohta. Meno oli niin kisahenkistä, että automaattivaihteisen bussin vaihdekeppiä piti silti itse renkuttaa pakkovaihteilta isommalle ja takaisin. En tosin huomannut, että tämä kuski olisi ollut perillä sen nopeammin kuin "normaalisti" ajaneet kuskitkaan.
 
En nyt aio vääntää tästä liikennöitsijästä mitään, mutta tänään oli linjalla 572K erittäin hidasta kyytiä... Kehä 3:lla on Reittilokin mukaan ajeltu semmoista kuuttakymppiä (80 km/h alueella) ja Kyytitiellä kolmeakymppiä (Paikkatietoikkunan mukaan 60 km/h alueella?) sekä Lentoasemantiellä kolmeakymppiä (50 km/h alueella).

Toki aina voi sanoa, että kuljettajalla oli turvallisuuteen vedoten syy pitää yllä näin hidasta vauhtia, mutta hidasta se todella oli.
 
En nyt aio vääntää tästä liikennöitsijästä mitään, mutta tänään oli linjalla 572K erittäin hidasta kyytiä... Kehä 3:lla on Reittilokin mukaan ajeltu semmoista kuuttakymppiä (80 km/h alueella) ja Kyytitiellä kolmeakymppiä (Paikkatietoikkunan mukaan 60 km/h alueella?) sekä Lentoasemantiellä kolmeakymppiä (50 km/h alueella).

Toki aina voi sanoa, että kuljettajalla oli turvallisuuteen vedoten syy pitää yllä näin hidasta vauhtia, mutta hidasta se todella oli.
Kyytitie on nykyään 50kmh Vanhan Lahdentien itäpuolta lukuunottamatta, joka on 40kmh. Se onkin ainut pätkä missä tuo 30kmh olisi jollain muotoa hyväksyttävää...
 
Tässä ketjussa on keskusteltu hidastelusta aikaisemminkin. Mikäli muistan oikein kaikki alkoi siitä kun Nobina tai HSL halusi edistää täsmällisyytä siten ettei sanktioiden uhalla saisi mistään pysäkistä lähteä etuajassa. Matkustajana en ole seurannut tätä sen kummemmin enkä tiedä pitääkö tämä käsitys vielä paikkansa. Kuljettajat kertovat varmasti tämän päivän tilanteesta. Mutta edellyttäen että y.o. käsitykseni on oikein eikä mikään ole muuttunut sopisi tämä keskustelu pikemminkin sijoittaa semmoiseen ketjuun kun esim. "liikennöitsijöiden toiminta" tai "HSL:n toiminta" koska silloin työnantajan ohjeet voivat asettaa sen kuljettajat ikävään asemaan kun he huomaavat ajavansa etuajassa. Silloin täytyy käytännössä valita joko hidastelun tai pysäkeillä odottamisen välillä. Hidastelu ajon aikana ärsyttää sekä takana tulevaa likennettä että matkustajia ja pysäkeillä odottaminen minuuttikaupalla ennen likkeellelähtöä ärsyttää matkustajia sekin.

Mikäli vuorovälit ovat verrattain lyhyitä vanha käytäntö että pysäkkien aikataulut ovat vain viitteellisiä kelpaavat ainakin mulle. Jos kuvittelee että voi saapua pysäkille prikulleen samanaikaisesti aikataulun lähtöajan kanssa ja siten myöhästyy bussista voi mun mielestä vaan katsoa peiliin ja odottaa seuraavaa lähtöä. Mikäli lähtöjä on vaan harvoin, esim. kerran tai pari tunnissa on tietenkin täysin paikallaan ettei pysäkkiä ohiteta etuajassa. Täytyy myös muistaa että sellainen ajonopeus joka kaikissa olosuhteissa täyttäisi kaikki työnantajan toivomuksia ja tarkasti pitäisi laadittuja aikatauluja liikennesääntöjä noudattaen ja muuttuvia liikennetilanteita huomioonottaen on pelkkä toiveajattelu.

Ja sanktioiden (management by perkele) asemesta parempi ajatus olisi kuljettajille jonkinlainen palkitsemisohjelma ystävällisyydestä, täsmällisyydestaä ja taloudellisesta ajotavasta sopivan pitkää aikaväliä käyttäen ettei syntyisi turhaa streessiä joka ikisen pysäkin välillä.
 
