Kani sanoi:
Väite siitä, että metroon kriittisesti suhtautuvat olisivat joku mitätön vähemmistö on ainakin täysin perusteeton ja neuvostoliittolaista keskustelutekniikkaa. Samoin kuin se, ettei metroon liitettäisi "kaukaisiakaan" negatiivisia assosiaatioita. Sellaisia on monia, aivan yleisesti ja perustellusti: massalähiöt, pitkät liukuportaat, kolkot asemat, matkalippupinnarit, matkojen vaihdollisuus ja turvattomuuden tunne.
Suosittelen lappujen ottamista silmiltä.
Neuvostoliittolaista keskustelutekniikkaa? Mikäli metroa vastaan todella löytyy yhtenäinen vähemmistö tms. kansanliike, miksi se ei tuo ääntään sekä huoltaan metron epäkohdista esiin eri lehdistöissä, kaupungin hallintoelimissä (kuten pikaratikkauskovaiset) saatika mielenosoituksin? Ei muuta kun lössi metronvihaajia kasaan ja tukkimaan keskustan katuja.
Metroon liitettäväksi mainitsemasi "negatiiviset assosiaatiot" - massalähiöt, pitkät liukuportaat, kolkot asemat, matkalippupinnarit, matkojen vaihdollisuus ja turvattomuuden tunne ovat jo loppuun kulutettuja aiheita vastustaa metron rakentamista.
Massalähiöitä löytyy 60-70-lukujen asuntopolitiikkamme seurauksena muualtakin kuin metroradan varresta: itse asuin Jyväskylässä "massalähiössä" Keltinmäessä, jonne kuljettiin kyllä bussilla 27, mutta silti matkaan liittyi vaihdollisuutta, iltaisin turvattomuuden tunnetta sekä - ei toki kolkkoja asemia, mutta kolkkoja ja epäsiistejä pysäkkikatoksia, joita ei tuolloin vielä hoidettu juuri millään tavoin.
Entäpä eteläisessä Espoossa? Miten esimerkiksi Matinkylä ja Soukka eroavat millään tavoin itäisen Helsingin "massalähiöistä"? Sosiaalisia ongelmia molemmissa esiintyy myös poliisin tilastojen mukaan yhtä lailla - bussiliikenteestä huolimatta. Ja nykypolitiikalla joukkoliikenteellä sekä kaupunkirakenteen tiiviydellä ei juurikaan taida olla tekemistä keskenään.
Taikka Vantaankosken radan varsi? Tai päärata? Turvattomuuden tunnetta asemilla, vaihdollisuutta, kolkkoja ja epäsiistejä asemia. Eivät ole Ratahallintokeskuksen puolella asiat metroa paremmin.
On hienoa, mikäli joku tuntee saavansa äänensä kuuluviin toitottamalla samaa vanhaa metronvastustuslauluaan täällä kirjoitetussa muodossa. Enää puuttuu, että joku ilmoittaa muuttaneensa Espooseen Itä-Helsingistä metroa pakoon - kuten joku pariskunta muotoili sanansa HS:lle taannoisessa YVA-esittelytilaisuudessa.
Mutta säälikää meitä tavallisia matkustajia: kiertipä metro sitten Keilaniemen kautta tai ei, tai eksyipä Rastilasta kyytiin noussut spurgu (tai mikä kamalampaa: tummaihoinen) Matinkylään herättyään vasta pääteasemalla, minä kaipailen jo kovasti raideyhteyttä kakkosasuinsijoilleni epätäsmällisen ja myöhästelevän, liikenneturvattoman, jonottavan sekä ilmaa saastuttavan keinotekoisen tehokkaan bussiliikenteen sijaan.