- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Jos jokin ero on Keski-Euroopan kaupunkien ja Helsingin välillä, ero on siinä, että Keski-Euroopan kaupungeissa autoja on enemmän. Autot ja autoilu ovat olleet siellä aina halvempaa kuin täällä.
Ihan sivuhuomautuksena, niin vastikään luin erkkomedian ykköslehdessä että Suomessa on asukasta kohti enemmän autoja kuin Ruotsissa, Hollannissa ja Britanniassa. Hollannin jotenkin ymmärtää mutta vanhat autoteollisuusmaat Ruotsi ja Britannia joissa autoilu on aina ollut halvempaa, miten se on mahdollista? Ja se näkyy myös Helsingin ja suomalaisen kaupunkien liikenteessä. Suomessa autoilua verotetaan muita maita enemmän vain uuden auton maahantuontiveron osalta. Kaikki muu on EU:n länsipuoliskon tasoa ja lisäksi Suomi taisi olla ainoa maa Euroopassa Islannin lisäksi jossa ei ole mitään tiemaksuja.
Eli Suomessa olisi kyllä tarve ratkaista autojen verotus ym asiat polittisesti ja aika pian. Kaikki verotaakkaa lisäävät ratkaisut aiheuttavat kovaa vastarintaa koska etäisyydet ovat pitkät ja ollaan autoista riippuvaisia, ja toisaalta helsinkiläisetkään eivät ole halukkaita alistua kupattavaksi sen enempäää kuin muut suomalaiset, vaikka omalta osaltani ns kilometriverotus jota Ollilan työryhmä esittää olisi meidän perheelle edullisempi ratkaisu kun nykytilanne. Mutta meidän perheemme on ilmeisesti marginaaliporukkaa.
Toisaalta jos muutosta ei tapahdu valtakunnan tasolla pian niin ruuhkamaksun käyttöönotto Helsingin seudulla oilsi mahdllista toteuttaa aika piankin, kuvittelisin että pelkästään Helsingissä Vihreät ja Demarit pystyisivät junttaamaan sellaisen läpi.
Ruuhkamaksussa on sellainen psykologinen vaikutus, että se viestii kaikille autoilijoille, että tähän kaupunkiin olet tervetullut autollasi vain jos maksat niin ja niin paljon. Jokainen äänioikeutettu ymmärtää silloin että se on poliittinen enemmistöpäätös jonka kanssa kaikkien on elettävä. Jos vain hidastetaan autoilijoiden virtaa liikennevaloilla, saavat autoilijat helposti sellaisen käsityksen että liikennesuunnittelusta vastaavat virkamiehet ovat täydellisiä tolloja ja että sellaista pitää vastustaa ja jopa ottaa anarkian keinot käyttöön, ajamalla milloin bussikaistoja pitkin tai pysäköimällä esim raitiovaunukiskoille, sekä levittämällä ilkeitä huhuja ja juoruja kaupungin päättäjistä , oli päätöksellä sitten poliittista mandaattia tai ei. Eli jos haluaa lietsoa anarkiaa ja kansalaistottelemattomuutta, hidasta liikennettä. Jos haluat päätöksen joka viestii kaupunkilaisten enemmistön tahdosta, myy se ja paketoi se sellaiseen muotoon että poliittiset päättäjät korkealla tasolla nielevät sen. Sillä että ruuhkamaksuilla myös tienataan rahaa kaupungille voisi ollaperuste laajemmallea kannatukselle kuin pelkällä liikenteen hidastamisellla, jolla ei tienata mitään. Ja se pelko että ihmiset hylkäisivät Helsingin ruuhkamaksujen takia ja ajaisivat Espooseen tai Vantaalle on turha pelätä. Espoon päätie ja pääkatuverkko on niin tapissa kuin voi olla ja jos Helsinki päättää ruuhkamaksuista niin Espoo seuraa kyllä perässä.
t. Rainer
---------- Viestit yhdistetty klo 16:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:18 ----------
Uudessa yleiskaavassa (jonka visio hyväksyttiin kaupunkisuunnittelulautakunnassa yksimielisesti) ensisijainen rakentamisen painopiste on kantakaupungin laajentaminen (1) muuttamalla kaupunkimotareita kaduiksi ja (2) tiivistämällä esikaupunkialueita. Tästä saadaan esimakua esimerkiksi Laajasalossa, jossa Laajasalontien muuttaminen kaduksi ja kaavoitus on jo käynnissä ja samalla suunnitellaan Yliskylän keskustan tiivistämistä. Se muuten nytkähti liikkeelle ainakin osin siksi, että sitä toivottiin 83-0 valtuustossa päätetyllä ponnella. Tiivistämiselle on siis myös aika runsaasti poliittista kannatusta.
Mä suhtaudun vähän skeptisesti tähän kaupunkimotarien bulevardisoinnille. Laajasalon motari ei ole mikään varsinaine motari edes, se on vain parin kilsan pätkä 4-kaistasita tietä motarimaisine ramppeinen. Sitten vasta uskon kun esim Vihdintie on bulevardisoitu Haagasta Kehäykköselle. Siis että sen varrella olevaan metsään on rakennettu taloja vieri viereen. Miten ks-lautakuntaa aikoo myydä sen haagalaisille koiranulkoiluttajille?
t. Rainer