Sinun yöbussiesimerkkisi soveltuvuus päiväliikenteen arviointiin sellaisenaan on ainakin tyrmätty jo useampaan kertaan.
Kyllä. Sellaisten kirjoittajien toimesta, jotka eivät ymmärrä, eivätkä halua ymmärtää asioita, jotka ovat vastaan heidän mielikuviaan tai asioita, joista he nyt vain sattuvat tykkäämän. Joukossa myös epähenkilöitä, jotka nimimerkkien takaa voivat esittää mitä lystäävät, kun ei joudu vastuuseen mistään, mitä kirjoittaa. Tällaisten kenttätuomioistuinten päätöksillä ei ole mitään arvoa, eikä totuus näillä huutoäänestyksillä miksikään muutu.
Yöbussiliikenteen vertailtavuutta päiväliikenteeseen voi katsoa niiltä reiteiltä, millä ajetaan busseilla sekä päivisin että öisin. Esim. osuudella Rautatientori - Kurvi reittiopas antaa huomenna kello 16 aikoihin 9 - 10 minuutin ajoaikoja linjasta riippuen, ensi yönä puolenyön aikaan 5 - 6 minuutin ajoaikoja.
Ja kas. Minun ei sovi perustella mitään Reittioppaan ajoilla, mutta sinun kohdallasi Reittiopas kelpaa perusteluksi.
Kirjoitin jo edellä ennen kuin Vesa Nurminenkin
totesi saman asian, että jos Itä-Helsingin liikenne olisi järjestetty metron sijasta busseilla, kai se silloin olisi tehty parhaalla mahdollisella tavalla. Ja se paras tapa on vertailukohde. Kai sinäkin bussifanina niin vaatisit. Silloin busseilla on liikenne-etuudet ja riittävästi tilaa, jolloin liikennöinti on esteetöntä, eikä siihen vaikuta ruuhka-ajat.
Miskan
aiheelliseen huomautukseen bussien määrästä voi sanoa, että jos joukkoliikenneverkko ei perustu metron pakottamaan keskittämiseen Kaivokadun ympäristöön, sinne ei ole tarpeen johtaa liian suuria määriä busseja. Bussijärjestelmässä verkko voi ja on pakkokin laittaa vastaamaan ihmisten liikkumistarpeita toisin kuin metron kanssa, jolla ihmiset pakotetaan liikkumaan metron tarpeiden mukaan.
Vesa Nurminen ja
Hylje ehtivät jo avata tätäkin asiaa.
Se, että tässä kaupungissa ei haluta tai osata järjestää häiriötöntä joukkoliikennettä ei tarkoita sitä, ettei sellaista voi olla. Varmaan tiedät mitä tarkoittaa BRT, vaikka meillä ei sellaista varsinaisesti ole. Vai onko hyvän bussiliikenteenkin kohdalla niin, ettei sitä ole olemassa, kun sitä ei Helsingissä ole vaikka muualla maailmassa olisikin.
Minä ainakin olen huomannut, että sinun esimerkkisi ovat usein tarkoitushakuisia. Yöbussiesimerkistäsi se paistaa selvästi läpi.
Jokaisen esimerkit ovat tarkoitushakuisia. Esimerkkien tarkoitus on aina tukea sitä, mitä sanotaan. Mutta minun tarkoitushakuisuuteni on pahasta, niiden ei, jotka ovat samaa mieltä kanssasi?
Yöbussit muuten pysähtyvät käytännössä joka pysäkillä. Toisin kuin Itäväylää päivisin ajavat 58 ja 59. Mutta ehkä tälläkään kokemuksella ei ole mitään arvoa, kun sen esittää väärä henkilö.
Jos muuten yöbussit olisivat Itä-Helsingissä niin erinomaisia, niin siihen nähden vaikuttaa aika eriskummalliselta, että kansalaiset ovat saaneet vaadittua Itä-Helsinkiin yömetrokokeilun.
Ei ollenkaan. Ihmiset ovat sopeutuvaisia ja huonomuistisia sekä epäloogisia. Samat ihmiset, jotka valittavat metromatkustamista vaaralliseksi ja pelottavaksi erityisesti iltaisin ja viikonloppuina, vaativat yömetroja, jotta matkustaminen ei olisi vaarallista ja pelottavaa. Mielikuvista on tutkimuksia, samoin todellisuudesta eli siitä, paljonko esiintyy väkivaltaa ja vaaratilanteita. Mielikuvat ja todellisuus ovat kovin ristiriidassa keskenään. Ihmiset ovat ihmisiä, eivät koneita. Olet itse sellaisessa työssä, että sinun pitäisi ymmärtää tämäkin asia.
