Kuljettajien toiminta

Sitten jos kuljettajalle tulee kylmä ja vilu, tämä menee työterveyteen joka kirjoittaa sairaslomaa, jonka työnantaja maksaa täydellä palkalla.

Jos kuljettaja kestää sairastumatta etuoven avaamisen yli sata kertaa päivässä kyytin tulevia varten, mutta satunnaisen etuovesta poistujan takia pitää mennä hakemaan sairauslomaa, taitaa ongelma olla joku ihan muu kuin kylmä ja vilu.
 
Eikä lopulta tainnut voittaa ajallisesti mitään, ehkä jopa päinvastoin. Mutta, sähläri mikä sähläri ainakin tuon näytteen perusteella :lol: Sählärit usein eivät edes huomaa aiheuttamaansa kaaosta tai sitä että se sähläys ei hyödyttänyt mitään.
 
Eikös juurikin näille huonojalkaisille ole ollu jo vuosia merkityt paikat juuri ennen keskiovea auton matalassa osassa? Sieltä on pidempi matka etuovelle kuin sille poistumisovelle.

On varsin yleistä että kepin kanssa liikkuva matkustaja haluaa istua oikena puolen ensimmäiselle paikalle mikäli se on vapaana. Jos itse satun istumaan siinä, tarjoan sitä aina kepin kanssa kulkevalle tai huonojalkaiselle. Liikkuminen bussin sisällä jää mahdollisimman lyhyeksi, kun etupenkissä istuva huonojalkainen poistuu myös etuovesta.
 
Eikös kyseisellä risteysalueella ole kaistanvaihto sallittu, koska sulkuviivat puuttuvat?
Muutenhan tässä tapauksessa tehtiinkin lähes kaikki asiat väärin, eikä varmasti edes voitettu aikaa.

Sulkuviivat puuttuvat (kuten talvella usein muutenkaan niitä ei ole, koska ne ovat näkymättömissä lumen alla) mutta ylhäällä ovat raitiovaunukaistan merkit. Risteysalueella kaistanvaihto on kielletty, jos risteystä edeltävät ryhmitysmerkit.
 
Risteyksessä, ja suojatien päällä, ei saa vaihtaa kaistaa riippumatta siitä, millaiset tiemerkinnät siellä on.

Mannerheimintien "korotetut" raitiovaunukaistat, kuten vastaavat muuallakin, ovat kyllä siinä mielessä hyvin ongelmallisia, että ne ovat vain reunakiviä, jotka usein ovat ihan samalla tasolla kuin autokaistan asvaltti. Sulkuviivoja ei ole. Olen yrittänyt tuosta kovasti herättää keskustelua virkamiesten kanssa, mutta ei se tunnu oikein ketään kiinnostavan. Vaatii varmaan suomalaiseen tapaan kunnon kuolonkolarin, jota selvitellään useammassa oikeusasteessa, että ne sulkuviivat saadaan maalattua siihen autokaistan reunaan.
 
Voi hyvänen aika sentään. Vai rangaistaan kuljettajaa sillä, että ohjeiden mukaan toimittaessa voipi tulla kylmä. Ammatinvalinta- ja pukeutumiskysymys. Eikä minulla ainakaan kovin usein kylmä bussia ajaessani ollut, korkeintaan, mikäli esimerkiksi webasto ei toiminut. Ja ajoin vielä pääosin aikana, jolloin ei ollut isoa turvaohjaamon pleksiä kuljettajanaition ja matkustamotilan välillä.

Jos ei osaa käyttää kuljettajanaition lämmityslaitteita (mikä näytti monelle olevan vaikeaa, kun kuljettajaa vaihdettaessa katsoi, millä säädöillä edellinen oli ajanut), ei niin sanoakseni "voi mittään".

Jos kuljettaja kestää sairastumatta etuoven avaamisen yli sata kertaa päivässä kyytin tulevia varten, mutta satunnaisen etuovesta poistujan takia pitää mennä hakemaan sairauslomaa, taitaa ongelma olla joku ihan muu kuin kylmä ja vilu.

