Länsimetro

ehkä päätoimittaja todennut kirjoittajalle että yritä nyt edes hieman....

Kuvittelisin, että tuo toimiii nykyään kuten ison maailman sanomalehdissä, eli toimittaja kirjoittaa jutun ja pistää sille työotsikon, ja sitten toimituksessa joku muu otsikoi julkaisuversion myyvästi. Englanninkielisessä maailmassa henkilön titteli on yleensä kaiketi subeditor. Hesarissa näkyy nykyään jatkuvasti tätä, että sinänsä enimmäkseen asiallisesta jutusta on nostettu joku sivumaininta ja kärjistetty siitä klikkiotsikko, välillä niin, että otsikon täkyä ei löydy itse jutusta lainkaan.
 
Hesarissa näkyy nykyään jatkuvasti tätä, että sinänsä enimmäkseen asiallisesta jutusta on nostettu joku sivumaininta ja kärjistetty siitä klikkiotsikko, välillä niin, että otsikon täkyä ei löydy itse jutusta lainkaan.
Miten voit sanoa jotain tuollaista? Hesarihan on laadukasta valtamediaa, joka ei tuota valeuutisia.
 
Hesarissa tänään juttu länsimetron todellisesta hinnasta, tai lähinnä siitä, että metroa on rakennettu Länsimetro oyn lisäksi Espoon kaupungin laskuun.

Länsimetro maksaa liki miljardin kerrottua enemmän – HS-selvitys: metrohankkeen ylittyneitä kustannuksia näyttää myös paikatun Espoon rahoilla

Sääli sinällään, että näitä toi esille siinä vaiheessa, kun sillä olisi ollut jotain merkitystä, toimittajista vain Tommy Pohjola. Mutta hyvä, että edes jälkikäteen voidaan antaa oikea kuva asioista. Monessa maassa edes se ei ole mahdollista.

Meidän foorumilla tästä tosin puhuttiin jo vuosia sitten.
 
Täytyy tästä itse asiasta sanoa, etten oikein tiedä, mitä pitäisi ajatella. Olen vuosikausia touhottanut siitä, että Länsimetron kustannuksista merkittävä osa ei näy hintalapussa, vaan niitä rahoja on piilotettu sinne sun tänne. Nyt, kun asiasta ensimmäisen kerran tehdään suomenkielisesttä mediassa juttu, joka on olevinaan perinpohjainen, niin siinä on vedetty mutkat niin suoriksi, että saadaan hintalappu, joka vetää jo toiseen suuntaan parhaaseen valemediatyyliin. Jos HS tosiaan vielä kuvittelee, että se on luotettava, niin miten se voi lähestyä asiaa piirtämällä ympyröitä metroasemien ympärille ja laskemalla kaiken ympyrän sisällä tapahtuvan metron kustannukseksi? Ei kyllä oikein vakuuta tämä "laatujournalismi". Ja sitten kovasti selitellään, että ei voi laskea ja kukaan ei tiedä mitään. Jospa se "tutkiva" journalisti vähän tutkisi ja laskisi?
 
Hintalappuja enemmän ainakin minä jaksan eniten pöyristyä kerta ja juttu toisensa jälkeen julkisen sektorin hallintokäytännöistä. Miten on edes mahdollista, että miljardihankkeeseen ryhtyvät koulutetussa maassa turistit tupakka-askin kanteen raapustettujen suunnitelmien ja laskelmien perusteella ja että matkalla vähemmän yllättäen syntyneitä kupruja sitten saa etsiä yhdestä sun toisesta budjetista? Lopulta homma on hoidettu niin sekavasti ja luovasti, ettei hankkeen kustannuksista ole edes mahdollista saada kokonaiskuvaa.

Ei ole läpinäkyvää, ei paikoitellen kestä edes valoa. Ongelma on sitten se, että vaikka suurimmaksi osaksi hommassa lienee kyse epäpätevyyden peittelystä, niin kuntalaisena ei koskaan voi olla varma, onko kyse siitä vai jukkapeltomäkimäisestä toiminnasta.

Ennen kaikkea hyvä hallintotapa ei ole valvontaa vaan parempia päätöksiä.
 
Hintalappuja enemmän ainakin minä jaksan eniten pöyristyä kerta ja juttu toisensa jälkeen julkisen sektorin hallintokäytännöistä. Miten on edes mahdollista, että miljardihankkeeseen ryhtyvät koulutetussa maassa turistit tupakka-askin kanteen raapustettujen suunnitelmien ja laskelmien perusteella ja että matkalla vähemmän yllättäen syntyneitä kupruja sitten saa etsiä yhdestä sun toisesta budjetista? Lopulta homma on hoidettu niin sekavasti ja luovasti, ettei hankkeen kustannuksista ole edes mahdollista saada kokonaiskuvaa.

Ei ole läpinäkyvää, ei paikoitellen kestä edes valoa. Ongelma on sitten se, että vaikka suurimmaksi osaksi hommassa lienee kyse epäpätevyyden peittelystä, niin kuntalaisena ei koskaan voi olla varma, onko kyse siitä vai jukkapeltomäkimäisestä toiminnasta.

Ennen kaikkea hyvä hallintotapa ei ole valvontaa vaan parempia päätöksiä.

Toivottavasti tästä hankkeesta otetaan opiksi joka kantilta katsottuna. Vaikka lieneekin mahdotonta saada kaikkea selville, on silti kannatettava ajatus selvittää kokonaiskustannukset ja niiden jakautuminen. Syyllisten etsiminen on toisrarvoisempaa, jos jatkossa noudatetaan hyvää hallintotapaa, koskapa vahinko on jo tapahtunut ja syyllisiksi todettavat joutuisivat kantamaan vain poliittisen vastuun. Tosin "jos" on tässä kohtaa aika iso. Syyllisten jahtaamiseen tosin antaisi aihetta, jos paljastuisi selkeää korruptiorahaliikennettä.
 