Voihan niitä johonkin käyttää, ne vaan eivät ole aivan tarkkoja. Ja puutteistaan huolimatta palvelu tuntuu olevan erittäin suosittu. Uskoisin, että asiasta tiedetään myös HSL:n organisaatiossa, koska reittioppaan tulosten yhteydessä lukee "Tulokset perustuvat arvioituihin ajoaikoihin. Ehdotetun yhteyden toteutumista ei voida taata."
Eli sanot, että Reittiopas on täyttä roskaa, mutta ei se mitään, kansa käyttää kun ei parempaakaan viitsitä tehdä. Ja parilla lauseella HSL kuittaa vastuunsa. Minä olen kuullut HSL:stä aivan toisenlaista. Eli että todellisia toteutuneita aikoja seurataan ja tarkistetaan ihan kellojen kanssa ja tietokantaa päivitetään. Että halutaan ja pyritään siihen, että Reittiopas on luotettava. Mutta sinä varmaan tiedätkin totuuden tässä asiassa ainakin minua paremmin.
Onneksi vanhemmat polvet ovat dokumentoineet meille nuoremmillekin tätä ruuhkattomuutta:
Kuten itse totesit, esimerkit ovat tarkoitushakuisia.
Vesa Nurminen
sanoikin jo tästä kaiken tarpeellisen.
Ottaen huomioon, kuinka vainoharhaisesti tunnut suhtautuvan muutenkin maailmanmenoon, en ihmettele, että tästäkin asiasta löydät tuollaisen seikan. Vaan heitänpä sinulle haasteen: osoita yksikin viesti (esim. omasi), mitä olen moderoinut viestissä esiintyvän mielipiteen vuoksi.
Olenkin todella vainoharhainen maailmanmenon suhteen. Siksi käyn tutustumassa maailmanmenoon Helsingin ja HSL:n rajojen ulkopuolella ja selvitän asioita. :roll:
Oikeasti en ymmärrä, miten vaihoharhaisuus liittyy maailmanmenoon, mutta mitä tulee tämän foorumin käytäntöihin, ehkä kalikka kalahti ja koira älähti. Moderointi ja moderaattorin osallistuminen keskusteluun ovat eri asiat. Et moiti omissa viesteissäsi hengenheimolaisiasi samasta, mistä valitat niiden suhteen, jotka ovat kanssasi eri mieltä. Säännöthän eivät koske vain moderointia, vaan tapaa osallistua keskusteluihin. Mutta itsehän myönsit, että
tulkitset sääntöjä vaihtelevasti. Sekö on vainoharhaisuutta, että mainitsen tämän periaatteesi moderaattorina?
Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa. Ja joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. Itse olet foorumisi tyylin valinnut, joten yritä nyt tulla toimeen sen kanssa, että minäkin noudatan tällä foorumilla tämän foorumin käytäntöjä. Tosin avoimesti, en nimimerkin takaa. Mutta juuri siitä syntyykin tämän foorumin epätasapainoinen asetelma. Kaikki kaverisi ja samanmielisesi ovat moderaattorin ja ylläpidon erityisessä suojeluksessa. Jos on ”ratikkapetteri”, tunnus sulkeutuu, eikä sama todellinen henkilö voi pulpahtaa mukaan edes uudella salanimellä.
Kaverisi ja muut samanhenkiset voivat mellastaa täällä miten haluavat, koska me muut emme pääse tarkistamaan, keitä he ovat ja noudattavatko he sääntöjä, joita meidän muiden tulee noudattaa. Jos on tarve pysyä tuntemattomana, se onnistuu niiltä, joille esim. sinä ylläpitäjänä ”lähdesuojan” annat. Niiltä ei onnistu, joiden viesti ei ole mieleesi. Minä pystyn elämään tämän asian kanssa, koska minulla ei ole tarve valehdella eikä vääristellä asioita, enkä pelkää asettaa sanomaani muiden kritiikin kohteeksi. Mutta minusta näyttä, että itsellesi on vaikeata pelata samaa peliä kaikkien kanssa.
Antero