Tässä ketjussa on keskusteltu hidastelusta aikaisemminkin. Mikäli muistan oikein kaikki alkoi siitä kun Nobina tai HSL halusi edistää täsmällisyytä siten ettei sanktioiden uhalla saisi mistään pysäkistä lähteä etuajassa. Matkustajana en ole seurannut tätä sen kummemmin enkä tiedä pitääkö tämä käsitys vielä paikkansa. Kuljettajat kertovat varmasti tämän päivän tilanteesta. Mutta edellyttäen että y.o. käsitykseni on oikein eikä mikään ole muuttunut sopisi tämä keskustelu pikemminkin sijoittaa semmoiseen ketjuun kun esim. "liikennöitsijöiden toiminta" tai "HSL:n toiminta" koska silloin työnantajan ohjeet voivat asettaa sen kuljettajat ikävään asemaan kun he huomaavat ajavansa etuajassa. Silloin täytyy käytännössä valita joko hidastelun tai pysäkeillä odottamisen välillä. Hidastelu ajon aikana ärsyttää sekä takana tulevaa likennettä että matkustajia ja pysäkeillä odottaminen minuuttikaupalla ennen likkeellelähtöä ärsyttää matkustajia sekin.

Mikäli vuorovälit ovat verrattain lyhyitä vanha käytäntö että pysäkkien aikataulut ovat vain viitteellisiä kelpaavat ainakin mulle. Jos kuvittelee että voi saapua pysäkille prikulleen samanaikaisesti aikataulun lähtöajan kanssa ja siten myöhästyy bussista voi mun mielestä vaan katsoa peiliin ja odottaa seuraavaa lähtöä. Mikäli lähtöjä on vaan harvoin, esim. kerran tai pari tunnissa on tietenkin täysin paikallaan ettei pysäkkiä ohiteta etuajassa. Täytyy myös muistaa että sellainen ajonopeus joka kaikissa olosuhteissa täyttäisi kaikki työnantajan toivomuksia ja tarkasti pitäisi laadittuja aikatauluja liikennesääntöjä noudattaen ja muuttuvia liikennetilanteita huomioonottaen on pelkkä toiveajattelu.

Ja sanktioiden (management by perkele) asemesta parempi ajatus olisi kuljettajille jonkinlainen palkitsemisohjelma ystävällisyydestä, täsmällisyydestaä ja taloudellisesta ajotavasta sopivan pitkää aikaväliä käyttäen ettei syntyisi turhaa streessiä joka ikisen pysäkin välillä.
Muutamia huomioita ansiokkaaseen kirjoitukseesi:

- Kuten jo aiemminkin olen todennut tarpeeton hidastelu liikenteessä (koskee muuten niin henkilöautoja kuin linja-autojakin, huom) on paitsi ärsyttävää myös laitonta vaikka tätä viimeksi mainittua sanaa jotkut tämän foorumin jäsenistä eivät suostukaan ymmärtämään (ehkeivät he tiedä mitä sana "laiton" tarkoittaa...). Ja nyt siis puhutaan edelleen jopa kymmeniä kilometrejä tunnissa alle rajoituksen ajamisesta, ei mistään parin-kolmen km/h:n alituksesta.

- Yksikään työnantajan ohjeistus EI MENE lain yläpuolelle vaikka tiedän omastakin kokemuksestani työelämässä että jotkut pikkupomot luulevat asian niin olevan. Työntekijän rankaiseminen sillä perusteella että hän ei suostu rikkomaan laikia työtehtävässään on (ainakin oman käsitykseni perusteella -asiantuntijat, siis oikeat, ei "asiantuntijat", korjatkoot jos olen väärssä) puolestaan työnantajan taholta laitonta toimintaa ja tällöin asia kannattaa viedä ammattiliiton tietoon joka varmasti ryhtyy asiassa toimenpiteisiin ellei kyseessä ole ns. "paperiliitto".