Satunnaisesti? Ainakin täälläpäin näillä metronkorvauslinjoilla jokatoinen sankari haluaa etuovesta ulos. Monet vielä kävelevät sieltä keskiovien lipeiltä saakka auton eteen, ihan vain koska ovat jatkamassa bussipysäkiltä auton keulan suuntaan. Olisihan se suorastaan kamalaa hypätä keskiovista ulos ja kävellä eteenpäin auton ulkopuolella.

En tiedä turvaohjaamoista mutta jo mainituilla metronkorvauslinjoilla ei ole minkäänlaisia kuljettaja-aitioita. Osassa romuista se kuljettajatilan "ovi" on niin matala että sen yli voi astua. Muutamassa vara-autossa ei ole minkäänlaista ovea vaan avoin aukko.

Valitettavasti minä en nyt enkä jatkossa availe etuovea huvin vuoksi näille patalaiskoille keisareille, jotka ottavat itseensä heti jos joku edes etäisesti sanoo tai tekee jotain muuta kuin he joukkoliikennevälineiden käyttäjinä eli keisareina itse haluavat tehdä (tai käyttäytyä).
 
Valitettavasti minä en nyt enkä jatkossa availe etuovea huvin vuoksi näille patalaiskoille keisareille, jotka ottavat itseensä heti jos joku edes etäisesti sanoo tai tekee jotain muuta kuin he joukkoliikennevälineiden käyttäjinä eli keisareina itse haluavat tehdä (tai käyttäytyä).

Omista periaatteista kannattaa ehdottomasti pitää kiinni. Kyllä sillä työttömyyskorvauksellakin pärjää. Eikä tarvii aukoa mitään ovia kenellekään.
 
Risteyksessä, ja suojatien päällä, ei saa vaihtaa kaistaa riippumatta siitä, millaiset tiemerkinnät siellä on.

Tällaista yleissääntöä ei ole.

Ryhmitysalueella, eli alueella, jossa pakollinen ajosuunta -merkkejä käytetään kaistakohtaisina, ei saa vaihtaa kaistaa. Pulma on se, että tieliikenneasetus ei määritä, mihin asti kyseisten liikennemerkkien vaikutusalue jatkuu. Käytännön tulkinta on, että se jatkuu risteyksen takaosaan asti, mutta kukaan ei tiedä, jatkuuko se ristetyksen takana olevan suojatien etu- vai takareunaan asti.

Ja taajamassa ei risteyksessä saa ohittaa vastaan tulevan liikenteen kaistaa käyttäen. Taajaman ulkopuolella saa, ellei risteyksen olemassaolo käy ilmi liikennemerkistä. Risteyksessä oleva tienviitta ei käy tässä tarkoitetusta liikennemerkistä (KKO:1999:37).
 
....
Valitettavasti minä en nyt enkä jatkossa availe etuovea huvin vuoksi näille patalaiskoille keisareille, jotka ottavat itseensä heti jos joku edes etäisesti sanoo tai tekee jotain muuta kuin he joukkoliikennevälineiden käyttäjinä eli keisareina itse haluavat tehdä (tai käyttäytyä).

Liikenteessä on huono juttu jos pitää kiinni omista itse kehittämistään periaatteista, sama koskee kaikkia palveluammatteja yleensä. Sitten jos palveluammatissa joukkoliikenteessä, niin kuulostaa pahalta. Minimi tässä tilanteessa olisi esimiehen puhuttelu jossa hän voi kysyä että haluatko palvella vai kouluttaa. Bussi on huono paikka töpeksiä, kun myös muita silminnäkijöitä on paikalla ja epäasiallisesta asiakaspalvelusta ei välttämättä selittämällä selviä.
 
Kale, itse käytän länsimetron korvauslinjoja päivittäin. Ihmettelen tätä yleistystäsi että asikkaiden toivesita Ainakaan omalla asuinalueellani ei monikaan asiakas halua bussista pois etuovesta. Ymmärrän erittäin hyvin että seniorit ja invalididt poistuvat mieluummin edestä, kuljettaja kun näkee paremin heidän hitaam liikkumisensa ovessa. Väliin keskioven ja kevin reunan välissä on tolkuton väli, sen ylittäminen rollaattorin kanssa on vaikeaa...
 
Takaisin
Ylös