Lopulta homma on hoidettu niin sekavasti ja luovasti, ettei hankkeen kustannuksista ole edes mahdollista saada kokonaiskuvaa.

Tuo ei ole mikään vahinko eikä sattuma. Minusta se on varsin selvää. It's a feature, not a bug. Tähän mennessä on mun nähdäkseni suhteellisen suoraan myönnetty, että metropäätöstä ei olisi saatu Espoon valtuustosta läpi, mikäli olisi esitetty realistinen kustannusarvio. Niinpä esitettiin epärealistinen. Loppu on sitten seurausta tästä.

Toki se, että projektijohtaminen oli huonoa (Länsimetro Oy:n organisaatio liian ohut hoitamaan hommaansa, Swecossa ei tieto kulkenut), on varmaan jossain määrin kustannussumutuksesta erillinen asia.

Itseäni ällistyttää lähinnä se, että kakkosvaihe näyttää menevän samoin, vaikka Espoon poliitikkojen joukossa älämölö on tullut ja mennyt ja selvitykset teetetty.
 
Helsingin Uutisten mukaan näyttää epätodennäköiseltä, että kaikki junat voitaisiin ajaa Matinkylään asti. Jutussa esitetään mahdollisuus ajaa kolme neljästä junasta Matinkylään. Tuota saatetaan kokeilla toukokuun aikana. Mahtaako tuollaisessa järjestelyssä olla järkeä?

Vuorovälien tihentäminen kaikkien ruuhkatuntien metrojunien osalta näyttää HKL:n huhtikuussa toteuttaman testin perusteella hyvin epätodennäköiseltä.

– Testi osoitti, että vuorovälien tihentäminen tässä laajuudessa lisää metroliikenteen aikatauluihin liikaa epävarmuutta, HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski huomauttaa.

Hänen mukaansa nyt mietitään toukokuulle uutta testiä, jossa kolme neljästä vuorosta ajaisi Matinkylään saakka ja yksi vuoro pysähtyisi Tapiolaan.

– Tällä järjestelyllä metroliikenne ehkä saataisiin aikataulujen osalta kyllin luotettavaksi.
 
Onkohan pohdittu sitä, että lisättäisiin kääntymisaikaa Mellunmäkeen ja Vuosaareen vuorovälin verran? Vuorot kääntyisivät vuorotellen eri raiteilla. Näin saataisiin pelivaraa mahdollisten Matinkylän viivästysten tasaamiseen.
 
Ja näin tehokkaastihan se legendaarinen raidekerroin muuttaa yksityisautoilijat joukkoliikennematkustajiksi, eli länsimetro vähensi Länsiväylän henkilöautoliikennettä valtaisat yhdeksän promillea:
https://yle.fi/uutiset/3-10219118
Eli kokonaisautoliikennettä vähensi eniten Länsiväylän bussilinjojen lakkauttaminen, jolloin joukkoliikenteen pakkomatkustajien oli siirryttävä metron käyttäjiksi.
Kuorma-autoliikenteen pienenemistä voi taas selittää se, että metron ja muiden Etelä-Espoon rakennustyömaiden tarvitsema raskas liikenne on mahdollisesti vähentynyt.
 
Ja näin tehokkaastihan se legendaarinen raidekerroin muuttaa yksityisautoilijat joukkoliikennematkustajiksi, eli länsimetro vähensi Länsiväylän henkilöautoliikennettä valtaisat yhdeksän promillea:
https://yle.fi/uutiset/3-10219118
Eli kokonaisautoliikennettä vähensi eniten Länsiväylän bussilinjojen lakkauttaminen, jolloin joukkoliikenteen pakkomatkustajien oli siirryttävä metron käyttäjiksi.
Kuorma-autoliikenteen pienenemistä voi taas selittää se, että metron ja muiden Etelä-Espoon rakennustyömaiden tarvitsema raskas liikenne on mahdollisesti vähentynyt.

Jos tätä vertaa siihen kuinka tuon kamalan liityntäliikenteen piti siirtää lisää väkeä yksityisautoilemaan niin eikös tuo vajaa prosentin vähennys ole ihan positiivista?

Lisäksi se mitä minä olen lukenut liikenneteoriasta (eli aika pintapuolisesti) niin arvelisin kyllä Länsiväylän liikenteen olevan jo siinä kyllästymispisteessä että juuri niin moni yksityisautoilee kuin tielle (ja katuverkkoon Helsingin päässä) mahtuu. Eli kun ollaan tasapainotilassa niin eivät ne tiet tyhjene vaikka tulisi mitä vaihtoehtoja. Sitten kun Länsiväylä bulevardisoidaan niin yksityisautoilu vähentynee jossain määrin taas.

Jos itämetro suljettaisiin niin montako lisäkaistaa Itäväylälle tarvittaisiin? Sen kysymyksen kautta voi peilata Länsiväylän tilannetta vaikka tuonne 10-20 vuoden päähän, jolloin ihmisiä liikkuu enemmän, mutta autoilu ei olekaan kasvanut nykyisestä...
 
ehkä olisi pitänyt tehdä tälläinen video myymään promilleja


Onko kirjoittajilla tietoa onko tässä projektissa ollut ongelmia samassa suhteessa kuin meillä? Oma käsitykseni on että ei mutta
 
Eipä näytä tuossa Crossrailin tunnelissa olevan kovinkaan kummoista laituria pelastustoimia varten, lienee sitten erilaiset määräykset meikäläisiin verrattuna.
 
Takaisin
Ylös