- Pysäkkiaikataulut (poislukien väliaikapysäkit) ovat edelleen viitteellisiä, niissä on mainittu että ajat ovat arvioituja ohitusaikoja. Matkustajan on syytä huomioida tämä olipa linjan vuoroväli 5 minuuttia tai tunti. Mikäli halutaan että kuljetusyksikkö ei ohita pysäkkiä missään tilanteessa etuajassa on nämä arvioaikataulut laadittava siten että kuljetusyksikkö on hiljaisimpana aikanakin nopeusrajoituksia noudattaen pysäkillä aikaisintaan ko. aikatauluun merkittynä aikana tai sitten myöhässä. HSL ei kuitenkaan mitä ilmeisimmin tätä halua koska aikataulut on laadittu niin kuin ne nyt on eli keskimääräisten ajoaikojen perusteella.
 
Linjasta 572/K ja Kehä III:sta totean sen verran, että kyseessä on erittäin haastava linja. Vihreä matka ei yleensä edes onnistuu tuolla linjalla.

Kun työvuorolistassa on linjaa 572/K verraten harvoin, niin yksittäiselle kuljettajalle saattaa tulla viikkojen tai kuukausienkin tauko, ettei kyseistä linjaa ole ajo-ohjelmassa ollenkaan. Kun sitten jonain työpäivänä sitä onkin esimerkiksi yhdestä kahteen kierrosta, niin pitää taas muistella, että mitenköhän se reitti oikein menikään. Kehä III:llä osa pysäkeistä on itse tiellä ja osa pysäkeistä on rampeissa. Varsinkin jälkimmäisille pääseminen edellyttää tiettyjä kikkoja, jotka vaan täytyisi muistaa etukäteen. Jos nämä "kikat" missaa, niin jää koko pysäkki väliin ja siinä tapauksessa peli on menetetty ja koko linjasivusta tulee ajamaton. Tai väärin ajetun rampin johdosta joutuu aivan väärään paikkaan. Kehä III:lla on jatkuvat raskas liikennevirta, eikä siellä voi ruveta mihinkään äkkiliikeisiin. Lisäksi jotkin pysäkeistä itse kehällä ovat varsin huomaamattomia (varsinkin hämärässä ja pimeällä) ja niitä täytyy jo pitkän matkan päästä tihrustaa kyytiin pyrkivien matkustajien varalta.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:32 ----------

Toki aina voi sanoa, että kuljettajalla oli turvallisuuteen vedoten syy pitää yllä näin hidasta vauhtia, mutta hidasta se todella oli.
Kuljettaja oli mahdollisesti ensimmäistä kertaa linjalla 572K ja otti asiat varman päälle.
 
Tuntuu nykyisin olevan enemmän sääntö kuin poikkeus se, että HSL-liikenteen bussit eivät käytä vilkkua liikenneympyrästä poistuessaan. Myös pysäkkivilkut tuntuvat unohtuvan usein.
 
Tuntuu nykyisin olevan enemmän sääntö kuin poikkeus se, että HSL-liikenteen bussit eivät käytä vilkkua liikenneympyrästä poistuessaan. Myös pysäkkivilkut tuntuvat unohtuvan usein.

Siinä ammattilaiset näyttää amatööreille mallia. Vai miten se meni.
 
Todistustaakka on sillä joka syyttää. Syytetään kuljettajia hitaasti ajamisesta, mutta minkäänlaista dokumenttia ei ole esitetty edes yhdestä tapauksesta vieläkään. Rekkakuskie n keskustelu taukotuvassa Nobinan kuskien nopeuksista ei ole todistusaineisto

Herra / rouva / neiti / en halua kertoa (tarpeettomat yliviivataan) on hyvä:
http://jlf.fi/f12/16742-havaintoja-hsl-alueelta-elokuu-2022-a/index4.html#post245318
http://jlf.fi/f12/16742-havaintoja-hsl-alueelta-elokuu-2022-a/index4.html#post245414

Pari näin aluksi toiselta keskustelualueelta. Jos todisteet eivät mielestäsi ole päteviä niin esitä todisteet siitä miksi ne eivät sitä olisi.
 
