Länsimetro

Omalta osaltani totean, että jätän ylläpidolle vastuun määritellä trollit ja en lähde määrittelemään muita trolleiksi ylläpidon puolesta

Aikamoista hurskastelua sanoa noin, kun kuitenkin itse tiedät saaneesi ylläpidolta varoituksia käytöksestäsi tällä foorumilla.
 
Niin, olen saanut kaksi varoitusta, 18.9.2008 ja 22.9.2008.
Toisen sisältö oli, että jokaisesta pikkupäätöksestä ei tarvitse tehdä viestiä ja toinen koski teknisessä mielessä väärää tapaa lainata.
Olisi tietysti rehellistä ylläpidoltakin mainita tämä, vai onko ylläpidollakin tarve olla puolueellinen?
Totesin edellisessä viestissäni, että itse en ota vapautta määritellä muita trolliksi, vaan jätän sen ylläpidon tehtäväksi.Onko siinä toteamuksessa jotain väärää?
 
Paitsi matkustajamäärillä.

Ei Helsingin metro tosin pituuteensa ja linjaukseensa (ei heiluri) nähden aivan toivoton metro ole. Laajamittaisen liityntäliikenteen roolista ja oikeutuksesta suhteessa muihin metroihin ja muiden metrojen tarpeellisuudesta voidaan toki niistäkin kiisteillä.
 
Ei Helsingin metro tosin pituuteensa ja linjaukseensa (ei heiluri) nähden aivan toivoton metro ole. Laajamittaisen liityntäliikenteen roolista ja oikeutuksesta suhteessa muihin metroihin ja muiden metrojen tarpeellisuudesta voidaan toki niistäkin kiisteillä.

Helsingin metro on rata-km kohti likimain yhtä kuormitettu kuin esimerkiksi Tukholman tunnelbana.

Helsinki:
56 miljoonaa matkustajaa, 21 km, 2.7 miljoonaa matkustajaa/rata-km/vuosi

Tukholma
Yhteensä:
327 miljoonaa matkustajaa, 108 km, 3,0 miljoonaa matkustajaa/rata-km/vuosi

Vihreä linja:
146 miljoonaa matkustajaa, 41,2 km, 3.5 miljoonaa matkustajaa/rata-km/vuosi

Punainen linja:
126 miljoonaa matkustajaa, 41,2 km, 3.1 miljoonaa matkustajaa/rata-km/vuosi

Sininen linja:
55 miljoonaa matkustajaa, pituus 25,5 km, 2,1 miljoonaa matkustajaa/rata-km/vuosi
 
Helsingin metro on rata-km kohti likimain yhtä kuormitettu kuin esimerkiksi Tukholman tunnelbana.

Taitaa vaan tuo helsingin metron kuormitusaste käyttämälläsi mittarilla olla alaspäin menossa länsimetron käyttöönoton jälkeen.
 
Länsimetro-hanke ottaa taas aimo askeleen eteenpäin.
Espoon valtuusto käsittelee 19.1.2008 mm. seuraavat asiat.

Alunperin kirjoittanut Espoon kaupunginvaltuuston esityslista 19.1.2009
26 / TAPIOLA, NIITTYKUMPU, MATINKYLÄ, JOUSENPUISTON - MATINKYLÄN METROTUNNELI, ASEMAKAAVAN HYVÄKSYMINEN, ALUE 920300
27 / OTANIEMI, WESTEND, KEILANIEMEN METROTUNNELI, ASEMAKAAVAN HYVÄKSYMINEN, ALUE 920100
28 / OTANIEMI, TAPIOLA, OTANIEMEN - TAPIOLAN METROTUNNELI, ASEMAKAAVAN HYVÄKSYMINEN, ALUE 920200

Kaava siis nuijitaan tuossa kokouksessa ja se on tärkeä askel eteenpäin. Mahdolliset kiusavalituksetkin ovat jo uuden MRL:n piirissä, joten mikäli hallinto-oikeus hylkää kiusavalitukset, tarvitaan KHO:lta valituslupa, jotta asia saataisiin käsiteltäväksi KHO:ssa. Tämä nopeuttaa kiusavalitusten eliminointia. Tässä tilanteessa se onkin tärkeää, sillä kyseessä on erittäin tärkeä ja hyvä joukkoliikennehanke, jonka hyödyt ovat kiistattomat. Tuubin poraaminen alkanee siis jo hyvinkin pian, Espoo ja Helsinki ovat jo tälle vuodelle budjetoineet hankkeeseen yhteensä yhdeksänkymmentä miljoonaa (Espoo 59,8, Hki 24,2 ja valtio 6 milj.€). Huhti-toukokuussa aletaan poraamaan jo kehäradan tuubia.
 
kyseessä on erittäin tärkeä ja hyvä joukkoliikennehanke, jonka hyödyt ovat kiistattomat.

