Länsimetro Oy:n toimistusjohtajalla tai ainakin häntä tulkinneella toimittajalla on aika pahasti vääristynyt käsitys tilanteesta.
”Minusta nyt on väärä hetki miettiä tällaista ratkaisua, kun meillä on kiireellisempiä asioita ratkottavana”, Isotalo sanoo.
Hän luokittelee Matinkylän kääntöraiteen hankkeeksi, jolla ratkaistaan tulevaisuudessa eli 2020-luvun lopulla häämöttäviä kapasiteettiongelmia.
Matinkylän kääntöraide ei todellakaan ratkaise 2020-luvun lopun kapasiteettiongelmaa, jolloin siis kummankin metrolinjan matkustajamäärät Kulosaaaren sillan kohdalla ylittävät 90m/2,5min kapasiteetin, vaan tasoittaa lännessä metrolinjojen välistä kuormitusta, jossa toinen kulkee melkein tyhjänä ja toinen on yli kapasiteetin Tapiola-Otaniemi ja Lauttasaari-Ruoholahti väleillä jo 2025 tilanteessa.
Vähän ihmettelen että HSL aikoo nyt lähteä kuitenkin ajamaan kääntöraidetta Matinkylään, kun 2015 -kapasiteettiselvityksessä nimenomaan sivuutettiin kääntöraiteen rakentaminen Soukkaan liian kalliina, ja silloin oli kyse keskeneräisestä louhinnasta, eikä valmiin louhinnasta. Samainen selvitys tarjosi nimenomaan lisäbusseja Metron kuormituksen keventämiseen, ja että nyt on asiat juuri toisin päin.
Olisi hyvä saada ihan kunnon lukuja noista kuormituksista, onko tosiaan niin ettei kyytiin mahdu vai onko ongelma se, että metrojunat täyttyvät tietystä päästä, koska monen aseman toistaiseksi ainoat sisäänkäynnit ovat samalla puolella? HS:n jutussa väläytettiin selityksenä, että Etelä-Espoo on rakentunut odotettua nopeammin, mutta vähän on vaikea uskoa, että oltaisiin menty ohi jo tuosta 2025 tilanteesta, siten ettei jo ennen Tapiolaa mahdu kyytiin.