Tuohon Espoon maapolitiikan kuvioihin palaan kun olen ensin tarkistanut yhden kirjallisen lähteen.
Palaan nyt tähän Espoon aluerakentamisvaiheeseen koskevaan asiaan kuten lupasin. Tarkistin kirjasta nimeltä
Espookirja (Uolevi Itkonen 1993, kirja on julkaistu aikoinaan kun Espoo oli toiminut 20 vuotta kaupunkina) asian ja sen mukaan v 1969 tehtiin valtuustoaloite RKP:n toimesta joka johti selvityspyyntöön jossa mm gryndereiltä pyydettiin vastauksia voisivatko he ennemmin rakentaa lähiöitä rantaradan varrelle kuin vain etelään. Asia on niinkuin Antero ja Late jo totesivat, että grynderit olivat ostaneet maita vain etelästä ja viis veisasivat radanvarresta. Asuntosäätiön Heikki von Herzen jopa raivostui ajatuksesta ja kommentoi sanoin:
"Kyseisen rataosan rakentaminen on perustunut virheellisiin laskelmiin joista vastuu kuuluu viranomiaisille. Näitä virheitä ei saa maksattaa asunnonotarvitsijoilla, joiden olisi luovuttava ihantellisista Suomenlahden äärellä olevista ja tulevista yhdyskunnista". Tällä radalla hän siis tarkoitti rantarataa joka oli rakennettu jo 1900-luvun alussa, ei metroa. Muiden rakennusliikkeiden johtajat olivat maltillisempia, mutta valtuustoaloite ei johtanut suurempiin suunnanmuutoksiin.
Tätä tausta vasten tuntuu siltä että sen ajan kunnallispolitikoilla, rakennuttajilla ja muilla ihmisillä jotka rakensivat Espoon kaltaisia kokonaan uusia kaupunkeja ei ollut ihan homma hanskassa muun kuin betonielementtitekniikan osalta. Mitä poliittisiin suuntauksiin tulee, niin Espoossa siihen aikaan 1960-70-luvulla nimenomaan RKP ja vasemmisto olisivat toivoneet enemmän rakentamista radan varteen kun taas suomenkielien porvaristo ei laskenut radalle mitään arvoa vaan ainoastaan sille että raha liikkuu ja käy pyydyksiin. Vasemmiston kannan ymmärtää hyvin kun veljespuolueet Stadissa ja Vantaalla vannoivat raskaan raideliikenteen nimiin, mutta RKP:nkin ajatusten taustalla lienee ollut tarjota perinteisemmän tyylistä puutarhakaupunki-asumista jossa raideliikenne on tärkeä elementti.
RKP joka siihen aikaan ei ollut mikään pikkupuolue sai joka tapauksessa sen läpi, että kaupungin hallinnollinen keskus ja kaupungintalo jäi kirkonkylään/asemataajamaan eikä siirretty muualle. Se, että Espoon keskuksen arkkitehtikilpailun voittaneesta puolalaisarkkitehtien ehdotuksesta ei toteutettu oikeastaan yhtään mitään on sitten oma lukunsa.
Vielä siihen kysymykseen, että suunniteltiinko Espoossa tosissaan metroa siihen aikaan, (siis omaa metroa eikä vain Helsingin raskasta metroa) niin siihenkin Uolevi Itkosen kirja antaa myös vastauksen: Kyllä suuunniteltiin. Nimittäin USA:laisen Westinghouse -yhtymän
"Transit Expressway" :tä. Sellainen koerata oli rakennettu Pittsburghiin ja Baltimoren kaupunki oli jopa tilannut kyseisen joukkokuljetinjärjestlmän. Espoossa piti jäädä odottamaan Baltimoren kokemuksia. Taisi odotus jäädä pitkäksi kun ei kokemuksista kuulunut. Baltimore sensijaan rakensi samoihin aikoihin kuin Helsinki perinteisen metron.
Hirveän paljon tietoa ei netistäkään löydy koko Transit Expresswaystä: Tässä on yksi linkki:
http://vads.ahds.ac.uk/diad/article.php?title=223&year=1967&article=d.223.22 Design Journal 1967 -julkaisun 5. sivulla on alaidassa kuva sellaisesta.
Itkosen kirjassa on myös huomiota herättvä maininta sivun 107 lopussa, kaavoitusta ja liikennejärjestelmiä käsitteleväsä luvussa:
"Metrospekulointi päätyi hurskaaseen toivomukseen, jonka mukaan Espoon tulisi esittää Helsingin kaupungille, että se luopuisi raskaan raidemetron rakentamisesta" . Jos tämän tulkistee kirjaimellisesti, niin sen mukaan Espoo siis toivoi että Helsinginkään ei pitäsi rakentaa omien rajojensa sisälle mitään metroa.
Muistaako kukaan joka tuntee sen ajan poliittiset kuviot paremmin, esittikö Espoo koskaan Helsingille sellaista toivetta että Helsinki luopuisi kokonaan omasta metrosuunnitelmistaan, vai koskiko toivomus pelkästään Espooseen ulottuvaa länsimetroa? Jos Espoo tosissaan aktiivisesti pyrki "neuvomaan" Helsinkiä sen oman joukkoliikenteen hoidossa 1960-70-luvun taittessa, niin silloin pitää tulkita kaikkia vuosien varrella esintyneitä metro-erimielisyyksiä kaupunkien välillä täysin toiselta pohjalta kuin tähän asti.
t. Rainer