- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Se on Espoon päättäjien saamattomuutta jos aikoinaan ei haluttu edes piirustuspöytätasolla mennä rajojen ulkopuolelle. Jokainen nyt ymmärtää että pelkästään Kivenlahden ja Keilaniemen välillä sahaava pikaraitiotie ei kerää sellaisia joukkoja että se kannattaisi. Ne olivat lumesuunnitelmia jos mitkään ja aikoinaan tarkoitettu vain bussiliikenteen pönkittämiseksi.Virallisia suunnitelmia on Espoon sisältä, mutta en tiedä yhtään vakavastiotettavaksi tarkoitettua, jossa olisi ollut esitettynä suora yhteys välillä Tapiola - Helsingin keskus.
Mutta 2000-luvun alussa, ennen varsinaista YVA-raporttia tehtiin aika kattava raideliikennevaihtoehtoselvitys ja siinä oli myös mukana pikaraitiotie aika vahvasti. YVA:n toteutumiseen mennessä ehtivät vain eräät olosuhteet muuttua raitotievaihtoehtoa hankaloittavaksi. Niissä tutkimuksissa tutkittiin myös metroa pelkästään Tapiolaan, ja pikaraitiotien käyttöä jatkoyhteyskulkuneuvona, mutta sekään ei jostain syystä saanut kannatusta.
Silti päätös järjestelmävalinnasta tehtiin näillä "puutaheinää" tasoisilla tiedoilla.
Kertookohan tämä jotain siitä asiantuntevuudesta ja ammattitaidosta, millä toteutettavat liikenneinvestoinnit Espoossa, Helsingissä ja valtion tasolla valitaan?
Länsiliikennevaihtoehtojen kohdalla ei ole kysymys pelkästään rahasta vaan siitä että mitkä ovat ylipäänsä toteutuskelpoisia tietyissä rajaavissa ehdoissa ja tulevaisuuden skenaarioissa.
Pikaraitiotielle ei ollut tiedossamitään kunnollista sisääntuloreittiä Helsingin keskustan päässä, ellei Kamppi-Ruoholahti metrotunnelia olisi muutettu raitiovaunuille sopivaksi. Satamaradan käyttömahdollisuutta ei ollut koska päätöksenteko keskustatunnelista oli kesken. Jälkiviisaana voi todeta että olisi pitänyt päättää ensin keskustatunnelista ja sitten raidavaihtoehdoista.
Bussien kohdalla kapasiteetti esim voi loppua aika pian, ja polttoaineiden tai työvoiman hintojen nousu voi nostaa kustannuksia enemmän kuin on arvoiotu. Eli bussien kohdalal oli vähintään yhtä paljon epätarkkuuttta kuin metron kohdalla. Jos polttoainepula tosissaan iskee, niin yli puolet busseista voidaan joutua jättämään varikolle seisomaan, ja ihmiset joutuvat kävelemään, jos ei ole autoaan varaa tankata. Länsiväylän nopeita mooottoritiebussilinjoja on käytännössä mahdoton edes muuttaa johdinautolinjoiksi, mutta Espoon lyhyitä sisäisiä liityntäbussilinjoja voi. Myös maakaasubussien paloriskeistä johtuvasta kiellosta ajaa Kampin bussiterminaaliin ja siihen johtavassa tunnelissa tiedettiin. Myös se seika vaikutti että koko Suomelle tärkeä Otaniemen-Keilaniemen työpaikka- ja tiedeyhteisöalue on kauan kaivannut jonkinlaista raideyhteyttä keskustasta.
t. Rainer