Länsimetro

Hallituksen politiikka on kyllä jokseenkin poikkeavaa hallitusohjelmasta. Raideprojekteja lykätään ja rahaa kaadetaan moottoriteihin entistä tahtia. Tahdinhan piti muuttua? E18-tie ja Kehä III parannus sai valtiolta juuri 750 miljoonan euron rahoituksen. Siis asfalttia 750 miljoonalla eurolla. Positiivisena mainittakoon Kehäradan ja HKL:n metron espoon haaran pienet rahoitusosuudet. Sekä esimerkiksi Tampereelle myönnetty 65 miljoonaa euroa lähijunatoimintojen parantamiseen.
 
Metronvastustajien räksytys se vasta masentavaa onkin, taustalla on tarve omiin poliittisiin irtopisteisiin. Raideliikenneyhteys maan alla on ehdottomasti paras ratkaisu Espoolle, avaa uusia maankäytöllisiä mahdollisuuksia ja nostaa joukkoliikenteen osuutta. Raskaan raideliikenteen vastustaminen kuuluu pienen harrastelijajoukon ideologiaan.

Joukkoliikennelautakunnan esityslistalla 20.3.2008 on Word-liite, jossa ansiokkaasti selvitetään Espoon metron hyötyjä. Huhtikuu lähestyy Antero hyvä ja metro saa lopullisen tuen kaikilta paitsi sinulta.

http://www.hel.fi/wps/wcm/resources/file/ebd8370c0d006bc/0808jlk_Lnsimetr_hankepaatos.doc
 
Viimeksi muokattu:
Metronvastustajien räksytys se vasta masentavaa onkin, taustalla on tarve omiin poliittisiin irtopisteisiin. Raideliikenneyhteys maan alla on ehdottomasti paras ratkaisu Espoolle, avaa uusia maankäytöllisiä mahdollisuuksia ja nostaa joukkoliikenteen osuutta.

Ja mihinköhän sinä mahdat hakea pisteitä? Sinähän täällä enemmän räksytät. Ja koska sinulla on niin kova tarve korostaa metron (usein keksittyjä) hyviä puolia, olet selvästikin perillä, kuinka poliittinen hanke länsimetro on. Tiedät varmasti, missä oikeasti mennään, kuten tietävät myös asioista päättävät elimet. Siksi tarve yrittää tehdä hyödyttömästä asiasta väkisin hyödyllinen on suuri ja se räksytys kuuluu peninkulmien päähän.

Maankäyttö on tehokkainta, kun niin todetaan. Länsimetron kanssa näin ei ole. Onhan se ihan selvä, että joukkoliikenteen tulee olla siellä, missä myös matkustajat eikä missään hornassa.

Pahoittelut, että ruokin trollia, mutta ehkä minäkin haen vain pisteitä poliittiselle toiminnalleni ja pyrin tähän pieneen harrastelijajoukkoon. :D
 
Nyt minulle selvisi trollin määritelmä: henkilö, joka eri mieltä kuin metronvastustajat.

Wikipedia toteaa asiasta mm seuraavaa:

Wikipedia sanoi:
Sanaa käytetään usein väärin tahattomasti, mutta joskus myös tahallisesti lyömäaseena toisia kirjoittajia vastaan. Pelkkä kritiikki tai eriävä mielipide, radikaalikaan sellainen, ei vielä ole trolli, ellei tavoitteena ollut ihmisten ärsyttäminen. Vaikka ärsyyntyminen olisikin lopputulos, trollista ei ole kyse, ellei se myös ollut kirjoittajan ainoa tavoite. Trolli on erotettavissa provosoivasta väittelijästä myös siitä, että trolli harvoin osallistuu itse keskusteluun.
Lainauksen lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli

Näin juuri sinä teit minulle.

