Re: Metro ei lisää joukkoliikennematkoja seudulla
Esim. Kehä II varmaan nosti Suurpellon maiden arvoa huomattavasti ja Espoon kaupunki omistaa Suurpellosta maata 78 ha. Kun kaupungin maat kaavoitetaan ja myydään nyt eikä niin tehty jo ennen Kehä II:n valmistumista, saa kaupunki varmaan takaisin hyvän osan sijoituksestaan Kehä II:een. Ja kun maa kerran on arvokkaampaa, muuttaa sinne todennäköisesti parempia veronmaksajia, jolloin saadaan jo huomattavat kerrannaisvaikutukset.
Jos tarpeeksi pitkälle lasketaan erilaisia vaikutuksia ja niiden kerrannaisvaikutuksia, niin varmaan päädytään siihen että kaikki toteutetut liikennehankkeet maksavat itsensä takaisin ajan mittaan. Lasketut hyöty/kustannussuhteet ovat vain jonkinlainen tapa arvioida hankkeiden kannattavuutta, mutta kuten täällä on aikaisemmin kirjoitettu, ne ottavat jotkut tekijät huomioon mutta eivät kaikkia.Antero Alku sanoi:Oliskin mielenkiintoista arvioida sitä, paljonko jokin uusi tie tuottaa valtiolle lisääntyneen liikenteen verotuloina.
Esim. Kehä II varmaan nosti Suurpellon maiden arvoa huomattavasti ja Espoon kaupunki omistaa Suurpellosta maata 78 ha. Kun kaupungin maat kaavoitetaan ja myydään nyt eikä niin tehty jo ennen Kehä II:n valmistumista, saa kaupunki varmaan takaisin hyvän osan sijoituksestaan Kehä II:een. Ja kun maa kerran on arvokkaampaa, muuttaa sinne todennäköisesti parempia veronmaksajia, jolloin saadaan jo huomattavat kerrannaisvaikutukset.