Oho? Kyllähän tätäkin palstaa lukemalla selviää, että länsimetron hyödyllisyydestä on paljonkin kiistaa. Tai ihan vain suhteuttamalla jopa miljardin euron hintalappu siihen, ettei palvelu parane nykyisestä juuri lainkaan, vaan nykyiset suorat yhteydet muuttuvat vaihdollisiksi ja matka-ajat jopa pitenevät.
 
Oho? Kyllähän tätäkin palstaa lukemalla selviää, että länsimetron hyödyllisyydestä on paljonkin kiistaa. Tai ihan vain suhteuttamalla jopa miljardin euron hintalappu siihen, ettei palvelu parane nykyisestä juuri lainkaan, vaan nykyiset suorat yhteydet muuttuvat vaihdollisiksi ja matka-ajat jopa pitenevät.

Länsimetron ansiosta matka-ajat pitenevät joillakin ja lyhenevät toisilla. Niille joiden matka on vain Espoon lähiöiden ja Helsingin keskustan välillä muutokset ovat muutaman hassun minuutin luokkaa suuntaan tai toiseen. Pidempimatkalaisten kohdalla jotka ovat tulossa muualta Espooseen tai päinvastoin taas puhutaan jo 10-20 minuuttin ajansäästöistä.

Joka tapauksessa länsimetron pidempiaikaiset vaikutukset ovat yhdyskuntarakenteen hajaantumisesta johtuvien kielteisten vaikutusten väheneminen Helsingin länsipuolella.

Pelkästään autoiluun ja hajautetun linjastorkenteen mukaan busseilla hoidettuun joukkoliikenteeseen perustuvilla kaupungeilla on taipumus väkimäärän kasvaessa hajaantua miniyhdyskuntiin joissa paikallinen palvelutarjonta ja kysyntä eivät kohtaa tyydyttävällä tavalla, ja jossa aktiiviväestöltä edellytetään aina säännöllisten aikatauluettujen rutiiniasioiden ja kodin ja työpaikan ulkopuolella tapahtuvien toimintojen hoitamiseksi kohtuuajassa henkilökohtaisessa käytössä olevaa moottoriajoneuvoa.

Aivan kuten tähtitieteessäkin jossa maailmankaikkeus paisuu, ja galaksit ja taivaankappaleet etääntyvät toisistaan.

t. Rainer
 
Oho? Kyllähän tätäkin palstaa lukemalla selviää, että länsimetron hyödyllisyydestä on paljonkin kiistaa. Tai ihan vain suhteuttamalla jopa miljardin euron hintalappu siihen, ettei palvelu parane nykyisestä juuri lainkaan, vaan nykyiset suorat yhteydet muuttuvat vaihdollisiksi ja matka-ajat jopa pitenevät.

Metron tapauksessa sen hinnalla tai palvelutasolla ei enään tässä vaiheessa ole mitään merkitystä. Joukkoliikenteestä mitään ymmärtämättömät valopäät, jotka ovat metron väkisin ajaneet toteutettavien hankkeiden listalle, eivät enään voi kasvojaan menettämättä vaihtaa mielipidettään. Vaikka metro alkaa vaikuttaa päivä päivältä enemmän idioottien hankkeelta, niin ikävä kyllä vahvasti näyttää siltä, että mikään ei voi pysäyttää tätä E-Espoon joukkoliikenteen loppullisesti tuhoavaa hanketta.
 
Olen samaa mieltä kouvon kanssa. Kun nyt ollaan päädytty tähän, ei ole perääntymistä ilman, että metromiehet joutuisivat selittelemään "tärkeän" metrohankkeen suunnanmuutosta. Pystyiskö kukaan tosissaan uskomaan esim. Loukoa esitelmöimässä pikaraitiotien eduista, kuten kiinteistöjen arvonnoususta, laajamittaisen liityntäliikenteen puuttumisen tuomista säästöistä, suuresta suorien yhteyksien osuudesta jne. Tuskinpa...
 
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1635669


Ilta-Sanomat 20.1.2009 sanoi:
Länsimetron tunneleita aletaan louhia jo tänä vuonna?

Länsimetron tunneleiden louhiminen saatetaan saada alkuun jo tänä vuonna. Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo, että suunnittelu ja urakoiden kilpailuttaminen vievät kuitenkin sen verran aikaa, että varsinaiset tunnelityöt alkavat aikaisintaan kesälomien jälkeen.

