Joukkoliikenteestä mitään ymmärtämättömät valopäät, jotka ovat metron väkisin ajaneet toteutettavien hankkeiden listalle, eivät enään voi kasvojaan menettämättä vaihtaa mielipidettään. Vaikka metro alkaa vaikuttaa päivä päivältä enemmän idioottien hankkeelta, niin ikävä kyllä vahvasti näyttää siltä, että mikään ei voi pysäyttää tätä E-Espoon joukkoliikenteen loppullisesti tuhoavaa hanketta.
On aika kovaa puhetta puhua joukkoliikenteen tuhoavasta hankkeesta. Eipä se Etelä-Espoon joukkoliikenne tälläkään hetkellä mitään loistavaa ole. Autoilu on suosittua, lukuunottamatta matkoja Helsingin keskustaan. Eikä sekään johdu siitä, että suorat Kampin bussit niin hienoja olisivat, vaan kun keskustassa on ruuhkaa ja parkkipaikatkin ovat vähissä. Siinä on pakko julkisia käyttää, jos keskustassa meinaa käydä töissä ja asioilla.
Metro tuo paremmat poikittaisyhteydet Etelä-Espooseen. Lisäksi samaan pakettiin voidaan laittaa Espoon sisäisten linjojen vuorovälien lyhentäminen. Voisi hyvin ajatella, että jos vaihtoehtoina ovat 30 minuutin välein kulkeva suora seutubussi tai 15 minuutin välein kulkeva liityntäbussi vähintään yhtä usein kulkevaan metroon liittyvänä, niin valinta olisi aika selvä.
Seutubussi on toki kätevä keskustaan mennessä, jos se lähtöaika osuu sopivasti siihen 30 minuutin välein kulkevaan bussiin. Sen sijaan, jos siitä suorasta seutubussista nykyisin myöhästyy ja joutuukin menemään seuraavaksi kulkevalla sisäisellä linjalla, joita menee pysäkiltä monta, mutta jokainen niistä harvoin vuorovälein, niin aikamoista arpomista se on, että missä pitäisi vaihtaa ja koska sieltä vaihtopaikalta menee bussi Kamppiin. Matkan aloittaminen siis käytännössä viivästyy sen aikaa, kunnes tulee suora bussi.
Niin, miksi niitä bussiyhteyksiä ei voisi muuten parantaa? No kun on helpompaa myydä poliitikoille ja kansalaisille jotain konkreettista ja pysyvää, eli metrotunneli. Siihen hyväksytään suurienkin rahasummien käyttö ja tottahan se liityntäliikennekin on toteutettava, eli se menee samaan budjettiin. Sen sijaan pelkän bussiliikenteen parantaminen nostaa vain juoksevia kuluja, mutta ei tuo fyysisesti mitään uutta rakennelmaa. Ja kun ne ovat "vain" busseja, niin siihen ei olla valmiita panostamaan. Metro koetaan hyvänä asiana, koska espoolaiset ovat huomanneet sen Helsingissä selkeäksi, nopeaksi, tilavaksi, tiheään kulkevaksi ja luotettavaksi kulkupeliksi. Helpompi sellainen vuosikymmeniä käytössä ollut ja hyväksi havaittu valmis ratkaisu on vain jatkaa Espooseen, kuin testata jotain uutta järjestelmää.
Pikaraitiotien kannalta on hyvä asia, että Jokeri-linja on pakko toteuttaa pikaraitiotienä, sillä bussit eivät riitä ja raskasraide on liian raskas ratkaisu sille. Kun pikaratikan edut huomataan, niin kiinnostuneita alueita on jonossa haalimassa pikaraiteita itselleen ja metro jää lähijunan ohella taka-alalle.