Länsimetron hyödyttömyys on sen vastustajien keksimää.Mutta onneksi hyvä metrohanke etenee:
http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/uutisaihe?opendocument&pageid=ContentA402F

Yle 20.3.2008

YLE sanoi:
Uusia metrovaunuja ostetaan yli 100 miljoonalla eurolla
20.03.2008



Uusien metrojunien hankintasuunnitelma maksaa HKL-Metroliikenteelle reilut 100 miljoonaa euroa.

Hankinnoilla varaudutaan ensisijaisesti länsimetron tuloon. Uudet junat ovat automatisoituja.

Vuosina 2011-2014 on tarkoitus ostaa 22 uutta metrojunayksikköä, joiden yhteishinta on 105 miljoonaa euroa.

Lisäksi varaudutaan 18 lisäjunan hankkimiseen, mikäli metro laajenee Sipoon liitosalueelle ja Kivenlahteen. Lisähankinnat nostaisivat metro-ostot 185 miljoonaan.

Nykyistä kalustoa aiotaan käyttää peruskorjattuna ainakin vuoteen 2023 asti.

Helsingin joukkoliikennelautakunta käsittelee metrohankintoja tänään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Metronvastustajien räksytys se vasta masentavaa onkin, taustalla on tarve omiin poliittisiin irtopisteisiin.
Sinulla Epex pettää nyt logiikka tässäkin. Kun itse olet sitä mieltä, että kaikki kannattavat metroa, niin miksi esität minun saavan poliittista menestystä olemalla eri mieltä kuin kaikki äänestäjät?

Huhtikuu lähestyy Antero hyvä ja metro saa lopullisen tuen kaikilta paitsi sinulta.
Jos et halua esiinytä trollaajana, niin älä tee kuten trollaajat. Yritä esittää asiaa eikä toisen tai toisten foorumilaisten haukkumista.

Ei ole kovin vakuuttavaa vedota uutisiin tai lehtijuttuihin, joissa toistetaan muualta kopioituina asioita, joita keskustelussa arvostellaan.

Joukkoliikennelautakunnan esityslistalla 20.3.2008 on Word-liite, jossa ansiokkaasti selvitetään Espoon metron hyötyjä.
Eipä tuo kovin vakuuta. Onkohan H:gin taloustoimisto tai muu vastuuntuntoinen kaupungin instanssi huomauttanut, ettei H:gin tehtävä ole rahoittaa Espoon metroa. Kun listalla pariinkin kertaan selitetään, miten on ainakin tarkoitus saada Espoo maksamaan siitä, mitä se metrostaan haluaa. Espoohan haluaa ajattaa kaikki junat Tapiolaan asti, vaikka sille ei ole mitään tarvetta, eikä Helsinki haluaisi sellaisesta turhasta liikenteestä turhaan maksaa ja investoida ylimääräisiin junahankintoihin.

Ja oikein kuvien kanssa yritetään vakuuttaa, että kyllä metro on varmaan kumminkin parempi kuin mitä pystytään millään konstilla osoittamaan. Ensimmäinen kuva vakuuttaa, että metrolla matkustetaan enemmän kuin busseilla, kun kerran Vuosaaressakin on niin tapahtunut. Vaan kun ei ole, eikä Vuosaari vastaa Etelä-Espoota.

Vuosaaressa rakennettiin metro ja uusi kaupunkirakenne sen ympärille samaan aikaan. Tietenkin joukkoliikenteen käyttö nousee, kun tehdään kuten pitääkin eikä tehdä metroa ihmisille, jotka ovat jo vuosikymmenet opetelleet liikkumaan autolla. Se on tilanne Etelä-Espoossa ja oli myös Itä-Helsingissä, kun metro avattiin. Eikä metro auttanut mitään. Sen näkee tästä jo aiemminkin linkkaamastani KSV:n tilastosta:

kulosaari_xls.gif


Toinen kuva yrittää todistella, että raideliikenteen vuoksi idän ja pohjoisen kulkumuoto-osuus on joukkoliikenteellä länttä suurempi. Vaan millä perusteella ero johtuisi juuri raideliikenteestä eikä siitä, että lännestä joukkoliikenne maksaa matkustajalle 2 kertaa sen kuin idässä ja pohjoisessa.

Sen, että asia ei ole kuten listalla väitetään, on osoittanut YTV juuri tekemässään taksajärjestelmän kehittämisselvityksessä. Jos hinnat idästä ja lännestä tasataan samaksi Matinkylän länsipuolelta keskustaan päin, Länsiväylän joukkoliikenne lisääntyy noin 30 %. Ja kas, silloinhan ei eroa olekaan eri suuntien välillä.

Liitteeksi mainittua tarkistettua hankesuunnitelmaa ei tietenkään löydy mistään netistä, joten on vaikea arvioida, mitä hankkeelle on nyt tehty. Mutta siltä näyttää, että Helsingin pitäisi maksaa ja reilusti enemmän siitä, että Espoo voi säästää oman metronsa rakentamisessa. Edellisen hankesuunnitelman mukaan kun asemien lyhentäminen Espoossa säästää noin 30 M€, mutta sen vuoksi väitetään tarvittavan automaatti, jolloin Helsingin asemilla ja tunneleissa tulee tehtäväksi arvioni mukaan 150-200 M€:n hankinnat ja muutokset. Tosin tätä asiaa ei ole käsitelty esityslistassa lainkaan, sillä eihän lautakunnalle ole vielä esitetty mitään siitä, mitä kuljettajaton ajo lopulta tulee maksamaan, jos se edes on mahdollinen.

Antero
 
Minä en tiedä mitä sinä Antero haluat ja en edes lähde arvailemaan sitä. Suhtaudun itse poliitikkoihin ja virkamiehiin yleensä skeptisesti, kuten varmaan moni. Itse en koe olevani jokin "trolli" siksi, että nyt satun pitämään uskottavana vaikkapa länsimetrosta HKL:n toimesta esitettyä tietoa. Vaikka Espoo ja Helsinki (vielä) ovat eri kaupunkeja, olemme samaa, jatkuvasti omalla painollaankin yhteen kasvavaa seutua, joka on sinänsä hyvä asia. Itse uskon, että mielekäs seudullinen yhteistyö voi olla hedelmällistäkin. Erityisesti Espoo, mutta myös Vantaa ovat vuosia haranneet tällaista vastaan, koska siellä oma virkamiesjohto on halunnut pelata omaa peliään. Espoo ja Vantaa ovat vuosikymmeniä rakentaneet asioita nimenomaan yksityisautoilun varaan ja hajauttaneet yhdyskuntarakennettaan ties minne. Helsinki on edes tosissaan yrittänyt pitää yllä kattavaa joukkoliikenneverkostoa. Espoossa ei ole ollut koskaan kovin trendikästä puhua joukkoliikenteestä, koska se on "köyhille". Espoo on vastustanut yhteistä jätehuoltoa, seutulippua ja ties mitä. Helsinki on ainoana yrittänyt tuoda seudullista näkökulmaa ja mieltänyt aivan oikein Espoon ja Vantaan omiksi esikaupungeikseen, joita tulee kehittää seudullisesti.

Oli miten oli, valtiovaltakin on saanut tällaisesta pikkusieluisesta kunnallispoliittisesta pelistä tarpeekseen, viittaan Hannes Mannisen puheisiin jo edellisen hallituksen aikana. Yksi asenne länsimetron osalta on puhua Anteron tapaan "espoolaisten metrosta" ja kuinka "Helsinki rahoittaa sitä". Helsinki maksaa koko paketista 20% ja saa samalla hinnalla kaksi asemaa ja sujuvan yhteyden Lauttasaareen. Valtio on välissä 30% ja Espoo maksaa 50% yhteisesti sovitun periaatteen mukaan. Kyse ei siis ole Espoon tai Helsingin metrosta, vaan Länsimetrosta, joka seudullisena liikenneratkaisuna koituu kummankin kaupungin eduksi, tarkemmin sanoen koko seudun eduksi. Minusta on mielekästä ulottaa tiivis liikenne Tapiolaan, koska Tapiola on tärkeä solmukohta ja tulevaisuudessa entistäkin merkittävämpi aluekeskus. Helsinki tietää itsekin, että se helpottaa monien helsinkiläisten työmatkaa ja pelaa omaan pussiinsa kytkemällä Tapiolan tiiviimmin itseensä. Tukeutuminen vanhakantaiseen "myö ja meidän pitäjä"-ajatteluun on pahinta myrkkyä pääkaupunkiseudun kehittämiselle.

P.S Tällainen uutinen vielä Ylestä:

YLE sanoi:
Metroliikenne sai liikennemuodoista parhaat arvosanat
20.03.2008

HKL:n matkustajat arvioivat metroliikenteen parhaaksi julkisista liikennevälineistä.

Metron vahvuuksia ovat matkan sujuvuus ja aikatauluissa pysyminen. Parantamisen varaa oli vaunujen ja asemien siisteydessä.

Heikoimmat arvosanat sai VR:n lähiliikenne. Eniten matkustajat moittivat aikataulussa pysymistä, turvallisuutta ja opasteiden toimivuudetta.

Kokonaisuudessaan HKL:n matkustajatyytyväisyys on pysynyt ennallaan. Helsingin joukkolikenne sai matkustajilta yleisarvosanan 8,1 asteikolla 1:stä 10:een.

Eniten joukkoliikennettä arvostavat varttuneemmat ihmiset, nuoret ovat kriittisimpiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En tiedä, onko asiasta jo ollut puhetta, mutta miten aiotaan säästösyistä tyngiksi jätetyillä Espoon puolen metroasemilla hoitaa kuuden vaunun metrojunien pysähtyminen? Noudatetaanko "kahden pysähdyksen taktiikkaa", jolloin asemallaoloaika ja siis koko matkustusaika hidastuu tuntuvasti? Vaiko "yhden pysähdyksen taktiikkaa", jolloin metro ajaa Espoon osuuden kaksi viimeistä vaunua tyhjinä? Tällöin täytyy Helsingin läntisimmälllä asemalla (Koivusaari) varmistua, että vaunut todella tyhjenevät. Miten pysähtyminen on ulkomailla hoidettu metrotynkäasemilla?
 
En tiedä, onko asiasta jo ollut puhetta, mutta miten aiotaan säästösyistä tyngiksi jätetyillä Espoon puolen metroasemilla hoitaa kuuden vaunun metrojunien pysähtyminen?

Eihän siellä liikennöidä kuuden vaunun junilla. Kun metro automatisoidaan, ei Helsinginkään puolella enää ajeta neljää vaunua pidemmillä junilla. Jos sellaisilla joskus myöhemmin päädytään ajamaan, niin kuuden vaunut junat eivät liikennöi Kamppia lännemmäksi.
 
Minä en tiedä mitä sinä Antero haluat ja en edes lähde arvailemaan sitä.
Jospa sitten lopettaisit esittämästä minusta milloin mitäkin. Perehdy asioihin niin että voit keskustella niistä asioista, ettei sinun tarvitse jatkuvasti selittää asioiden olevan väärin sen vuoksi, että minä sanon jotain. Tämä sama joutava jauhamisesi jatkuu tässä samassa viestissä, jonka aloitat selittämällä, että et tiedä etkä arvaa, mitä minä haluan:
Yksi asenne länsimetron osalta on puhua Anteron tapaan "espoolaisten metrosta" ja kuinka "Helsinki rahoittaa sitä".


Itse en koe olevani jokin "trolli" siksi, että nyt satun pitämään uskottavana vaikkapa länsimetrosta HKL:n toimesta esitettyä tietoa.
Ratkaisevaa onkin se, mitä muut trollauksestasi ajattelevat.