Herra / rouva / neiti / en halua kertoa (tarpeettomat yliviivataan) on hyvä:
http://jlf.fi/f12/16742-havaintoja-hsl-alueelta-elokuu-2022-a/index4.html#post245318
http://jlf.fi/f12/16742-havaintoja-hsl-alueelta-elokuu-2022-a/index4.html#post245414

Pari näin aluksi toiselta keskustelualueelta. Jos todisteet eivät mielestäsi ole päteviä niin esitä todisteet siitä miksi ne eivät sitä olisi.

Ehkäpä ne Nobinan uudet autot sitten vetreytyvät ajallaan, kun ovat niin "kankeita ajaa" :biggrin: ...
 
Ehkäpä ne Nobinan uudet autot sitten vetreytyvät ajallaan, kun ovat niin "kankeita ajaa" :biggrin: ...
Toisekseen nyt ollaan liikkeellä vielä kesäaikatauluilla ja -ajoajoilla. Kuitenkin matkustajamäärät vastaavat jo normaalia syysliikennettä. Eilen ajoin täysiä kuormia linjalla 20 ja 30, eikä millään pysynyt aikataulussa vaikka mitä teki (linjalla 30 olin jatkuvasti 6-8 minuuttia myöhässä).

---------- Viestit yhdistetty klo 16:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:41 ----------

Herra / rouva / neiti / en halua kertoa (tarpeettomat yliviivataan) on hyvä:
http://jlf.fi/f12/16742-havaintoja-hsl-alueelta-elokuu-2022-a/index4.html#post245318
http://jlf.fi/f12/16742-havaintoja-hsl-alueelta-elokuu-2022-a/index4.html#post245414

Pari näin aluksi toiselta keskustelualueelta. Jos todisteet eivät mielestäsi ole päteviä niin esitä todisteet siitä miksi ne eivät sitä olisi.
Roihupellon varikolla ei ole ollut aiemmin sähköbusseja ja uusi kalusto vaatii aina hieman totuttelua. Toki asianmukainen perehdytys annetaan, mutta matkustajien kanssa ajaminen on sitten eri juttu.
 
Toisekseen nyt ollaan liikkeellä vielä kesäaikatauluilla ja -ajoajoilla. Kuitenkin matkustajamäärät vastaavat jo normaalia syysliikennettä. Eilen ajoin täysiä kuormia linjalla 20 ja 30, eikä millään pysynyt aikataulussa vaikka mitä teki (linjalla 30 olin jatkuvasti 6-8 minuuttia myöhässä).

Kun sanot normaalia syysliikennettä, niin tarkoitatko koronaa edeltävää, vai sellaista mitä nykyään voisi odottaa? HSL:n lähijunien matkustajamääräthän ovat jo palautuneet -10% tasolle verrattuna vuoteen 2019, mutta bussiliikenteen vastaavat luvut koko kesältä puuttuvat vielä koronaseurantasivulta.
 
Kun sanot normaalia syysliikennettä, niin tarkoitatko koronaa edeltävää, vai sellaista mitä nykytilanteessa voisi odottaa? HSL:n lähijunien matkustajamääräthän ovat jo palautuneet -10% tasolle verrattuna vuoteen 2019, mutta bussiliikenteen vastaavat luvut koko kesältä puuttuvat vielä koronaseurantasivulta.
Itse arvioin tilannetta bussikuljettajana eikä minulla ole tilastoja käytettävissä. Eilen ajoin aikalailla täysiä kuormia keskustan runkolinjabussilinjoilla.

Kuvaamani tilanne tulee eteen joka vuosi kun ihmiset palaavat lomiltaan ja koulutkin alkavat, mutta HSL-liikenne pyörii vielä kesäaikatauluilla. Kierrosajat eivät vain riitä noudattamaan aikataulua. Lisäksi etuudet ovat hyvin heikot; esimerkiksi Albertinkadulla pysähdytään lähes kaikille liikennevaloilla Kampin ja Bulevardin välillä
 
Jotenkin on piirtynyt verkkokalvolleni näkymä, kun Nobinan telibussi ajoi maanantaina Iso-omenan pääsisäänkäynnin kohdalla ei vain yksistä, vaan heti perään toisistakin punaisista valoista läpi. Kiire oli pysäkille. (Piispansilta)
Väärä ammatinvalinta kuskilla.
 
Takaisin
Ylös