Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
Suomessa toistaiseksi ainoan käytössä olevan matalalattiaraitiovaunutyypin vakavat ongelmat kuitenkin lyövät merkittävän varjon kaikkien raitiotiepohjaisten liikennejärjestelmävisioiden ylle - psykologisessa mielessä - halusimme sitä tai emme. Tuon "varjon" ei tarvitse merkitä sitä, että kukaan ei uskoisi raitioteiden tulevaisuuteen, mutta Helsingissä saadut ratikkahistoriamme kurjimmat kokemukset vuosikymmeniin takuuvarmasti saavat kaikki osapuolet vähintäänkin varovaisiksi - ja väitän myös että kiusallisen suurelta osin jopa epäluuloisiksi. Olen täysin vakuuttunut siitä, että pikaratikkapohjaisten laajennuksien markkinointi olisi helpompaa ja luontevampaa, mikäli Helsingin raitiovaunut 201 - 240 olisivat käyttövarmuudeltaan ja toimivuudeltaan vähintään samaa luokkaa kuin muiden raideliikennevälineiden (metrojunat, aiemmat raitiovaunut). Se että kaikki 40 matalaa vaunua joudutaan vielä yli puolen vuosikymmenen ikäisinä lähettämään ulkomaille "lattiasta kattoon" ulottuviin muutostöihin vaunujen saamiseksi ajokelpoisiksi, ei voi mitenkään antaa alasta sellaista kokonaiskuvaa, jota olisi psykologisesti luontevaa markkinoida "tulevaisuuden ratkaisuna" yhdelle merkittävälle pääsuunnalle, esim. länsisuunnalle. Tämä näkökohta toki koskisi luonnollisesti vähiten sellaista vaihtoehtoa, jossa länsisuunnan järjestelmäratkaisu perustuisi mahdollisimman selkeästi Helsingin 1000 mm:n järjestelmästä erillään olevaan sovellukseen.
Raitiovaunujen vannoutuneena ystävänä toivon toki koko sydämeni pohjasta, että Helsingin ratikkapuolen kalusto-ongelmat saataisiin mahdollisimman pikaisesti ratkaistua ja liikennemuodolle saataisiin uudelleen lisää uskoa. Perusasioiden ollessa kunnossa laajennukset ovat ihan oikeasti mahdollisia niin psykologisesti kuin ihan konkreettisestikin. Ilman toimivaa kalustoa kun on aika hankalaa hoitaa liikennettä...
Raitiovaunujen vannoutuneena ystävänä toivon toki koko sydämeni pohjasta, että Helsingin ratikkapuolen kalusto-ongelmat saataisiin mahdollisimman pikaisesti ratkaistua ja liikennemuodolle saataisiin uudelleen lisää uskoa. Perusasioiden ollessa kunnossa laajennukset ovat ihan oikeasti mahdollisia niin psykologisesti kuin ihan konkreettisestikin. Ilman toimivaa kalustoa kun on aika hankalaa hoitaa liikennettä...