Helsinki on ainoana yrittänyt tuoda seudullista näkökulmaa ja mieltänyt aivan oikein Espoon ja Vantaan omiksi esikaupungeikseen, joita tulee kehittää seudullisesti.
Varsin osuvasti kuvailetkin, mitä mielestäsi tarkoittaa Helsingin seudullinen näkökulma ja yhteistyöhalu! Espoo ja Vantaa ovat Helsingin ”omia” ja seutuyhteistyö tarkoittaa sitä, että Helsingin ”omat esikaupungit” tekevät kuten Helsinki sanoo. Jos eivät tee, ne ovat seutuyhteystyötä vastaan, mutta Helsinki ei.

Onneksi totuus ei ole tällä hetkellä ihan sitä mitä toivot tai luulet tai jostain muusta syystä esität.

Yksi asenne länsimetron osalta on puhua Anteron tapaan "espoolaisten metrosta" ja kuinka "Helsinki rahoittaa sitä".
Et tainnut itse lukea lautakunnan esitystä?

Minusta on mielekästä ulottaa tiivis liikenne Tapiolaan, koska Tapiola on tärkeä solmukohta ja tulevaisuudessa entistäkin merkittävämpi aluekeskus.
Ottamatta kantaa siihen, pitääkö ja jos niin kuinka paljon Etelä-Espooseen ja Tapiolaan rakentaa lisää, olisi kai rehellistä kertoa myös kaupunkilaisille, mitä aiotaan. Espoon yleiskaavasta tehtyjen muistutusten määrä osoittaa, etteivät espoolaiset näytä olevan kovinkaan yksimielisesti vahvan täydennysrakentamisen kannalla. Ja toistaiseksi Espoon yleiskaavasta eivät päätä helsinkiläiset - ainakaan lain mukaan.

P.S Tällainen uutinen vielä Ylestä:
Eikä vieläkään kysytä, mitä mieltä ollaan liityntäliikenteestä. Eikös HKL:n pitäisi tämän tutkimuksen perusteella muuttaa kaikki liityntälinjat metrolinjoiksi, koska kerran metro on hyvä ja bussit huonoja? Tai ehkä liityntälinjat voitaisiin lopettaa huonona palveluna. :lol:

Antero
 
Eihän siellä liikennöidä kuuden vaunun junilla. Kun metro automatisoidaan, ei Helsinginkään puolella enää ajeta neljää vaunua pidemmillä junilla. Jos sellaisilla joskus myöhemmin päädytään ajamaan, niin kuuden vaunut junat eivät liikennöi Kamppia lännemmäksi.

Niin ehkä tuo automaatio on vain hyvä tehdä nyt. Myöhemmin kaikki metroasemat voidaan rakentaa neljälle vaunulle. 1-2 min vuorovälillä kapasiteetti on riittävä tosin istumapaikat ne on kortilla nytkin metrossa ruuhka-aikoina.
 
En ole Antero esittänyt sinusta "milloin mitäkin" vaan kommentoinut sanomisiasi. Kyse onkin puhtaasi siitä, että en ole samaa mieltä, ja kun en ole samaa mieltä, olen trolli. Se mitä nämä mainitsemasi "muut" ajattelevat on aivan yhdentekevää. Argumentoin omilla argumenteillani ja käytän kaikenlaisia lähteitä. Kun jokin uutinen miellyttää sinua, niin nopeastipa se linkki Yleen tai Hesariin tai jonnekin muualle ilmestyy. Kertokaa ihmeessä, jos erityisesti minulta on kielletty linkkien käyttö ja Anteron lainaaminen, lopetan sen heti. Esimerkkinä mainittakoon Anteron termi "Espoolaisten metro". Kun käytin hänen itsensä käyttämää termiä , en olekaan lukenut lautakunnan esitystä?

