- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Juu, kiitokset selkeästä vastauksesta. Vaan nyt voisi sitten palata täsmentäen vanhaan kysymykseen: miten Vuosaaren radan opastinjärjestelmä aikanaan saatiin mukaan käytönohjausjärjestelmään?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Juu, kiitokset selkeästä vastauksesta. Vaan nyt voisi sitten palata täsmentäen vanhaan kysymykseen: miten Vuosaaren radan opastinjärjestelmä aikanaan saatiin mukaan käytönohjausjärjestelmään?
Kyllä ja ei. Ripeää uusimista kaipaa tosiaankin nykyisistä laitteista vain käytönohjaus.Tulkitsenko siis oikein, että releasetinlaitteeseen ja pakkopysäytyslaitteistoon saa vielä uutta tavaraa ja vanha on tekniikkansa puolesta käyttökelpoista, eli uudelle rataosuudelle voidaan laajentaa nykyistä systeemiä? Ainoa uusimista vaativa olisi siis käytönohjaus.
Onkohan tätä asiaa käsitelty jossain tämän ketjun yli 3000:ssa viestissä jo, en jaksa kaivella. Joka tapauksessa vuonna 2008 kritisoin näitä kirjoituksessa toistettuja selityksiä kaupunkisuunnittelulautakunnassa, sillä ne eivät vakuuttaneet silloin eivätkä edelleenkään.HKL:n ja Länsimetro Oyn toimitusjohtajat Matti Lahdenranta ja Matti Kokkinen puolustavat tänään Hesarin mielipidepalstalla Länsimetron nykyisen hankesuunnitelman mukaisia lyhyitä, kahden vaunuparin mittaisia metroasemia ja sanovat niiden riittävän yhdessä tiheän vuorovälin kanssa pitkälle tulevaisuuteen.
Voi vaikka kysyä, miksi 1970-luvulla ylipäätään päätettiin tehdä 135 metriä pitkät asemat automaattimetroon, jota silloin suunniteltiin. Eivät kai suunnittelijat voineet tietää, että poliitikot eivät haluakaan automaattia vuonna 1982, ja halusivat välttää kalliin pidentämisen jälkeenpäin, ellei asemia olisi alun perin tehty pitkiksi. Selitykseksi ei käy, että metro Espooseen tuli yllätyksenä, sillä Espoon rata on ollut suunnitelmissa alusta asti.
Raitioliikenteen nopeuttamisketjussa käydyn keskustelun valossa tuntuu aika erikoiselta, että on sopivaa suunnitella metro käytettäväksi teoreettiselle maksimikapaisiteetille, mutta ratikan kanssa ei voi tulla kyseeseen edes se, että rataa käytetään kolmanneksella maksimaalisesta kapasiteetista.
Sitä pitäisi kai verrata sekä asemiin että kuljettajattoman ajon järjestelmäinvestointiin. Vuonna 2008 tein sellaisen laskelman. 2,5 minuutin vuorovälillä puntit menivät rehellisen laskentatarkkuuden puitteissa tasan. Kuljettajattoman ajon järjestelmän kustannukset ovat tuosta kuitenkin nousseet ja käyttöaika lyhentynyt niistä luvuista, joita HKL silloin käytti.Kuljettajallinen ajo myös vaatii enemmän henkilökuntaa tiheämmällä vuorovälillä. Mikä on tämän kustannusvaikutus diskontattuna joltakin kohtuulliselta jaksolta verrattuna pidemmillä junilla ajamiseen? Kyseessä ei varmaankaan ole asemainvestointeja kattava summa, mutta mainitsemisen arvoinen summa kuitenkin.
Päättikö tuo kauan odotettu kokous mitään asemien pituudesta?
Minulle tulee tästä "päiväkäskystä" mieleeni jokin "pohjoiskorelainen virallinen uutistoimisto", joka kertoo totuuden ja vaatii omilla aivoillaan ajattelevia alamaisiaan palaamaan ruotuun.
Minulle tulee tästä "päiväkäskystä" mieleeni jokin "pohjoiskorelainen virallinen uutistoimisto", joka kertoo totuuden ja vaatii omilla aivoillaan ajattelevia alamaisiaan palaamaan ruotuun.
Asian voi nähdä niin, että vuoden 2008 päätöksen perusteet ovat oleellisilta osin edelleen voimassa (esim. maankäyttöennusteet eivät ole muuttuneet ratkaisevasti). Uutisen mukaan metron automatisointi toteutetaan viimeistään 2025 eli ennen kuin vuoroväliä tarvitsee tihentää 2,5 minuutista. Koska automatisoinnilla päästään niin tiheään vuoroväliin, että kapasiteettiongelmia ei tule nähtävissä olevassa tulevaisuudessa, olisi asemien pidentämisestä hyötyä vain vajaan 10 vuoden ajan. Ja sen vajaan 10 vuoden aikana tulee halvemmaksi maksaa palkkaa useammalle kuljettajalle kuin pidentää asemia.Että kun on jo 2008 näin päätetty ja kun työt nyt ihan koko ajan ja joka päivä etenevät tämän mukaan, niin näin se nyt on ja pulinat pois.
Mutta eihän meillä kukaan suutu, kun Suomessa ei ole tapana, että poliitikot puuttuvat poliittisiin asioihin.Jos minä olisin johtokunnassa ja minulle tulisi joku espoolaisen osakeyhtiön toimitusjohtaja
lässyttämään tuollaista, niin voi olla, että suuttuisin.