JE sanoi:
Täälläkin on puhuttu kombivaihtoehdosta, eli kevyemmin toteutetusta radasta Espoon puolelle metron jatkeena.
Olen ihmetellyt, miten kombivaihtoehdon vuosittaisia liikennöintikustannuksia on YVA-raportissa saatu laskettua peräti 12 milj € perinteistä metroa korkeammiksi, jääden jopa bussiliikennettä kalliimmaksi, että se päättäjien mielestä "kannattaa jättää pois"? En ymmärrä miten kombin liikennöinti voi olla kalliimpaa kuin pikaraitiotien, joka on vain 2,5 M€/v metroa kalliimpi. Raportissa on taulukoita ja kaavio jonka mukaan kombivaihtoehto edellyttäisi enemmän metrojunakilometrejä/vrk kuin pikaraitiotie. Tässä on täytynyt sattua jokin laskuvirhe, koska kombinhan pitäisi vähentää metrojunaliikennettä ja pikaraitiotie lisätä pikkasen.
Muutenkaan kombi ja pikaratikka erovat teknisesti toisistaan vain laiturikorkeuden osalta, kombivaunuja voisi lisäksi huoltaa metrovarikolla. Pikaraitiovaunuja varten joutusi rakentamaan oma varikko jonnekin jne, mutta kuitenkin kombin liikennöintikustannukset yksikköä kohti on arvioitu pikaraitiotietä kalliimmaksi.
Kombiratkaisu on ollut alun perin minun suosikkini, koska se yhdistäisi metron nopeuden ja kätevyyden, ja olisi integroitavissa nykymetroon, ja samalla pienempien rakennuskustannuksiensa ansiosta voidaan verkosto samalla rahalla rakentaa laajemmaksi, mikä kylläkin vähentäisi liityntäliikenteen tarvetta.
Compact sanoi:
Rakennettakoon vaikka mieluummin RHK:n sähkörataa Helsingin asemalta Kivenlahteen.
Rautatiepohjaisesta länsimetrosta esitetyt vaihtoehdot ovat lähinnä olleet pilke silmäkulmassa luonnosteltuja. Jos nyt tällaiseen ratkaisuuun päädyttäisiin, niin kannattaisi etsiä yhtymäkohtia myös kaukoliikenteen hoidon kanssa. Itse ehdotan että Helsinginpäärautatieasema muutetaan läpiajettavaksi, niin että Linnunlaulun kohdalla alkaisi tunneli josta 4-6 raidetta johdetaan maan alle, ja rata kaartuisi nykyisen ratapihan alla länteen, niin että laiturit olisivat jossain Postitalon alla. Siitä rata jatkuisi 2-raiteisena länteen, ja ensimmäinen pysähdyspaikka olisi Lauttasaari, sitten Tapiola, Matinkylä jne, ja rata yhtyisi rantarataan jossain Kirkkonummen/Jorvaksen kohdalla. Yksi mahdollisuus olisi rakentaa myös silmukka rantaradalle, niin että junat olisivat palata sitä kautta Helsinkiin tai ilmalan varikolle.
Rata mahdollistaisi länsisuunnan lähijunaliikenteen lisäksi myös läpiajettavan kaukojunaliikenteen niin että esim Turusta ajettaisiin Itä-Suomeen tai Pietariin suoria junia jotka vain pysähtyisivät Helsingissä. Helsingin aseman läpiajettavuus mahdollistaisi myös tilaa vievien maanpäälllisten laituriraiteiden vähentämisen, tai esim autopikajunien lastausaseman säilyttämisen Helsingin pääasemalla.
t. Rainer