Metrourakka alkaa työtunneleiden tekemisellä. Varsinainen metrotunneli saadaan rakennettua maan päältä tulevien työtunneleiden avulla useissa osissa. Työtunneleita kaivetaan Kokkisen mukaan kaikkiaan yhdeksän. Maaperä näyttää enimmäkseen louhintatöihin sopivalta, vaikkakin esimerkiksi Keilaniemessä peruskalliossa on rakentamista vaikeuttavaa rakoilua.

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina Länsimetron maanalaisen kaavan. Metron kokonaiskustannusarvio on 714 miljoonaa euroa. Kokkinen ei vielä osaa sanoa, laskeeko taloustaantuma rakentamisen hintaa.
Hyviä uutisia taas!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joukkoliikenteestä mitään ymmärtämättömät valopäät, jotka ovat metron väkisin ajaneet toteutettavien hankkeiden listalle, eivät enään voi kasvojaan menettämättä vaihtaa mielipidettään. Vaikka metro alkaa vaikuttaa päivä päivältä enemmän idioottien hankkeelta, niin ikävä kyllä vahvasti näyttää siltä, että mikään ei voi pysäyttää tätä E-Espoon joukkoliikenteen loppullisesti tuhoavaa hanketta.

On aika kovaa puhetta puhua joukkoliikenteen tuhoavasta hankkeesta. Eipä se Etelä-Espoon joukkoliikenne tälläkään hetkellä mitään loistavaa ole. Autoilu on suosittua, lukuunottamatta matkoja Helsingin keskustaan. Eikä sekään johdu siitä, että suorat Kampin bussit niin hienoja olisivat, vaan kun keskustassa on ruuhkaa ja parkkipaikatkin ovat vähissä. Siinä on pakko julkisia käyttää, jos keskustassa meinaa käydä töissä ja asioilla.

Metro tuo paremmat poikittaisyhteydet Etelä-Espooseen. Lisäksi samaan pakettiin voidaan laittaa Espoon sisäisten linjojen vuorovälien lyhentäminen. Voisi hyvin ajatella, että jos vaihtoehtoina ovat 30 minuutin välein kulkeva suora seutubussi tai 15 minuutin välein kulkeva liityntäbussi vähintään yhtä usein kulkevaan metroon liittyvänä, niin valinta olisi aika selvä.

Seutubussi on toki kätevä keskustaan mennessä, jos se lähtöaika osuu sopivasti siihen 30 minuutin välein kulkevaan bussiin. Sen sijaan, jos siitä suorasta seutubussista nykyisin myöhästyy ja joutuukin menemään seuraavaksi kulkevalla sisäisellä linjalla, joita menee pysäkiltä monta, mutta jokainen niistä harvoin vuorovälein, niin aikamoista arpomista se on, että missä pitäisi vaihtaa ja koska sieltä vaihtopaikalta menee bussi Kamppiin. Matkan aloittaminen siis käytännössä viivästyy sen aikaa, kunnes tulee suora bussi.

Niin, miksi niitä bussiyhteyksiä ei voisi muuten parantaa? No kun on helpompaa myydä poliitikoille ja kansalaisille jotain konkreettista ja pysyvää, eli metrotunneli. Siihen hyväksytään suurienkin rahasummien käyttö ja tottahan se liityntäliikennekin on toteutettava, eli se menee samaan budjettiin. Sen sijaan pelkän bussiliikenteen parantaminen nostaa vain juoksevia kuluja, mutta ei tuo fyysisesti mitään uutta rakennelmaa. Ja kun ne ovat "vain" busseja, niin siihen ei olla valmiita panostamaan. Metro koetaan hyvänä asiana, koska espoolaiset ovat huomanneet sen Helsingissä selkeäksi, nopeaksi, tilavaksi, tiheään kulkevaksi ja luotettavaksi kulkupeliksi. Helpompi sellainen vuosikymmeniä käytössä ollut ja hyväksi havaittu valmis ratkaisu on vain jatkaa Espooseen, kuin testata jotain uutta järjestelmää.

Pikaraitiotien kannalta on hyvä asia, että Jokeri-linja on pakko toteuttaa pikaraitiotienä, sillä bussit eivät riitä ja raskasraide on liian raskas ratkaisu sille. Kun pikaratikan edut huomataan, niin kiinnostuneita alueita on jonossa haalimassa pikaraiteita itselleen ja metro jää lähijunan ohella taka-alalle.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös