Pitäisin kirjanpitoarvoa ihan järkevänä tässä tapauksessa.Kuvittelisin, että valtio ei myisi mitään vilkasliikenteistä rataansa alle käyvän arvon eli käytännössä mitä sellaisen tekeminen uutena maksaisi, joku tietty ikävähennys ehkä huomioiden.
Niin ja ne ovat myös kuluneet samalla, eli ei niitä voi oikein uudenkaan hinnalla myydä... Nuo omat lukuni olivat valistuneita arvauksia. Varsinaisesti haluaisin sanoa kolme asiaa:Kaikkin ratoihinhan on tehty jatkuvasti paljon kunnossapitoa jotka ymmärtääkseni radan osalta on valtio maksanut kaiken..
Ensinnäkin, tässä ei ole mitään mistä kirjanpitäjät ei selviäisi ilman suurempia riitoja. Toiseksi, järjestelmien yhdistämisen kannalta olisi luultavasti välttämätöntä että olisi yksi omistaja radoilla. Kolmanneksi, tuo rahaliikenne hoituisi järkevimmin jonkun kaupunkien ja valtion välisen kokonaisraidepaketin osana.
Pasilan ohittaminen ei tunnu fiksulta, eli en lämpene.Jos järjestelmät yhdistettäisiin teknisesti, nin eikö olis parempi johtaa vanhan U-metrosuunitelman mukaisesti Martinlaakson rata ja rantaradan kaupunkirata suoraan Huopalahden asemalta Munkkiniemen, Meilahden ja Töölön kautta Kamppiin, tehdä kunniakierros Espan kautta ja sieltä ylös Hakaniemeen, jonka jälkeen vielä yksi asema Vallilan paikkeilla ennen Pasilaa, jossa se yhtyisi päärataan?
Teknisesti yksinkertaisimmillaan jotenkin näin:
Raiteet 7 ja 8 (M/A-juna) käännetään Pisaran tavoin ennen Helsinginkadun ylitystä Töölöön päin Oopperan asemalle. Tästä jatketaan vanhoille Kampin kääntöraiteille ja sieltä edelleen Kamppiin. Hakaniemen jälkeen taas tehdään kääntöraiteet Pasilaan raiteille 1 ja 2.