Minulle ei tule mitään metrovastaista ahaa-elämystä, vaikka "perehtyisin asioihin", eli suomeksi sanottuna alkaisin uskoa niitä, jotka vastustavat Vuosaaren satamaa, metroa ja pääkaupunkiseudun kuntien tiiviimpää yhteistyötä. Antero eikä kukaan muukaan voi kumota sitä tosiseikkaa, että Espoo ja Vantaa ovat eniten rakentaneet omakotinimbylää, jossa jokainen kulkee omalla autolla. Mitenkäs olivatkaan ne joukkoliikenteen kulkumuoto-osuudet Espoossa ja Helsingissä? Eikös teillä ole joku tilasto, jonka mukaan espoolaiset suorastaan ovat innokkaampia joukkoliikenteen käyttäjiä kuin helsinkiläiset? Helsinki on se kaupunki, joka muodostaa pk-seudun ytimen ja jolta on löytynyt seudullista näkökulmaa, huonona esimerkkinä on Espoo, joka on mielellään imenenyt klooni-rivitaloihin autoilevia pikkuporvareita ja sysännyt ongelmat muille. Antero ei itse mielellään kerro, millaista todellista konkreettistä seutuyhteistyötä hän haluaa, hän ei sanallakaan kommentoi sitä, mitä vaikuttaa "me ja meidän kunta"-ajattelu pk-seudulla. Varmaankin siksi, että hänestä on hyvä, että kunnat ovat eripuraisia ja Vantaa ja erityisesti Espoo voisivat jatkaa omaa sooloiluaan, kaikkien tappioksi.

Ja ne, jotka metroa käyttävät,käyttävät usein liityntää. Eivätköhän he tiedä mistä he puhuvat, ehkä joku pääsiäisnoita voi taikoa heidät ajattelemaan eri tavalla.
 
En ole Antero esittänyt sinusta "milloin mitäkin" vaan kommentoinut sanomisiasi.
Etkö voisi keskustella asioista etkä siitä, mitä minä sanon. Tässäkin lainatussa viestissä kirjoitat nimeni 5 kertaa! Laitat sanoja suuhuni ja nimität asioita ”minun asioiksini”.

Kun tämän lisäksi kirjoitat ylipäätään hurmoshenkisesti kuin matkasaarnaaja toistaen omia mielipiteitäsi, niin sinua ei voi pitää kuin häirikkönä, jolla ei ole asiaa, ainoastaan halu ärsyttää muita. Kuten trollaajat tekevät.

Käytännön esimerkkinä tavastasi toimia olkoon vaikka se, että julistettuasti muutamankin viestin verran Viinikkalan lentoterminaalista kysyin, milloin se on tarkoitus rakentaa. Et vastaa siihen, vaan kirjoitat henkilökohtaisuuksia.

Kyse onkin puhtaasi siitä, että en ole samaa mieltä, ja kun en ole samaa mieltä, olen trolli.
Et ole trolli siksi, että sinulla on mielipiteitä, vaan siksi, ettet kykene puolustamaan mielipiteitäsi ja kun tajuat sen itse, käyt henkilökohtaisuuksiin tai muuten vain ärsyttämään muita, jotka eivät ajattele sinun tavallasi.

Antero
 
Kun tämän lisäksi kirjoitat ylipäätään hurmoshenkisesti kuin matkasaarnaaja toistaen omia mielipiteitäsi, niin sinua ei voi pitää kuin häirikkönä, jolla ei ole asiaa, ainoastaan halu ärsyttää muita. Kuten trollaajat tekevät.


Minusta Anteron ja Epex82:n hurmoshenkisyydessä on paljon samanlaisia piirteitä vaikka mielipiteet ovat erilaiset. Pata kattilaa soimaa.
 
Minusta Anteron ja Epex82:n hurmoshenkisyydessä on paljon samanlaisia piirteitä vaikka mielipiteet ovat erilaiset. Pata kattilaa soimaa.
:) Totta! Ja kummankin mielestä toisen mielipide on väärä. Tuollaiset kuin pystyisivät yhdistämään voimansa ja näkemyksensä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös